تلاش امارات برای تشکیل شبه نظامیان جدید در شبوه

تلاش امارات برای تشکیل شبه نظامیان جدید در شبوه
جمعه 28 آبان 1400 - 14:12

علیرغم گذشت بیش از 54 سال از پایان حکومت پادشاهان اما نشانه های این حکومت تاکنون در جنوب یمن ادامه داشته و امارات امروزه بار دیگر در صدد بازگردان سلسله شاهان به ویژه در استان شبوه برای دست یافتن به طرح های خود است.

جهان - یمن

امارات درست مانند داستان دو استان المهره و سقطری که عبدالله بن عیسی آل عفرار فرزند آخرین پادشاه این دو استان و عضو هیات رئیسه شورای انتقالی جنوبی را واسطه ای برای جلب نظر مردم دو استان مذکور قرار داد و با امکانات و منابع در صدد جلب ساکنان به خود و تشکیل شبه نظامیان " برگزیدگان مهره " برآمد ،این بار در استان شبوه فعالیت خود را آغاز کرده به گونه ای که هفته گذشته شیخ عوض الوزیر العولقی رهبر قبیله العوالق العلیا بزرگترین قبیله این استان را برای اجرای طرحی جدید برای خالی کردن زیر پای حزب اصلاح انتخاب کرد و همزمان نیز ابوظبی از عقب نشینی از تاسیسات نفتی بلحاف واقع در دریای عرب که مورد توافق مقامات محلی و با نظارت عربستان خودداری کرد و برای انتقال شماری از تیپ هایی که از ساحل غربی عقب رفته بودند به این استان نفتی آماده شد.

این اولین باری نیست که امارات با یک شخص وابسته به زمان شاهان و با نفوذ در استان، قوانین شبوه را نقض می کند زیرا پیش از این در صدد تحقق ان با عوض عارف الزوکا فرزند دبیر کل سابق حزب کنگره مردمی بود که پدرش سال 2017 در کنار علی عبدالله صالح در صنعا کشته شد .

این صحنه امروز با یک فرمانده برجسته کنگره در حال تکرار است که از روزهای اول بازگشتش به شبوه ،فعالیت هایی برای جذب گروههای قبیله ای و سیاسی آغاز کرد و توانست بخشی را با سخنرانی خود مبنی بر نجات شبوه از حکومت حز ب الاصلاح و قدرت نظامی اش و بازگرداندن حقوق از دست رفته را جذب کند و همان سخنان خود در سه شنبه گذشته مبنی بر خواهان مداخله بیگانگان برای گرفتن بخش های بیحان از ارتش و کمیته های مردمی را تکرار کرد و به مقامات اصلاح در شهر عتق برای آزادی زندانیان شورای انتقالی و بهبود خدمات یا استعفا یک هفته فرصت داد و تهدید به اخراج شبه نظامیان این حزب از شبوه کرد.

برخی منابع قبیله ای نیز در همین راستا اعلام کردند سلطان العوالق در صدد تشکیل شبه نظامی جدیدی از اعضای قبائل با عنوان مقاومت مردمی و با هزینه ابوظبی برای ورود به درگیری علیه اصلاح است این در حالی است که آنان سال گذشته در تشکیل آن ناکام ماندند اما این تلاش با توجه به اختلافات قبیله ای در شبوه که ریشه در دوره ی شاهان و شیخ نشین ها دارد بار دیگر ناکام خواهد ماند.

بر اساس نقشه اختلافات، عوض العولقی حکومت العوالق العلیا و شاهان ال باکازم نماینده العوالق السفلی خواهند بود و قبائل الواحدی ازمهم ترین سلطنت نشین های شبوه از حبان تا بلحاف ، عزان و بیر علی است اما امیر نشین بیحان یکی از امارت های مستقل از دیگر امیر نشین های استان است . با توجه به این واقعیت ها هشدارهایی نسبت به امکان فعالیت العولقی برای تشدید اختلافات اجتماعی و قبیله ای در شبوه داده شده است.

این هشدارها همزمان با اقدام فرماندهان اصلاح مبنی بر اعلان بسیج محافل شبه نظامیان و تشدید اقدامات امنیتی در شهرها و راه های عمومی است که هواداران امارات بازداشت شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها