عفو بیش از ۴۵۰ زندانی در بحرین

عفو بیش از ۴۵۰ زندانی در بحرین
پنج‌شنبه 15 شهريور 1403 - 16:44

امیر بحرین به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد حکومت خود، ۴۵۷ زندانی از جمله زندانیان عقیدتی را عفو کرد: اقدامی که به نظر می‌رسد در چارچوب منطقه‌ای که منامه در تلاش برای عادی‌سازی روابط با تهران است، باشد.

العالم - بحرین

یک موسسه حقوق بشری به خبرگزاری فرانسه گفت: حمد بن عیسی آل خلیفه که از سال ۲۰۰۲ امیر بحرین شناخته می‌شود به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد پادشاهی خود، ۴۵۷ زندانی که بیشتر آنان سیاسی بودند را عفو و آزاد کرد.

موسسه مردم‌نهاد حقوق و دمکراسی بحرین (BIRD) که مقر آن در لندن است، فهرستی از اسامی آزادشدگان منتشر نکرده اما اعلام کرد که دلیل حبس حدود یکصد تن از این افراد، عقیدتی بوده است.

خبرگزاری فرانسه افزود: این کشور امیرنشین کوچک در خلیج فارس پیوسته توسط سازمان‌های غیر دولتی و نهادهای بین المللی به نقض جدی حقوق بشر متهم می‌شود. این کشور به ویژه از خیزش مردمی ۲۰۱۱ و انقلاب‌های عربی به سرکوب معترضان متهم است. بسیاری از مخالفان که خواستار اصلاحات سیاسی بودند در آن زمان زندانی شدند و بارها به شرایط بازداشت خود در زندانی در جنوب این کشور اعتراض کرده اند.

«احمد الوداعی» که به عنوان مدیر «مؤسسه حقوق و دموکراسی بحرین» فعالیت می‌کند، بسیاری از این افراد را زندانی سیاسی توصیف کرد که اکنون از مرکز بازپروری و اصلاح آزاد شده اند. این زندان شاهد تظاهرات و اعتصاب غذای زندانیان به دلیل شرایط نامناسب آنجا بوده است.

الوداعی گفت: «مقامات با صدها نفر ملاقات کرده و به آنها گفته‌اند که به‌زودی آزاد خواهند شد. به نظر می‌رسد آنها بیشتر زندانیان سیاسی را مدنظر داشته باشند. این اقدام واقعا خوشبینانه است و به نظر می‌رسد در چارچوب منطقه‌ای که بحرین در تلاش برای عادی‌سازی روابط با ایران است، باشد.»

جمعیت اکثریتی شیعه در بحرین مدت‌هاست که از بدرفتاری و سوء رفتار دولت تحت نظارت خاندان سنی آل خلیفه شکایت دارند. رسیدگی به شکایات فعالان می‌تواند به بحرین کمک کند تا تنش‌ها با ایران را به‌رغم دهه‌ها تنش، کاهش دهد، به‌ویژه پس از اینکه عربستان سعودی در سال گذشته به تنش‌زدایی با تهران از طریق میانجی‌گری چین دست یافت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها