مذاکرات ایران و بحرین، و غروب سلطه آمریکا

مذاکرات ایران و بحرین، و غروب سلطه آمریکا
چهارشنبه 13 تير 1403 - 17:19

رویکرد بحرین برای شروع مذاکره با ایران به منظور احیای روابط دیپلماتیک دیرینه بین دو کشور، اتفاق ساده‌ای نیست و واشنگتن را به قدری نگران می‌کند که احتمالا برای تخریب روند آن اقدام کند.

العالمبحرین

"گراهام فولر" نویسنده غربی در پایگاه اینترنتی "ریسپانسیبل استیکرافت" مقاله‌ای درباره این اهمیت احیای روابط دوجانبه ایران و بحرین، به ویژه برای آمریکا نوشت.

فولر نوشت: احیای روابط ایران و بحرین بسیار مهم است؛ زیرا مقر ناوگان پنجم آمریکا در بحرین است پس این احیا واشنگتن را نگران خواهد کرد تا جایی که ممکن است برای جلوگیری از آن اقدام کند.

از سوی دیگر نظام بحرین در سال‌های گذشته شیعیان را به شدت سرکوب کرد که احیای روابط منامه و تهران باعث پایان این سرکوب می‌شود موضوعی که با خواسته آمریکا برای ایجاد اختلاف در کشورهای منطقه منافات دارد.

نگرانی دیگر آمریکا آن است که واشنگتن همواره کوشید ایران را دشمن کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس معرفی نماید تا بتواند با کمک تل‌آویو کشورهای منطقه را در سطوح نظامی و سیاسی علیه تهران متحد کند اما با احیای روابط ایران و بحرین این توطئه خنثی خواهد شد.

اما اولین ضربه به تسلط آمریکا بر منطقه را چینی‌ها با ایجاد همگرایی میان ایران و عربستان سعودی وارد کردند. موضوعی که باعث نگرانی شدید آمریکا از غروب خورشید تسلطش بر منطقه شده است، چرا که احیای روابط ایران و سعودی و پس از آن، ایران و بحرین باعث تقویت حضور چین و روسیه در منطقه می‌شود.

اما از همه اینها مهمتر آن است که احیای این روابط باعث تقویت مشروعیت ایران در منطقه می‌شود به ویژه پس از آنکه ایران و عربستان به عضویت بریکس درآمدند همان سازمانی که نمایانگر جنوب جدید جهانی به جای شمال جهانی قدیمی به سرکردگی آمریکاست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها