مسئول حماس در گفت و گو با العالم تاکید کرد:

گردهم آمدن تجربه های انقلابی در اجلاس تهران

گردهم آمدن تجربه های انقلابی در اجلاس تهران
دوشنبه 28 شهريور 1390 - 08:37

معاون رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با قدرداني از برگزاري اجلاس بيداري اسلامي در تهران، تاکيد کرد شرکت کنندگان در اين اجلاس با تجارب ديگر انقلابها به کشورهاي خود باز مي گردند.

"موسی ابومرزوق" در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم اظهار داشت: برگزاري چنين کنفرانسي با حضور بيش از هشتاد کشور به منزله گردهم آوردن تجربه هاي انقلابي چندين کشور است.

وی افزود: هر يک از شرکت کنندگان در اين کنفرانس با تجارب ديگر انقلاب ها به کشور خود بازخواهد گشت و در روند فعاليت هاي کشور خود تاثير گذار خواهد بود.

 

ابومرزوق خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی در منطقه متوقف نخواهد شد و ویژگی اصلی این بیداری مردمی بودن آن است.

ابو مرزوق گفت: بيداري اسلامي ادامه دارد و به نظر من تلاشهايي که براي ناکام گذاشتن و به شکست کشاندن آن صورت گرفته بي نتيجه مانده و نتوانسته است آن را متوقف کند و از بين ببرد.

وی افزود: اين بهار عربي شکل گرفته و از مرزها عبور کرده است، و ويژگي اصلي اين بيداري ها، مردمي بودن آن است زیرا این بیداری ها نشات گرفته از فعالیت يک گروه يا حزب يا سازمان نيست بلکه از همه اقشار مردم بوده است و شعارهاي مشابهي هم دارد.

 

بیداری اسلامی به نفع مسأله فلسطین است

ابومرزوق درباره مسئله فلسطين و اولويت آن در انقلاب هاي عربي اظهار داشت: "بي ترديد خبر نخست همه رسانه هاي گروهي و ديدارهاي رسمي در جهان عرب، تحولات کشورهاي عربي است و بدين ترتيب، مسأله فلسطين به خبر دوم يا سوم تبديل شده است، اما اين بدان معنا نيست که مسأله فلسطين در حوادث و تحولات مطرح نيست. اگر هم توجه به اين مسأله در اين شرايط کاهش يافته، موقت است اما بي ترديد در سطح راهبردي، بيشتر به نفع مردم فلسطين و مسأله فلسطين تمام خواهد شد.

معاون ریيس دفتر سياسي جنبش حماس تاکيد کرد: مسأله فلسطين در وجدان ملتهاي عرب و همه مسلمان وجود دارد و به هيچ وجه نمي توان آن را حذف کرد.

 

توطئه برای مصادره انقلابهای عربی

ابومرزوق درباره مصادره انقلاب هاي عربي هشدار داد و گفت: تلاش هايي براي منحرف کردن انقلاب ها و مصادره اهداف آنها صورت مي گيرد و دخالت خارجي در اين انقلاب ها وجود دارد.

وی افزود: کشورهاي غربي منافعي در منطقه دارند و با دخالت هاي مشخص براي تامين منافع شان تلاش مي کنند و سعي دارند انقلاب ها را مهار و آنها را از مسيري که ملتها تعيين کرده اند؛ منحرف کنند از اين رو، اين نگراني مشروع است و انتظار مي رود همه به آن توجه کنند.

معاون رییس دفتر سیاسی جنبش حماس افزود: قطعا کشورهاي غربي منافع زيادي در منطقه دارند و مي توانند با اهرم هاي زيادي به منظور حفظ منافع خود، اعمال فشار کنند.

ابو مرزوق خاطر نشان کرد: اکنون مهم اين است که تصميم گیری های سياسي و اقتصادي مستقل باشد و بدون شک، تحقق اين امر به تلاشها و همکاري زيادي در منطقه نياز دارد.

 

ملاحظاتی درباره طرح تشکیلات خودگردان داریم

نايب رييس دفتر سياسي جنبش حماس با تاکيد بر اينکه مخالف درخواست تشکيلات خودگردان از سازمان ملل براي به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين نيست، خاطرنشان کرد: با اين طرح مخالف نيستيم اما ملاحظاتي در قبال آن داريم.

وي افزود: در حالي که برنامه آشتي ملي - بعنوان چارچوبي فراگير براي فعاليت هاي سياسي مطرح بود- تشکيلات خودگردان در اقدامي يک سويه، بدون هرگونه هماهنگي و رايزني با ساير جناح ها و گروه ها، طرح رجوع به سازمان ملل را در دستور کار قرار داد.

ابومرزوق تاکيد کرد : مشکلات متعددي به ويژه مشکلات حقوقي نظير مسائل مربوط به آينده سازمان آزاديبخش فلسطين، حق مقاومت و قطعنامه هاي سابق شوراي امنيت بر سر راه تحقق اين طرح قرار دارند که حل و فصل آنها نيازمند برنامه اي فراگير و ملي است.

 

عمر محاصره غزه رو به پایان است

وي با اشاره به بهار انقلاب هاي عربي در منطقه، پيش بيني کرد که پس از سامان يافتن اوضاع داخلي کشورهاي عربي، مسأله فلسطين بار ديگر در صدر دغدغه هاي جهان عرب قرار گيرد و با توجه به تغييرات صورت گرفته در اين کشورها، انتظار مي رود که عمر محاصره غزه کوتاه باشد.



پربیننده ترین خبرها