سازمان ملل: تا سال 2030 بلایای بیشتری در جهان رخ خواهد داد

سازمان ملل: تا سال 2030 بلایای بیشتری در جهان رخ خواهد داد
سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 - 10:04

دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل درباره افزایش چشمگیر وقوع بلایای متعدد تا سال 2030 هشدار داد.

العالم - امریکا

به نقل از آسوشیتدپرس، یک گزارش سازمان ملل می‌گوید، کره‌ای که از بلایای طبیعی آسیب دیده است، در سال‌های آینده با بلایای بیشتری روبرو خواهد بود.

در گزارش علمی دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل آمده است اگر روند فعلی ادامه یابد، جهان از حدود 400 فاجعه در سال 2015 به حدود 560 فاجعه در سال تا سال 2030 خواهد رسید. بر اساس این گزارش، در مقام مقایسه، بین سال‌های 1970 تا 2000، جهان تنها سالانه 90 تا 100 بلای متوسط تا بزرگ را متحمل می‌شد.

این گزارش پیش بینی می کند که تعداد امواج گرمای شدید در سال 2030 سه برابر سال 2001 خواهد بود و 30 درصد خشکسالی بیشتر خواهد بود. این فقط بلایای طبیعی نیست که با تغییرات آب و هوایی تشدید می شود، بلکه کووید-19، بحران اقتصادی و کمبود مواد غذایی را نیز باید به حساب آورد. نویسندگان گزارش گفتند که تغییرات آب و هوایی ردپای زیادی در تعداد بلایا خواهد داشت.

مامی میزوتوری، رئیس دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل، در این خصوص گفت مردم درک نکرده‌اند که امروز هزینه بلایای طبیعی چه اندازه ای بالا رفته است. او گفت: «اگر ما جلوتر از این منحنی حرکت نکنیم، به نقطه ای می رسیم که نمی توانیم عواقب فاجعه را مدیریت کنیم. ما فقط در این چرخه معیوب به پیش خواهیم رفت.»

در این گزارش آمده است این بدان معناست که جامعه باید در نحوه تامین مالی، مدیریت و صحبت در مورد خطر بلایا و آنچه که برایش از بیشترین ارزش برخوردار است، تجدید نظر کند. میزوتوری در مصاحبه ای گفت حدود 90 درصد از هزینه های مربوط به بلایا در حال حاضر به امداد اضطراری اختصاص دارد و تنها 6 درصد آن برای بازسازی و 4 درصد برای پیشگیری اختصاص می‌یابد.

میزوتوری افزود نباید هر توفان یا زلزله ای به فاجعه تبدیل شود. با برنامه ریزی و پیشگیری از بسیاری از آسیب ها جلوگیری می شود.

پربیننده ترین خبرها