استقبال از امضای توافقنامه شمال و جنوب سودان

استقبال از امضای توافقنامه شمال و جنوب سودان
سه شنبه 25 بهمن 1390 - 07:30

دبيركل سازمان ملل متحد از امضاي توافقنامه "عدم تعرض" ميان سودان و سودان جنوبي استقبال كرد. به گزارش شبكه خبري العالم "بان كي مون" در بيانيه اي از خارطوم و جوبا خواست با احترام به بندهاي اين توافقنامه، به حاكميت و سلامت ارضي يكديگر احترام گذارند.

بان كي مون در اين بيانيه همچنين جوبا و خارطوم را به ادامه  گفتگو و توافق براي حل همه اختلافات فراخواند.

سودان و سودان جنوبي عصر جمعه در آديس آبابا، پايتخت اتيوپي با نظارت اتحاديه آفريقا توافقنامه "عدم تعرض" را به سبب اختلافات مرزي و تقسيم درآمدهاي نفتي به امضا رساندند.

پيش از امضاي اين توافقنامه هشدارهايي درباره احتمال وقوع جنگ بين سودان و سودان جنوبي صادر شده بود.

"تابو امبكي" رئيس جمهور پيشين آفريقاي جنوبي كه به عنوان ميانجي براي پايان تنش‌ها ميان سودان و سودان جنوبي تلاش مي كند، هدف از امضاي اين توافقنامه را جلوگيري از وقوع جنگ ميان دو كشور دانست.

"عمر حسن البشير" رئيس جمهور سودان هفته گذشته هشدار داده بود تنش ميان اين كشور با سودان جنوبي كه در جولاي سال 2011 به عنوان كشوري مستقل اعلام موجوديت كرده است ، به جنگ منجر خواهد شد.

در اين توافقنامه ، دو كشور به احترام بر حاكميت و وحدت ارضي ، عدم مداخله در امور داخلي ، خودداري از بكارگيري زور عليه يكديگر و نيز حفظ منافع مشترك و همزيستي مسالمت آميز متعهد شدند.

سه چهارم نفت سودان ، پيش از تقسيم به دو كشور، در جنوب آن توليد مي شد و پس از تقسيم اين كشور به سودان و سودان جنوبي كه فاقد گذرگاه دريايي است ، قرار شد سودان جنوبي براي صادرات نفت خود از طريق بنادر سودان ، ماليات به خارطوم پرداخت كند.

اما اين دو كشور تا كنون نتوانسته اند درباره ماليات بر صادرات نفت از طريق خطوط لوله انتقال نفت سودان به توافق برسند و جوبا در ژانويه گذشته توليد نفت خود را متوقف كرد چرا كه  خارطوم ، نفت سودان جنوبي را به عنوان مالياتهاي معوقه مصادره مي كرد.

علاوه بر مشكل نفت، دو كشور درباره منطقه مرزي آبيي و نيز ترسيم مرزهاي مشترك باهم اختلاف دارند و پيوسته يكديگر را به حمايت از شورشيان در دو كشور متهم مي كنند.

َ

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها