امیرعبداللهیان و لاوروف تلفنی گفت‌وگو کردند

امیرعبداللهیان و لاوروف تلفنی گفت‌وگو کردند
سه شنبه 27 تير 1402 - 19:25

وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه از گفت‌وگوی تلفنی امروز سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان خبر داد.

العالم - ایران

اسپوتنیک به نقل از وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی امروز (سه‌شنبه) ۲۷ تیر ماه وزرای خارجه روسیه و ایران درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

براساس این گزارش، سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزرای خارجه روسیه و ایران درباره موضوعات در دستورکار دو کشور و همچنین برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به گفت‌وگو پرداختند.

سفارت روسیه در تهران نیز در این باره اعلام کرد که «تبادل نظر در فضایی اعتماد آمیز در مورد برخی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف، از جمله در چارچوب ششمین نشست گفت‌وگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در تاریخ ۱۹ تیرماه در مسکو برگزار شد، صورت گرفت. طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل آنها از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، تأکید کردند. دو طرف بر علاقه متقابل به هماهنگی نزدیک رویکردها، از جمله در چارچوب تماس‌های رو در رو آتی در سطوح مختلف، تأکید کردند.»

وزرای خارجه دو کشور سوم تیر ماه تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. این تماس تلفنی بعد از تحولات اخیر در روسیه و شورش مسلحانه گروه نظامی واگنر انجام شد و آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه از جمله موارد مورد گفت‌وگو در این مکالمه تلفنی بود.

امیرعبداللهیان و لاوروف ۱۲ خرداد سالجاری در حاشیه نشست دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرده و بر تعهد دو کشور برای تقویت همکاری تجاری و اقتصادی مفید متقابل تأکید کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از پیشرفت روند همکاری های دو کشور در زمینه‌های مختلف ابراز خرسندی کرد و در عین حال خواستار رفع موانع برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور شد و افزود: در حال زمینه سازی برای برگزاری هفدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستیم.در این دیدار آخرین وضعیت برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها، مسائل قفقاز، ابتکارهای سه جانبه و شش جانبه در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای و مسائل قفقاز جنوبی، همکاری‌ها در حوزه دریای خزر، همکاری‌های جاری در تکمیل کریدور ترانزیتی شمال جنوب، اجرای توافقات گذشته در زمینه سرمایه گذاری اقتصادی، همکاری‌های فرهنگی و نیز همکاری‌ها در حوزه انرژی، بانکی، کنسولی و روند آستانه در خصوص سوریه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها