پس لرزه های کنفرانس ضد فلسطینی منامه در اردن/ دولت امان در آستانه استیضاح

پس لرزه های کنفرانس ضد فلسطینی منامه در اردن/ دولت امان در آستانه استیضاح
چهارشنبه 5 تير 1398 - 07:41

جمعی از نمایندگان مجلس اردن روز سه شنبه اعلام کردند، به دنبال شرکت کشورشان در کنفرانس منامه، «عمر الرزاز» نخست وزیر را استیضاح خواهند کرد.

العالم ـ اردن

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، ۱۴ تن از نمایندگان عضو فراکسیون "ائتلاف ملی اصلاح" اردن با امضای درخواست استیضاح نخست وزیر این کشور اعلام کردند: دولت، موضع مردم و نمایندگان مجلس را در این خصوص زیرپا گذاشته است، موضعی که با هرگونه مشارکت اردن در کنفرانس شوم منامه مخالفت کرد.

این نمایندگان تصریح کردند: نسبت به هرگونه انحراف از خواست مردم اردن در این خصوص به دولت تذکر داده شد، اما دولت همچنان بر موضعی اصرار ورزید که نه تنها در راستای منافع شهروندان این کشور نیست، بلکه حتی بر خلاف منافع ملی است.

نمایندگان مجلس اردن اضافه کردند: با توجه به اینکه کنفرانس منامه، مقدمه چینی اقتصادی برای معامله قرن است که حاکمیت و ماهیت اردن را تهدید می کند و این طرح برای اجرای نقشه های استعمارگرانه صهیونیست ها در فلسطین اشغالی است، از این رو این دولت مورد اعتماد نمایندگان مجلس نیست.

«صالح العرموطی» از امضا کنندگان تقاضای استیضاح به آناتولی گفته، به خاطر اینکه این مساله، یک موضوع ملی است که با سرنوشت تمامی شهروندان و کشور گره خورده است، با استقبال خوبی مواجه شده است.

وزارت امورخارجه اردن روز شنبه در حالی با انتشار بیانیه ای مشارکت در این کنفرانس را اعلام کرده که اردنی ها مخالفت خود را با طرح آمریکایی "معامله قرن" و برگزاری نشست اقتصادی منامه اعلام کرده اند.

نمازگزاران اردنی روز جمعه پس از اقامه نماز جمعه طی تظاهراتی در مقابل مسجد الحسینی در امان طرح معامله قرن و برگزاری نشست اقتصادی منامه را به شدت محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که بنا به دعوت جنبش اسلامی برگزار شد، پرچم‌های اردن و گروه اخوان‌المسلمین را در دست داشتند.

این کنفرانس اقتصادی شامگاه سه شنبه با سخنرانی "جرد کوشنر" داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا آغاز شد، نشستی که تحلیلگران آن را نقطه آغاز شکل گیری طرح ننگین «معامله قرن» ترامپ در خاورمیانه می دانند.

براساس این طرح قرار است بیت المقدس و بخش‌های اشغالی از کرانه باختری که شهرک‌های صهیونیست نشین در آنها ساخته شده به رژیم اشغالگر واگذار و برخلاف قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمینی مادری شان کلاً منتفی شود.

پربیننده ترین خبرها