آخرين تحولات ليبي؛

پيشروي انقلابيون بسوي طرابلس از دو جبهه

پيشروي انقلابيون بسوي طرابلس از دو جبهه
جمعه 17 تير 1390 - 06:45

انقلابيون ليبي با هدف سرنگون کردن رژيم ديکتاتوري معمر قذافي از دو جبهه جنوبي و شرقي بسوي طرابلس پايتخت ليبي در حال پيشروي هستند.

به گزارش روز جمعه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم به نقل از منابع خبري، اين در حالي است که مجلس نمايندگان آمريکا با اعطاي کمک ها و تجهيزات نظامي به انقلابيون ليبي مخالفت کرد.

در همين حال " بان کي مون" دبيرکل سازمان ملل از معمر قذافي خواسته است تا به مطالبات مردم ليبي گوش دهد.

 

** عرصه نظامي

انقلابيون ليبي بعداز تصرف شهر " القواليش " در کوه هاي غربي در روز چهارشنبه گذشته، ديروز پنجشنبه پيشروي خود به سوي طرابلس را از جبهه شرقي آغاز کردند.

انقلابيون ليبي که حرکت خود را از شهر مصراته در شرق طرابلس آغاز کرده اند، به هشتاد کيلومتري پايتخت ليبي منطقه موسوم به " زليطن" رسيده اند و در يک درگيري سخت ، گردان هاي قذافي را وادار کردند تا بسمت غرب و شهري که با طرابلس فقط 140 کيلومتر فاصله دارد، عقب نشيني کنند.

رژيم قذافي سقوط شهر القواليش و فرار نيروهاي خود از اين شهر را تاييد کرده است.

 

** عرصه سياسي

دبيرکل سازمان ملل از معمر قذافي ديکتاتور ليبي خواست تا به آنچه ملت ليبي مي گويند ، گوش فرادهد.

وي از ادامه ضرورت گفت وگو ها براي يافتن راهکاري سياسي به منظور حل بحران ليبي سخن گفت.

بان کي مون در يک تماس تلفني با " البغدادي المحمودي " نخست وزير ليبي، خواستار توقف نبردها و فراهم شدن امکان سفر يک هيات به رياست " عبدالاله الخطيب" اردني به ليبي شد.

از سوي ديگر "سليويو برلسکوني" نخست وزير ايتاليا گفت که مخالف مداخله پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در ليبي است اما چاره اي جز اجراي تصميم هاي سازمان ملل ندارد.

وي گفت که نتايج دخالت هاي ناتو هميشه مبهم است.

دولت ايتاليا که با مشکلاتي در زمينه بودجه مواجه شده ديروز پنجشنبه با عقب نشيني ناوهواپيما بر"گاريبالدي" از صحنه عمليات نظامي عليه رژيم قذافي با هدف صرفه جويي 80 ميليون يورو موافقت کرد.

در همين اثنا ، مجلس نمايندگان آمريکا به وزارت دفاع اين کشور(پنتاگون) براي ارائه کمک ها و تجهيزات

نظامي به انقلابيون ليبي اجازه ندادند.

اين تحولات نظامي و سياسي در حالي است که يک هيات از نمايندگان قبايل ليبي ديروز پنجشنبه براي گفت وگو با رهبران مخالفان رژيم قذافي وارد قاهره پايتخت مصر شدند.

برخي منابع در فروگاه قاهره گفته اند که "محمد اسماعيل" مشاور سيف الاسلام پسر قذافي نيز وارد قاهره شده اما مشخص نيست که هدف او مشارکت در مذاکرات نمايندگان قبايل و رهبران مخالفان باشد.

اين تحرکات با ديدار "محمود جبريل" رييس دفتر اجرايي وابسته به شوراي ملي انتقالي ليبي با مقامات ترکيه

همزمان شده است.

جبريل در آنکارا با "عبدالله گل" رييس جمهوري و "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه ديدار کرده و مذاکرات آنان بر راههاي اعطاي کمک هاي مالي به مناطق تحت سيطره شوراي انتقالي و بازگشت شرکت هاي ترک به ليبي و از سرگيري فعاليت آنها متمرکز بوده است.

 

** عرصه قضايي

" فاتو بنسودا" معاون دادستان کل دادگاه بين المللي جنايي تاکيد کرده است که اين دادگه قصد ندارد از پيگيري بازداشت معمر قذافي عقب نشيني کند حتي اگر نتيجه مذاکرات به کناره گيري قذافي منجر شود.



پربیننده ترین خبرها