جریان حکمت ملی عراق از توافق بر سر قانون دادگاه فدرال و انحلال پارلمان خبر داد

جریان حکمت ملی عراق از توافق بر سر قانون دادگاه فدرال و انحلال پارلمان خبر داد
دوشنبه 20 بهمن 1399 - 12:13

جریان حکمت ملی عراق از توافق رهبران سیاسی شیعه بر سر قانون دادگاه فدرال و انحلال پارلمان خبر داد.

العالم - عراق

جریان حکمت ملی عراق از نشست‌های رهبران سیاسی شیعه طی چند روز اخیر در خصوص تحولات سیاسی کنونی این کشور خبر داد و گفت که این رهبران بر سر قانون دادگاه فدرال و انحلال پارلمان به عنوان مقدمه برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام توافق کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، «فادی الشمری» عضو دفتر سیاسی این جریان گفت: رهبران شیعی طی چند روز گذشته برخی تحولات فوق‌العاده سیاسی را بررسی کردند و بر قانون دادگاه فدرال که پس از تصویب قانون بودجه طرح خواهد شد، توافق کردند.

وی افزود: مسأله مهم دیگر که رهبران شیعی به صورت نسبی بر سر آن توافق کردند، انحلال پارلمان بود. این امر به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام است زیرا این امر مستلزم انحلال پارلمان است.

الشمری در خصوص اختلافات موجود میان منطقه کردستان و دولت فدرال عراق به نقش مداخله‌های آمریکا در این اختلافات اشاره کرد و گفت که سه طرح ( أ، ب، ج) برای تعامل با منطقه کردستان در سایه عدم دستیابی توافق و راهکار میان بغداد و اربیل وجود دارد.

بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسی عراق، انحلال پارلمان، بنا به درخواست یک سوم اعضا یا درخواست نخست وزیر و موافقت رئیس جمهوری و با رای اکثریت مطلق نمایندگان امکان دارد و نباید در طول دوران استیضاح نخست وزیر، پارلمان، منحل شود. رئیس جمهوری به هنگام انحلال مجلس ظرف حداکثر ۶۰ روز، برگزاری انتخابات سراسری را درخواست می‌کند و شورای وزیران در این حالت برکنار شده به شمار می آید، اما وظایف روزانه خود را ادامه می‌دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها