استفاده غرب ازغذا بعنوان سلاح بازدارنده

 استفاده غرب ازغذا بعنوان سلاح بازدارنده
شنبه 8 مرداد 1390 - 08:28

يک کارشناس و پژوهشگر مسايل آفريقا با اشاره به طرح بين المللي براي بحران کنوني سومالي، از برنامه کشورهاي بزرگ براي بهره برداري سياسي از قحطي و گرسنگي مردم اين سرزمين و استفاده اين کشورها از غذا به عنوان سلاح بازدارنده پرده برداشت.

"ابو اسکندر سوداني" شنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم اظهار داشت: بحران قحطي و خشکسالي سومالي از قبل پيش بيني شده بود و حدود 80 درصد از نهادهاي بين المللي در باره احتمال وقوع آن هشدار داده و درباره آن مطالبي نيز انتشار داده بودند.

به گفته اين پژوهشگر سوداني اتحاديه آفريقا نيز درباره خشکسالي در سومالي هشدار داده بود.

سوداني گفت: برخي از کشورهاي همسايه سومالي درحالي درصدد حل بحران اين کشور هستند و در اين ارتباط از برخي از سازمان هاي امداد رساني حمايت مي کنند که آمريکا به اين کشورها و سازمان ها هشدار داده است که درصورت ارايه کمک بدون موافقت واشنگتن مشمول قانون مبارزه با تروريسم مي شوند.

وي افزود: در سومالي هميشه مسايل مبهمي وجود داشته است ، مدتي قبل اين کشور به پايگاه اعضاي القاعده تبديل شده بود به طوري که براي کاهش فشارها به برخي از کشورهاي عربي ، اعضاي القاعده به سومالي فرستاده مي شدند.

سوداني خاطرنشان کرد: اما امروز تلاش هايي براي خروج اعضاي القاعده از سومالي و اعزام آنها به ديگر کشورها مانند سوريه در جريان است و ايمن الظواهري چند روز قبل نيز سخناني در اين باره به زبان آورد لذا آنچه در سومالي مشاهده مي شود، با برنامه ريزي قبلي و مديريت  قدرت هاي بزرگ شکل گرفته است.

کارشناس و پژوهشگر مسايل آفريقا درباره جزئيات طرح هاي کشورهاي بزرگ براي بهره برداري سياسي از قحطي و گرسنگي ، به مقاله منتشره در مجله آمريکايي "فورينگ باليسي" اشاره کرد و گفت: چند ماه قبل مقاله اي جالب توجه تحت عنوان ژئوپلتيک غذايي يا نقش سياسي غذا و استفاده از اين ابزار به عنوان سلاح بازدارنده منتشر شد.

به گفته سوداني ، در اين مقاله نوشته شده بود: همانطور که سلاح هسته اي قدرت بازدارندگي دارد و تعيين کننده موازنه قدرت است ، گرسنگي و بهره برداري از آب و غذا نيز مي تواند براي ايجاد موازنه سياسي بکار گرفته شود.

نويسنده اين مقاله درباره استفاده از اين راهبرد استراتژيک نوشته است: براي تخليه ساکنان يک منطقه ، مي توان مردم را به شيوه هاي مختلف گرسنه نگه داشت تا آنها مجبور به مهاجرت از منطقه مورد نظر شوند.

سوداني افزود: در نهاد سياسي آمريکا مرکزي به عنوان رهبري آب و هوا وجود دارد که به بررسي ابزار تغيير جهت وزرش باد و جلوگيري از ريزش باران در مناطق مورد نظر براي ايجاد خشکسالي و واداشتن ساکنان اين منطقه به مهاجرت از آن ، مي پردازند.

درهمين مقاله آمده است آمريکا درصدد سياسي کردن جغرافيا و در خدمت گرفتن پديده هاي جغرافيايي براي اهداف غير قانوني خود است.

سوداني با انتقاد از تدابير برنامه جهاني غذا براي حل مشکل گرسنگي در سومالي ، گفت: اين بحران آني نبوده است ، معيارهايي براي رصد کردن چنين فجايعي در جهان وجود دارد. بسياري از طرفهاي بين المللي درباره فاجعه اي که سومالي با آن مواجه شده است ، هشدار داده بودند اما تدابير واقعي براي جلوگيري از وقوع چنين بحراني اتخاذ نشد.

کارشناس و پژوهشگر مسايل آفريقا با اشاره به بي توجهي آمريکا براي پيشگيري از تبعات وقوع خشکسالي در سومالي افزود: عجيب است هنگامي که زمان وقوع فاجه نزديک شد، برخي از شرکت هاي آمريکايي آماده کمک رساني به مناطق بحران زده اين کشور ،طبق قانون محيط زيست آمريکا شدند و به موجب اين قانون با بودجه خزانه دولت محصولات کشاورزي بي کيفيت و تاريخ گذشته را خريداري کردند و به عنوان کمک هاي بشردوستانه براي ارسال با کشتي هايي که براي همين منظور آماده شده بود ، بسته بندي مي گردد.

پربیننده ترین خبرها