در حال بروزرسانی؛

پانزدهمین روز بحران اوکراین | پوتین: آمریکا به مردم خود دروغ می‌گوید

پانزدهمین روز بحران اوکراین | پوتین: آمریکا به مردم خود دروغ می‌گوید
پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 - 07:55

پانزدهمین روز جنگ اوکراین در شرایطی امروز (پنجشنبه) آغاز شده است که همزمان با مخالفت آمریکا درخصوص ارائه جنگنده‌های بیشتر به اوکراین توسط اروپایی‌ها، وزارت دفاع روسیه نیز درباره آماده‌شدن اوکراینی‌های افراطی برای جعل حمله شیمیایی به این کشور هشدار داد.

العالم - تحولات اوکراین

روسیه از صبح پنجشنبه ۵ اسفند دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این اقدام چند روز بعد از اقدام مسکو در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین صورت گرفت.

ولادمیر پوتین گفته است دستور حمله نظامی به اوکراین پس از آن صادر شده که سران این منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین خواستار کمک نظامی روسیه در پاسخ به افزایش «تجاوزات اوکراین» شدند.

روسیه، خلع سلاح اوکراین را شرط توافق با کی‌یف مطرح کرد و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که برای تفاهم با روسیه خواهان آتش‌بس فوری و خروج نظامیان روس از قلمرو اوکراین است.


لحظه به لحظه با تحولات اوکراین


22:35 | گروسی: گفت‌وگو با روسیه درباره امنیت تأسیسات اتمی اوکراین سازنده بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد گفت‌وگو با روسیه درباره امنیت تأسیسات اتمی اوکراین سازنده بود و مشکلی در این‌باره وجود ندارد.

21:16 | ماکرون عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا در وضعیت فعلی را رد کرد

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه درخواست اوکراین برای استفاده از مسیری سریع برای عضویت در اتحادیه اروپا را رد کرد.

او که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد گفت، غیر واقع‌بینانه است با کشوری که در میانه درگیری نظامی قرار دارد برای عضویت وارد مذاکره شد.

21:09 | اتحادیه اروپا: مسیر سریعی برای عضویت اوکراین وجود ندارد

«مارک روته» نخست‌وزیر هلند در آستانه نشست اتحادیه اروپا در فرانسه گفت: «امشب و فردا قصد دارم بر روی این تمرکز داشته باشم که چه کاری می‌توانیم برای ولودیمیر زلنسکی انجام دهیم. عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اگر قرار باشد رخ دهد، در طولانی مدت محقق خواهد شد چیزی به اسم مسیر سریع برای آن وجود ندارد».

20:42 | تماس اردوغان و بایدن درباره تحولات اوکراین

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در تماس با همتای آمریکایی، مسائل مختلف دوجانبه و همچنین بحران اوکراین را به بحث گذاشت.

20:18 | «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن و متحدانش تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه در نظر دارند.

20:14 | واکنش وزارت دفاع روسیه به حمله هوایی ادعایی در ماریوپل

وزارت دفاع روسیه در واکنش به انتشار اخباری درباره حمله هوایی این کشور به بیمارستانی در شهر ماریوپل اوکراین گفت: «تحلیل بیانیه‌های صادر شده از سوی رژیم ملی‌گرای کی‌یف و عکس‌های منتشر شده از بیمارستان شکی باقی نمی‌گذارد که این حمله هوایی ادعایی، تحریکات هماهنگ از پیش طراحی شده برای حفظ هیجانات ضد روسی در میان مخاطبین غربی است».

19:53 | روسیه صادرات بیش از ۲۰۰ کالا به غرب را متوقف کرد

دولت روسیه صادرات بیش از دویست نوع کالای مختلف از جمله محصولات کشاورزی، پزشکی، ارتباطی، الکتریکی و محصولات حوزه فناوری به کشورهای غربی را تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف کرد.

19:40 | بایدن همتای روس خود را مقصر تورم آمریکا دانست

جو بایدن در بیانیه‌ای مدعی شد: «گزارش امروز درباره تورم، یادآور این است که هزینه‌های آمریکایی‌ها به‌خاطر افزایش قیمت‌ها بیشتر شده و خانواده‌ها در حال احساس کردن اثرات افرایش قیمت‌ها توسط پوتین هستند».

او بدون اشاره به ماه‌ها تورم و افزایش قیمت حامل های انرژی در آمریکا مدعی شد: «بخش بزرگی از تورم این ماه بابت افزایش در قیمت گاز و انرژی به‌خاطر واکنش بازارها به اقدامات خشونت‌آمیز پوتین است».

رئیس جمهور آمریکا با اذعان به تأثیر منفی تحریم‌های روسیه بر اوضاع اقتصادی کشورش گفت، با این حال اثر این تحریم‌ها بر روسیه «بسیار ویران‌کننده‌تر» از تأثیری است که بر خود آمریکایی‌ها دارد.

19:50 | زلنسکی: ۶۵ هزار نفر از گذرگاه‌های بشردوستانه عبور کرده‌اند

زلنسکی در پیامی ویدوئی مدعی شد ادعای روسیه درباره هدف قرار گرفتن بیمارستانی در ماریوپل که از قبل تخلیه شده بوده و ارتش اوکراین در آن مستقر بوده صحت ندارد.

رئیس جمهور اوکراین گفت ۶۵ هزار غیرنظامی او کراینی توانسته‌اند از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه، مناطق درگیری را ترک کنند.

18:57 | «میخاییل پودولیاک» عضو هیأت مذاکره‌کننده اوکراینی گفت، گفت‌وگوها با روسیه می‌تواند به توافق ختم شده و «رسیدن به یک معاهده و آتش‌بس در آینده نزدیک» محتمل است.

او در ادامه گفت زمانی که روسیه تلفات خود در جنگ را ارزیابی کند و ببیند که اوکراینی‌ها همچنان مقاومت می‌کنند، دو طرف می‌توانند «رویکرد عمل‌گرایانه‌تری» در مذاکرات داشته باشند.

18:50 | «ایگور وشنوتسکی» معاون مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و منع اشاعه تسلیحات اتمی در وزارت امور خارجه روسیه گفت: «جنگ اتمی نمی‌تواند رخ دهد زیرا به پایان تمدن بشری و بشریت منجر خواهد شد. به هیچ‌وجه نباید اجازه وقوع آن را بدهیم».

18:29 | «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری از میزبانی ترکیه بابت بحث درباره وضعیت نیروگاه‌های اتمی اوکراین قدردانی کرده و از دیدار با معاون وزیر امور خارجه ترکیه خبر داد.

18:15 | پوتین: آمریکا به مردم خود دروغ می‌گوید

پوتین در یک نشست اقتصادی گفت، دولت آمریکا به دروغ به مردم خود می‌گوید که روسیه عامل افزایش بهای حامل‌های انرژی در این کشور است. این در حالی است که روسیه فقط سه درصد از نفت آمریکا را (تا پیش از اعمال تحریم‌ها) تأمین می‌کرده است.

پوتین همچنین اعلام کرد روسیه به صادرات حامل‌های انرژی ادامه خواهد داد که بخشی از آن از طریق خاک اوکراین انجام می‌گیرد.

او همچنین بیان داشت آمریکا از ایران و ونزوئلا می‌خواهد که در ازای رفع تحریم‌ها، روسیه را از بازار انرژی خارج کنند.

17:40 | نیمی از مردم، شهر را ترک کرده‌اند

شهردار پایتخت اوکراین اعلام کرد: «تا جایی که اطلاع داریم، نیمی از شهروندان کی‌یف، شهر را ترک کرده‌اند. اندکی کمتر از دو میلیون نفر در حال حاضر شهر را ترک کرده‌اند. کی‌یف به یک دژ نظامی تبدیل شده است. هر خیابان، هر ساختمان و هر ایست‌و بازرسی سنگربندی شده است».

17:30 | بلاروس: نباید بگذاریم از پشت سر به روس‌ها حمله شود

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس به وزیر دفاع دولتش گفت، ارتش بلاروس باید مانع از تلاش اوکراینی‌ها برای قطع خطوط پشتیبانی و حمله به نیروهای روسی از پشت سر شود.

لوکاشنکو تأکید کرد به متخصصان دستور داده تأمین برق لازم برای نیروگاه هسته‌ای «چرنوبیل» واقع در اوکراین و در نزدیکی مرزهای بلاروس را تضمین کنند.

17:15 | «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در تماسی ویدئویی با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی گفت: «امیدواریم درگیری و جنگ در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف شود».

وزیر امور خارجه چین در ادامه از طرف‌های درگیر خواست که خویشتن‌داری به خرج داده و اقدامات بیشتری در راستای ممانعت از افزایش تنش در اوکراین انجام دهند.

17:11 | اطمینان روسیه به آژانس درباره فعالیت‌ نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد لاوروف طی تماس تلفنی با گروسی، درباره ادامه فعالیت تأسیسات نیروگاه هسته‌ای اوکراین اطمینان داده است.

17:06 | تراس: صحبت‌هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین وجود دارد

وزیر خارجه انگلیس: نباید مخفیگاهی برای افراد نزدیک به پوتین وجود داشته باشد. نباید به روسیه که گفته بود برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد، اعتماد کرد.

بهترین راه کمک به مردم اوکراین، ارائه تجهیزات نظامی به آن‌هاست پوتین به پیشرفت‌هایی که انتظار داشت و هدفش برای تصرف سریع شهرها نرسید.

صحبت‌هایی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در اوکراین وجود دارد و روسیه نیز در گذشته خیلی چنین کارهایی کرده است.

16:49 | پکن: امیدواریم جنگ روسیه و اوکراین متوقف شود

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در رایزنی تلفنی با همتای فرانسوی خود، ضمن درخواست از همه طرف‌ها در بحران اوکراین برای اتخاذ اقدامات بیشتر به‌منظور اجتناب از تشدید تنش‌ها، گفت: امیدواریم این جنگ هر چه زودتر متوقف شود.

16:54 | وزارت دفاع روسیه: آزمایشگاه‌های آمریکایی، اوکراینی و گرجستانی در حال انجام پروژه‌ای در نزدیکی مرزهای روسیه هستند که در آن خفاش‌ها به‌عنوان حاملان سلاح‌های بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شوند.

پنتاگون به حشرات ناقلی علاقه‌مند است که می‌تواند بیماری‌های عفونی خطرناک را منتشر کند. ظروف انجماد حاوی نمونه سرم خون نیز به بهانه تعیین سطح آنتی‌بادی از اوکراین به یک موسسه استرالیایی منتقل شده است.

16:13 | کامالا هریس: ما هر اقدام لازم برای حمایت از نیازهای انسانی و امنیتی مردم اوکراین انجام می‌دهیم

- درباره جزئیات جبهه شرقی ناتو بحث‌هایی انجام دادیم. آمریکا بر تعهد خود برای دفاع از تمامی اعضای ناتو که تحت حمله قرار گرفته‌اند تأکید می‌کند.

- امروز برای تأیید تعهداتی که پیش از این اعلام کرده بودیم، دو سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» به لهستان دادیم.

- ما به گفت‌وگو با لهستان و دیگر همپیمانان خود درباره تأثیر تحریم‌ها علیه روسیه ادامه می‌دهیم.

- تجاوز روسیه هزینه سنگینی خواهد داشت و ما اکنون شاهد سقوط روبل و ارزیابی منفی از اقتصاد روسیه هستیم.

16:06 | رئیس‌جمهور لهستان در کنفرانس خبری مشترک با معاون رئیس‌جمهور آمریکا: ما باید اوکراین را نجات دهیم و برای این کار دست به دست هم دهیم و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه تحمیل کنیم.

- از سال ٢٠١۴ مطمئن بودیم برنامه‌های روسیه در «کریمه» و «دونباس» متوقف نخواهد شد.

- نیروهای آمریکایی همیشه در خاک ما حضور دارند و این برای ما یک دستاورد است. آمریکا حضور نظامی خود را در اروپای شرقی تقویت کرده است و این از مفهوم امنیتی ما حمایت می‌کند.

16:00 | «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داد اگر آمریکا به دلیل اختلاف با روسیه بر سر بحران اوکراین، چین را تحریم کند، پکن با اقدامات سختگیرانه تلافی خواهد کرد.

15:55 | بورل به محدودیت اروپا برای تحریم روسیه اذعان کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: در مورد تحریم‌ها علیه روسیه، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم را ادامه دهیم. ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم.

اتحادیه اروپا باید از رفتن به سمت جنگ با روسیه اجتناب کند چرا که اگر این کار را نکند، جنگ جهانی سوم خواهد شد.

15:44 | زلنسکی حکم ضبط اموال روسیه و شهروندان روس در اوکراین را امضا کرد

رئیس‌جمهور اوکراین: در تلاش هستیم گذرگاه‌ها برای غیرنظامیان را ایمن کنیم. از آنچه روسیه با شهرها و شهروندان ما انجام داده متأسفیم و به کمک نیاز داریم.

اتحادیه اروپا درباره پیوستن اوکراین به این بلوک گفت‌وگو کرده است.

ما باید اوکراین را نجات دهیم و برای این کار دست به دست هم دهیم و تحریم‌های بیشتری به روسیه تحمیل کنیم.

15:09 | رایزنی پوتین و سران آلمان و فرانسه

کرملین اعلام کرد رئیس‌جمهور روسیه با شولتز و ماکرون درباره جدیدترین تحولات اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرده است.

صدراعظم آلمان و رئيس‌جمهور فرانسه در این رایزنی تلفنی، خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شدند و گفتند درگیری‌ها باید از طریق مذاکره حل شود.

14:57 | چاووش‌اوغلو: به آتش‌بس پایدار در اوکراین نیاز داریم

- وزیر خارجه ترکیه پس از نشست با همتایان روس و اوکراینی: ما نباید انتظار داشته باشیم بعد از یک جلسه معجزه رخ دهد.

- تلاش‌های بیشتری برای حل مسالمت‌آمیز درگیری میان اوکراین و روسیه در پیش خواهیم گرفت. به آتش‌بس پایدار و باز شدن کریدورهای بشردوستانه در اوکراین نیاز داریم.

- ما خواستار باز شدن یک کریدور امن در «ماریوپول» شدیم و دو طرف به توافق رسیدند که این موضوع را با مقام‌های کشورهای خود در میان بگذارند.

- اوکراین آمادگی زلنسکی با برگزاری نشست سه‌جانبه را تأیید کرد و لاورف هم گفت که پوتین اصولاً‌ مخالفتی با این موضوع ندارد.

لاوروف: نه به آغاز جنگ هسته‌ای باور دارم و نه می‌خواهم چنین باوری داشته باشم

عمو سام نمی‌تواند بار دیگر اقتصاد روسیه را نابود کند. ما هرگز از نفت و گاز به‌عنوان سلاح استفاده نمی‌کنیم.

ما هر اقدام ممکن را برای آنکه دیگر در زمینه‌های مهم به غرب وابسته نباشیم انجام می‌دهیم.

من نه به آغاز جنگ هسته‌ای باور دارم و نه می‌خواهم چنین باوری داشته باشم.

بیمارستان «ماریوپول» (که هدف قرار گرفت) به‌عنوان پایگاه نظامی توسط ملی‌گرایان اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

ما به اوکراین یادآوری کردیم که مسکو پیشنهادات خود را برای مذاکره ارائه داده و منتظر پاسخ است.

به‌نظر می‌رسد اوکراینی‌ها سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته‌اند. پوتین دیدار با زلنسکی را رد نمی‌کند اما هرگونه ارتباط این‌چنینی باید دستور کار مشخصی داشته باشد.

روسیه بر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها فائق خواهد آمد.

ما قصد حمله به هیچ کشوری را نداریم. ما به اوکراین حمله نکرده‌ایم اما به اوضاعی رسیدیم که تهدید مستقیم علیه امنیت ما به وجود آمد.

ما می‌خواهیم اوکراین کشوری بی‌طرف باشد. مخالفت ما با گسترش ناتو به‌معنای مخالفت با امنیت اوکراین نیست.

اوکراین نه تنها منافع روسیه بلکه منافع کشورهای غربی را نیز تضعیف کرد.

ما می‌خواهیم اوکراین یک کشور دوست و غیرنظامی باشد، نه تهدیدی علیه روسیه.

عملیات در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود.

غیرنظامیان به گروگان و سپر انسانی گردان‌های داوطلب و نیروهای دفاعی منطقه‌ای تبدیل شده‌اند.

مایل هستیم مذاکرات جدی در بلاروس داشته باشیم که نتیجه آن حل‌و‌فصل جامع بحران اوکراین باشد. به اوکراینی‌ها یادآوری کردیم روسیه پیشنهادات خود را برای گفت‌وگو ارائه کرده و منتظر پاسخ است.

ارسال تسلیحات از سوی غربی‌ها به اوکراین بسیار خطرناک است و منجر به تشدید درگیری‌ها خواهد شد. اتحادیه اروپا با ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین همه اصول را زیر پا می‌گذارد.

13:53 | کولبا؛ وزیر خارجه اوکراین: خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم‌شدن اوکراین است

سیاست ثابت ما پیوستن به ناتو بوده است اما درک می‌کنیم این اتفاق به‌زودی رخ نخواهد داد. به‌نظر نمی‌رسد ناتو برای توقف جنگ و محافظت از غیرنظامیان در برابر حملات هوایی روسیه آمادگی داشته باشد.

تا وقتی کشوری که به ما حمله کرده نخواهد، ما نمی‌توانیم جنگ را متوقف کنیم. لیست خواسته‌های روسیه به معنای تسلیم اوکراین است. اوکراین تسلیم نمی‌شود، بلکه خواستار راه‌حلی متعادل است.

توافق کردیم به تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل درباره بحران انسانی اوکراین ادامه دهیم.

لاوروف گفت با تصمیم‌گیرندگان در مسکو درباره رسیدگی به مشکلات مناطق تحت محاصره رایزنی خواهد کرد.

درباره آتش‌بس ۲۴ ساعته برای رسیدگی به وضعیت انسانی در اوکراین گفت‌وگو کردیم.

13:06 | انگلیس چند تاجر روس از جمله مالک چلسی را تحریم کرد

انگلیس دارایی‌های چندین تاجر از جمله «رومن آبراموویچ» مالک باشگاه چلسی و همچنین «ایگور سشین» و «اولگ دریپاسکا» را مسدود کرد. این افراد از سفر به بریتانیا محروم هستند و شرکت‌ها اجازه تعامل با آن‌ها را ندارند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: ما برای اعمال فشار به دولت پوتین، دارایی‌های هفت فرد بانفوذ و ثروتمند روسیه را مسدود کردیم و محدودیت‌های مسافرتی برای آن‌ها به وجود آوردیم.

13:03 | پسکوف: تاکنون چنین جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه نیفتاده بود

سخنگوی کرملین درباره توزیع سلاح در بین مردم اوکراین گفت: اگر کسی با سلاح‌ به نیروهای روس حمله کند، هدف قرار خواهد گرفت.

او گفت: کی‌یف دائماً پیشنهادهایی برای مذاکره مستقیم پوتین و زلنسکی ارائه می‌دهد و هم‌اکنون این موضوع توسط وزرای خارجه مورد بحث قرار گرفته است.

تاکنون چنین جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه نیفتاده بود. اوضاع و شرایط بی‌سابقه است، قابل پیش‌بینی نیست و اقداماتی باید انجام گیرد.

اقتصاد ما به واسطه فشارهای خارجی دچار شوک شده است ما در حال انجام اقداماتی برای مهار آن هستیم.

خروج روسیه از شورای اروپا به مفهوم خروج از تمامی مکانیسم‌های این شورا است.

کرملین از ارتش روسیه خواستار ارائه اطلاعات درباره بمباران بیمارستانی در «ماریوپول» اوکراین شده است.

12:16 | اوکراین: ۱۲ هزار نظامی روس از آغاز جنگ کشته شده‌اند

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: حدود ۱۲ هزار نظامی روسیه از آغاز حمله به اوکراین کشته شده‌اند.

12:10 | درگیری‌ها در شهر «بروواری» در حومه کی‌یف

1

11:16 | آغاز نشست سه جانبه اوکراین،‌روسیه و ترکیه در آنتالیا

به نقل از رویترز، دمیترو کولبا و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه اوکراین و روسیه امروز در اولین نشست در این سطح از زمان آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه گذشته دور یک میز نشستند.

وزارت امورخارجه ترکیه نیز امروز ابراز امیدواری کرد که نشست میان لاوروف و کولبا در آنتالیا صلح و ثبات را به روابط میان روسیه و اوکراین برگرداند.

22

این وزارتخانه در توییتی اعلام کرد: میز مذاکرات آماده است. امیدواریم این نشست که چاووش‌اوغلو نیز در آن شرکت دارد، منجر به صلح و ثبات شود.

مسؤولان کی‌یف و مسکو تاکنون چندین دیدار داشته‌اند؛ اما این اولین دیداری است که روسیه وزیر خارجه خود را برای بررسی بحران اوکراین می‌فرستد. البته نسبت به دستیابی به راه‌حل‌های رضایت‌بخش نوعی بدبینی وجود دارد زیرا دو طرف به مواضع خود اصرار دارند.

11:59 | روسیه: آمریکا در اوکراین آزمایش‌هایی را درباره نمونه‌های کرونا انجام داده‌ است

وزارت دفاع روسیه: در حال بررسی و تحلیل اسناد مربوط به فعالیت‌های نظامی بیولوژیکی محرمانه آمریکا در اوکراین هستیم.

هدف تحقیقات بیولوژیکی که پنتاگون بودجه آن را در اوکراین تأمین کرده است، ایجاد مکانیسمی برای نشر پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) مرگبار بود.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین آزمایش‌هایی را درباره نمونه‌هایی از ویروس کرونا انجام داده‌اند.

10:50 | زلنسکی مجوز استفاده مردم اوکراین از سلاح را صادر کرد/ تخلیه بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی از شهرها

رئیس‌جمهوری اوکراین قانونی را امضا کرد که به همه ساکنان کشورش اجازه می‌دهد در دوره "حکومت نظامی" از سلاح استفاده کنند.

11:50 | روسیه: کنترل شماری از مناطق «ماریوپول» را به‌دست گرفتیم

وزارت دفاع روسیه: عملیات نظامی در «ماریوپول» ادامه دارد. کنترل شماری از مناطق این شهر را به دست گرفته‌ایم.

۲۹۱۱ تأسیسات نظامی، ۹۷ جنگنده، ۱۰۷ پهپاد و ۹۸۶ تانک اوکراین را از زمان آغاز عملیات نظامی منهدم کردیم.

11211:34 | انگلیس ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

معاون وزیر دفاع انگلیس: ما به وضوح روشن کرده‌ایم باید از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین بپرهیزیم.

11:14 | ورشو: ۱.۵ میلیون نفر از اوکراین به لهستان وارد شدند

گارد مرزی لهستان اعلام کرد حدود ۱.۵ میلیون نفر از ۲۴ فوریه تاکنون از اوکراین به این کشور وارد شده‌اند.

11:08 | کناره‌گیری روسیه از ادامه همکاری در شورای اروپا

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو دیگر در شورای اروپا مشارکت نمی‌کند.

10:30 | انگلیس: حملات هوایی روسیه به اوکراین کاهش یافته است

وزارت دفاع انگلیس: شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم. کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی‌یف به‌رغم پیشرفت‌های اندک در بیش از یک هفته، متحمل خساراتی شده است.

10:16 | مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه و دیگر منابع انرژی را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ممنوعیت واردات نفت روسیه و دیگر منابع انرژی و همچنین ترغیب سازمان تجارت جهانی برای تعلیق امتیازات تجاری روسیه را تصویب کرد.

10:00 | گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و رئیس جمهور اوکراین

رئیس جمهور اوکراین برای سومین بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور، با امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.

09:59 | اوکراین: چهار جنگنده و ۲ بالگرد روسیه را سرنگون کردیم

وزارت دفاع اوکراین: طی دو روز گذشته، چهار فروند جنگنده «سوخو-۲۵» و ۲ بالگرد روسیه را سرنگون کردیم.

09:47 | تصاویر هوایی وزارت دفاع روسیه از نبرد در «ماریوپول» اوکراین

11

09:18 | ممانعت رئیس کنست از سخنرانی زلنسکی برای نمایندگان اسرائیلی

وبسایت آمریکایی آکسیوس اعلام کرد، رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به رئیس جمهوری اوکراین اجازه نداد تا برای نمایندگان پارلمان این رژیم درباره رویدادهای اوکراین سخنرانی کند.

09:10 | کرملین: روسیه اهدف غیرنظامی اوکراین را هدف نمی‌گیرد

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین تاکید کرد نیروهای روسیه اهداف غیرنظامی در اوکراین را بمباران نمی‌کنند.

07:35 | تصویب بودجه ۱۴ میلیارد دلاری کمک به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا

مجلس نمایندگان آمریکا روز (چهارشنبه) لایحه بودجه دولتی 1.5 تریلیون دلاری را برای سال مالی فعلی (که از اکتبر سال گذشته آغاز شده است) به تصویب درآورد.

دولت بایدن می‌گوید که این بسته که به تصویب نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا درآمده است شامل کمک‌های بشردوستانه، نظامی و اقتصادی به ارزش 13.6 میلیارد دلار به اوکراین می‌شود.

05:00 | لهستان از ارائه جنگنده به اوکراین عقب‌نشینی کرد

سفیر لهستان در واشنگتن به شبکه سی‌ان‌ان گفت: «ما از ابتدا به صراحت اعلام کرده‌ایم که یک سوم زرادخانه جنگنده‌های خود را بدون دریافت مبلغ آن، به کسی نمی‌دهیم».

وی در واکنش به مخالفت پنتاگون با ارائه جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین توضیح داد: «ما چندین بار تکرار کرده‌ایم که این جنگنده‌ها را مستقیماً به اوکراین منتقل نمی‌کنیم».

سی‌ان‌ان به نقل از این دیپلمات لهستانی نوشت: «ما به یک راه حل منطقی و معقول رسیدیم، اما آمریکایی‌ها آن را رد کردند زیرا به این نتیجه رسیدند که این راهکار، تشدید کننده تنش است».

وی همچنین افزود: «ما موضع ایالات متحده را درک می‌کنیم و می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های مشترک خود برای کمک به اوکراین ادامه دهیم».

04:45 | تماس تلفنی بایدن و اردوغان درباره اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، آخرین تحولات درگیری بین روسیه و اوکراین را بررسی خواهد کرد.

04:30 | مدیرکل آژانس اتمی برای حضور در مذاکرات اوکراین، به ترکیه می‌رود

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که روز پنجشنبه به شهر آنتالیا در ترکیه خواهد رفت، تا در مذاکرات «سرگئی لاوروف» و «دمیترو کولِبا» وزرای خارجه روسیه و اوکراین حضور داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گروسی به طرف‌های روسی و اوکراینی پیشنهاد داد که با او درباره وضعیت امنیت اتمی اوکراین گفتگو کنند. (جزئیات بیشتر)

04:15 | رویترز به نقل از یک مقام پنتاگون گزارش داد: «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «الکسی رزنیکوف» همتای اوکراینی خود در مورد ادامه کمک‌های امنیتی و نظامی واشنگتن به کی‌یف گفتگو کرد.

04:00 | ادعای محاصره «نیکولایف» توسط نیروهای روسیه

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از شهردار نیکولایف گزارش داد: «اگر نیروهای روسی از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کنند، تعجب نمی‌کنم. نیروهای روسی شهر من را با بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه بمباران کردند».

این مقام اوکراینی به سی‌ان‌ان گفت: «شهر ما تقریباً توسط نیروهای روسی که از کریمه می‌آیند محاصره شده است».

03:45 | «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس با درخواست برای افزایش فشارهای تحریمی بر روسیه و رئیس‌جمهور این کشور، گفت باید تسلیحات بیشتری به اوکراین داده شود.

وزارت خارجه انگلیس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «تراس خواستار اتخاذ تدابیری خواهد بود که [روس‌ها] نتوانند به منابع مالی دسترسی داشته باشند، نتوانند صورت حساب‌های خود را بپردازند، نتوانند تجارت کنند، به طوری که کشتی‌های آنها نتوانند وارد بنادر شوند و هواپیماهای آنها نتوانند فرود بیایند».

03:30 | آمار یونیسف از آوارگان اوکراینی

خبرگزاری رویترز به نقل از مدیر «یونیسف» نوشت: «بیش از یک میلیون کودک از زمان شروع تهاجم روسیه از اوکراین فرار کرده‌اند».

03:15 | کاخ سفید: چین، ادعاهای نادرست روسیه را تکرار می‌کند

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت: «ادعاهای روسیه مبنی بر وجود آزمایشگاه‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا و تولید سلاح‌های شیمیایی در اوکراین نادرست است».

ساکی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مقامات چینی این فرضیه‌های توطئه را تکرار می‌کنند و غیر منطقی است. ادعاهای روسیه که ما بارها و بارها از روس ها در طول سال‌ها در اوکراین و سایر کشورها دیده‌ایم، گمراه کننده هستند».

وی در ادامه ادعاهای ضد روسی خود افزود: «روسیه سابقه طولانی و مستندی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله تلاش برای ترور دشمنان سیاسی پوتین دارد. این روسیه است که به حمایت از رژیم اسد در سوریه که بارها از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است، ادامه می‌دهد».

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «ادعاهای روسیه ترفندی آشکار از سوی این کشور برای توجیه حمله عمدی و غیرموجه خود به اوکراین است. همه ما باید نسبت به احتمال استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی در اوکراین هوشیار باشیم».

03:00 | وام ۱.۴ میلیارد دلاری به اوکراین

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که کمک مالی ۱.۴میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرده است.

02:45 | افزایش قیمت نفت آمریکا در پی بحران اوکراین

خبرگزاری رویترز نوشت: «قیمت نفت آمریکا با بیش از سه دلار افزایش به ۱۱۱.۷۶ دلار در هر بشکه رسید».

02:30 | واکنش آمریکا به گزارش‌ها درباره سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین

وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد: «کرملین عمداً در مورد فعالیت‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی واشنگتن و کی‌یف در اوکراین اکاذیب منتشر می‌کند».

در این بیانیه ادعا شده است: «روسیه در تلاش برای توجیه اقدامات هولناک خود در اوکراین، بهانه‌های واهی می‌سازد».

این وزارتخانه در ادامه ادعاهای خود افزود: «این روسیه است که برنامه‌های تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی فعالی دارد و توافقات بین‌المللی در این زمینه را نقض می‌کند».

02:15 | امارات: به توافق اوپک پایبند هستیم

وزیر انرژی امارات عربی متحده در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال، به خبرگزاری «رویترز» گفت: «امارات به توافق اوپک و مکانیسم ماهانه آن برای کنترل تولید متعهد است».

02:00 | قانونگذار آمریکایی: از اوکراین حمایت نظامی می‌کنیم

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گزارش داد: «بمباران اوکراین توسط روسیه به طور فزاینده‌ای بی‌ملاحظه شده است».

این قانونگذار آمریکایی گفت: «ما هر کاری که می‌توانیم انجام می‌دهیم تا از اوکراین حمایت نظامی کنیم و در عین حال از عبور از خطوط قرمز اجتناب کنیم».

وی درباره تصمیم اروپا برای فروش جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین نیز گفت: «باید راه دیگری برای انتقال هواپیماهای لهستانی به اوکراین وجود داشته باشد. ما می‌توانیم به اوکراین در دفاع هوایی برای مقابله با هواپیماهای روسی کمک کنیم».

01:45 | تغییر موضع امارات برای افزایش تولید نفت

نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام سعودی نوشت: «موضع امارات در مورد افزایش تولید نفت با ما هماهنگ نشده و به اوپک گزارش نشده است».

منابعی در اوپک نیز به این نشریه گفتند: «تغییر موضع امارات در مورد حجم تولید نفت ناگهانی است و در داخل اوپک مورد بحث قرار نگرفته است».

وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از یک منبع آگاه افزود: «امارات موضع خود را در مورد افزایش تولید نفت تحت فشار ایالات متحده تغییر داده است».

01:30 | رسانه‌های محلی از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین خبر دادند

01:15 | خبرگزاری فرانسه به نقل از شهردار ماریوپل گزارش داد: «۱۲۰۷ غیرنظامی در طی ۹ روز محاصره این شهر توسط روسیه کشته شدند».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اوکراینی نوشت: «حدود ۴۸ هزار نفر از طریق گذرگاه‌های امن تخلیه شدند».

01:00 | «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین طی نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: «آمریکایی‌ها وقتی پیشنهاد خروج از کشور را دادند در مورد من قضاوت اشتباهی کردند، اما من اینجا با مردم و خانواده‌ام خواهم ماند».

00:45 | وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اضطراری هشدار داد: «در شب ۹ مارس، ملی‌گرایان اوکراینی حدود ۸۰ تن آمونیاک را وارد روستایی در شمال غربی خارکیف کردند».

این وزارتخانه توضیح داد: «ملی‌گرایان اوکراینی اقدامی تحریک‌آمیز با مواد سمی برای متهم کردن روسیه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی را آماده می‌کنند».

00:30 | «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت «من امروز با ژان لیپاوسکی وزیر خارجه چک درباره تلاش‌های ما برای حمایت از اوکراین در مقاومت در برابر تجاوزات غیرقابل توجیه روسیه صحبت کردم. از متحد خود در ناتو برای حمایت قوی شما از حاکمیت اوکراین سپاسگزاریم».

00:15 | پنتاگون: از ارائه جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کنیم

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون نیز گفت آمریکا از ارائه جنگنده های «میگ-۲۹» به اوکراین حمایت نمی‌کند زیرا خطرات زیادی را به همراه دارد و می‌تواند منجر به تشدید تنش بین روسیه و ناتو شود.

کربی ضمن اشاره به اینکه وزیر دفاع آمریکا با همتای اوکراینی خود تماس گرفته، اظهار داشت: «ما معتقد نیستیم که [ارائه] هواپیمای بیشتر [به اوکراین] موثرترین پاسخ باشد. ما ارزیابی جامعه اطلاعاتی را جدی می‌گیریم و به دنبال گزینه‌های جایگزین هستیم».

00:00 | وزارت دفاع روسیه می‌گوید ملی گرایان اوکراینی با حمله به تاسیساتی که انرژی نیروگاه اتمی «چرنوبیل» را تامین می‌کنند، اقدام بسیار تحریک‌آمیزی انجام دادند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «طرف اوکراینی به هر طریقی از سازماندهی هرگونه کار تعمیر و بازسازی برای تامین انرژی نیروگاه اتمی چرنوبیل طفره می‌رود».

این وزارتخانه توضیح داد: «کارشناسان روسی اقدامات فوری برای تغییر به منابع انرژی آماده به کار برای ژنراتورهای دیزلی در نیروگاه اتمی چرنوبیل انجام داده‌اند».

پربیننده ترین خبرها