آژانس بین المللی انرژی: بحران گاز اتحادیه اروپا سال آینده بدتر می‌شود

آژانس بین المللی انرژی: بحران گاز اتحادیه اروپا سال آینده بدتر می‌شود
جمعه 13 آبان 1401 - 11:53

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید خود هشدار داد که بحران انرژی در اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در سال آینده میلادی بسیار بدتر خواهد شد.

العالم - اروپا

بنابر گزارش راشاتودی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه در گزارش جدید خود درباره آینده بازار انرژی اعلام کرد که بحران انرژی در اتحادیه اروپا ممکن است تا سال 2024 ادامه داشته باشد.

بر اساس این سند، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که کمبود گاز در زمستان 2023-2024 وجود خواهد داشت زیرا کشورهای اروپایی ممکن است نتوانند در ماه های تابستان انبارهای ذخیره سازی خود را دوباره پر کنند.

این آژانس توضیح می‌دهد که پر کردن ذخایر در سال جاری میلادی «از عواملی بهره برد که کلیدی بودند و احتمالاً در سال 2023 تکرار نخواهند شد»؛ عواملی از جمله واردات گاز از طریق خط لوله روسیه که در نیمه اول سال جاری با وجود کاهش به دلیل تحریم‌ها به سطح قبلی نزدیک بود.

این منطقه همچنین از واردات کمتر گاز طبیعی مایع (LNG) توسط چین در دوره ده ماهه اول سال 2022 بهره مند شد که باعث آزاد شدن LNG در بازار جهانی شد و به اتحادیه اروپا اجازه داد کاهش تحویل گاز روسیه را با افزایش خرید LNG جبران کند.

تحلیل جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در صورت توقف کامل صادرات گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا و احیای واردات LNG چین به سطح سال 2021، اروپا می‌تواند با شکاف چالش‌برانگیز عرضه و تقاضای 30 میلیارد متر مکعبی در طول دوره کلیدی برای پر کردن مجدد مخازن گاز در تابستان 2023 مواجه شود.

بر اساس این گزارش، این شکاف می‌تواند تقریباً نیمی از گاز مورد نیاز برای پر کردن تاسیسات ذخیره‌سازی به میزان 95 درصد ظرفیت تا شروع فصل سرمای 2023-2024 را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش تسنیم، فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که زمستان سال آینده میلادی ممکن است بسیار سخت تر از زمستان پیش رو باشد.

وی هشدار داد: وقتی به آخرین روندها و تحولات احتمالی در بازارهای گاز جهانی و اروپایی نگاه می کنیم، می بینیم که اروپا در زمستان آینده با چالش شدیدتری روبرو خواهد شد.

او پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از بدتر شدن بحران، دولت‌های اروپایی باید تلاش خود را برای «کاهش ساختاری تقاضای گاز» در سراسر این منطقه افزایش دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها