پنتاگون اعمال می کند؛

سانسور خبر ورود اجساد 30نظامي آمريکايي

سانسور خبر ورود اجساد 30نظامي آمريکايي
سه شنبه 18 مرداد 1390 - 11:49

وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد، به رسانه ها اجازه پوشش خبر ورود اجساد 30 نظامي آمريکايي از افغانستان داده نمي شود.

به گزارش سه شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، این 30 نظامی که از نیروهای ویژه آمریکایی در افغانستان بودند، اوایل هفته جاری در جریان عملیاتی در افغانستان بر اثر سرنگونی بالگردشان کشته شدند.

 

تصميم وزارت دفاع آمريكا برای جلوگیری از پوشش رسانه ای خبر ورود اجساد این نظامیان به آمریکا، مغاير با قانون اساسي اين كشور و وعده باراك اوباما رييس جمهور آمريکا است و در راستاي جلوگيري از اطلاع افكار عمومي از هزينه هاي انساني جنگ افغانستان اتخاذ شده است.

اوباما در فوريه سال 2009 و پس از 18 سال از ممنوعيت پوشش ورود اجساد کشته هاي جنگي اين کشور کاسته بود و به خانواده هاي سربازان کشته شده اجازه همراه داشتن دوربين هاي فيلم برداري در مراسم رسيدن اجساد سربازان کشته شده را داده بود.

اما پنتاگون ديروز با بهانه تراشي جديدي اعلام کرد: وضعيت اسفنار سقوط بالگرد در افغانستان وضعيت ويژه اي را به وجود آورده است که براساس آن خانواده ها نمي توانند پيشاپيش به رسانه ها اجازه تصويربرداري از مراسم را بدهند. زيرا هويت اجساد هنوز شناسايي نشده است.

ژنرال ديف لاين سخنگوي پنتاگون، اخبار منتشره مبني بر ملغي شدن سياست سابق مبني بر کاسته شدن از اين ممنوعيت را رد کرد و به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر با اجسادي روبرو هستيم که هنوز هويت آنها شناسايي نشده است. به همين دليل نمي توان به خانواده هاي آنها اجازه پوشش رسانه اي ورود اين اجساد را داد.

وي افزود: آنها با قاطعيت نمي دانند که جسدي که در داخل تابوت قرار دارد متعلق به کيست.

حمله اخير طالبان به يک فروند بالگرد امريکايي در افغانستان که خونين ترين حمله به نيروهاي امريکايي از زمان آغاز جنگ افغانستان در حدود يک دهه پيش است باعث اهتمام همه جانبه رسانه هاي اين کشور و پوشش خبري گسترده اين حمله و و کشته شدن 30 نظامي آمريکايي شده است.

 باراک اوباما ديروز در يک پيام تلويزيوني کشته شدن اين افراد را به خانواده هايشان تسليت گفت.

انتظار مي رود اجساد اين نظاميان امروز به امريکا منتقل شود. اخبار منتشره از احتمال سفر مقامات علي رتبه امريکايي به پايگاه نظامي دوور براي تسليت به خانواده هاي اين کشته ها خبر مي دهند.

اوباما سال 2009 براي اداي احترام به 18 سرباز امريکايي کشته شده در افغانستان از اين پايگاه ديدار کرد.

ژنرال ديف لاين سخنگوي پنتاگون افزود: در صورتي که در ميان اين اجساد، تعدادي جسد قابل شناسايي وجود داشته باشد و خانواده هاي آن اجساد با پوشش رسانه اي اين مراسم موافقت کنند اين کار انجام خواهد شد.

وي افزود: علت اين تصميم ما غير قابل شناسايي بودن اجساد است.

گروه هاي حامي آزادي مطبوعات از تصميم اوباما مبني بر کاستن از ميزان محدوديت در اين زمينه که در سال 1991 در امريکا اعمال شده است استقبال کردند. اين محدوديت در جريان جنگ اول خليج فارس اعمال شد. اما به دنبال بازگرداندن کشته هاي حمله القاعده به ناو امريکايي کول در خليج عدل در اکتبر سال 2000 پوشش خبري اين کشته ها از اين محدوديت مستثني شد.

جورج بوش رييس جمهور سابق امريکا در جريان جنگ هاي عراق و افغانستان محدوديت هاي بيشتري در اين زمينه اعمال کرد که اين امر باعث انتقادات فراواني از دولت بوش شد.

ياد آور مي شود از زمان حمله امريکا به عراق در مارس 2003 تاکنون حدود 4هزار و500  سرباز امريکايي کشته شده اند. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها