گاردین: خیز متهم ردیف اول قتل خاشقچی برای بازگشت به حلقه قدرت

گاردین: خیز متهم ردیف اول قتل خاشقچی برای بازگشت به حلقه قدرت
شنبه 17 مهر 1400 - 15:09

یک روزنامه انگلیسی نوشت، با توجه به کمپین ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی به نفع متهم ردیف اول قتل یک روزنامه‌نگار سعودی، احتمال تلاش برای بازگرداندن او به حلقه قدرت وجود دارد.

العالم - عربستان سعودی

سه سال بعد از قتل فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی در ترکیه، حامیان سلطنت سعودی در حال تمجید از «سعود القحطانی» متهم ردیف اول این پرونده در رسانه‌های اجتماعی هستند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، حساب‌های کاربری حامیان خاندان آل سعود ظرف ماه‌های اخیر در حال جوسازی و تبدیل این مشاور ارشد سابق «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی به یک قهرمان ملی هستند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) و سازمان جاسوسی خارجی انگلیس (ام‌آی۶) معتقدند او یکی از چهره‌های کلیدی در سلاخی کردن خاشقچی در کنسول‌گری عربستان سعودی در ترکیه است.

این روزنامه انگلیسی می‌نویسد، به‌نظر می‌رسد تمجید از فردی که به صدور دستور قتل خاشقچی متهم شده و سال‌ها از انظار عمومی مخفی شده بود، در راستای بازگرداندن او به حلقه قدرت می‌گیرد.

نشانه‌های بازگشت این مقام سابق سعودی به قدرت، در حالی صورت می‌گیرد که گمانه‌زنی‌ها درباره موقعیت مکانی او نیز افزایش یافته است.

اکنون، با انتشار گزارش‌هایی از مشاهده او در برخی محافل و افزایش اشاره به او در حساب‌های نزدیک به بن‌سلمان در رسانه های اجتماعی، این‌طور به نظر می‌رسد که مقامات سعودی به حد کافی برای بازگرداندن او به قلب دولت احساس امنیت می‌کنند.

گاردین نوشت، تعریف و تمجید از القحطانی در رسانه‌های اجتماعی از ماه مِی امسال (اردیبهشت-خرداد) کلید خورد. در ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد) انتشار این مطالب متناوب‌تر شد و رفته رفته از صفاتی همچون «قهرمان»، «میهن‌پرست» و «رهبر» برای او استفاده شد.

در برخی از این پیام‌ها که اغلب در توئیتر منتشر شده‌اند، عکس القحطانی یا ویدئوهایی از حضور او در کنار بن‌سلمان دیده می‌شود.

به نوشته گاردین، انتشار مکرر چنین مطالبی در کشوری مانند عربستان سعودی که فضای بسته و تحت کنترلی دارد، بیش‌تر به یک کمپین هماهنگ‌شده شبیه است که بدون اجازه مقامات ارشد این کشور ممکن نیست.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت: «شکی نیست که القحطانی بازگشته است. سوال اینجا است که آیا او هیچگاه واقعاً رفته بود؟»

دادگاه سعودی در سال ۲۰۱۹، القحطانی را از تمام اتهامات در ارتباط با قتل خاشقچی مبرا کرده و برای پنج نفر دیگر حکم اعدام صادر کرد.

ماه گذشته «عبدالله العوده» رئیس سازمان حقوق بشری «اکنون، دموکراسی در جهان عرب» (DAWN) در صفحه توئیتر خود نوشت که محمد بن سلمان و سعود القحطانی رئیس سابق دیوان پادشاهی باید به خاطر جنایاتی که مرتکب شده‌اند، محاکمه شوند.

موضوع قتل جمال خاشقچی از مواردی است که موجب تیرگی روابط میان جو بایدن با ولی عهد سعودی شده است، هرچند رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتشار گزارش اطلاعاتی از نحوه قتل جمال خاشقچی و عاملان آن، بر نقش بن سلمان در این جنایت صحه می‌گذاشت، با این حال، او حاضر به تحریم ولی عهد سعودی نشد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اخیراً در این خصوص گزارش داد که برخی از اعضای تیم ترور جمال خاشقچی در آمریکا آموزش و تعلیم نظامی دیده بودند.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، شرکت امنیتی «گروه تایر ۱» (Tier 1 Group) مستقرر در آرکانزاس به تعدادی از اعضای تیم ترور خاشقچی تعلیم داده بود هر چند این آموزش جنبه «دفاعی» داشت و هدف از آن «حفاظت بهتر از رهبران سعودی» بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها