حادثه مرگبار در معدن طبس | ۵۲ کشته و ۱۷ مصدوم/ علت حادثه چه بوده است؟! + فیلم

يکشنبه 1 مهر 1403 - 07:14

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به حادثه مرگبار در معدن طبس اظهار داشت تا این لحظه حادثۀ معدن طبس ۵۲ فوتی و ۱۷ مصدوم داشته است.

العالم - ایران

نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجوی طبس موجب انفجار شد، طبق مشاهده و گفته حاضران، بیش از ۲۰ نفر از کارگران در محدوده حضور داشته‌اند.

آخرین جزئیات از قربانیان حادثه

در پی انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C معدن طبس، ‌ساعتی پیش ‌کار بلوک B تمام شد و از ۴۷ کارگری که در این بلوک مشغول کار بودند ‌۳۰ نفر فوت کردند و ۱۷ نفر مصدوم هم به بیمارستان منتقل شدند.

در پی ادامه روند امدادرسانی در قسمت بلوک c که ۲۲ کارگر محبوس بودند به علت افزایش گاز متان، همگی جان باختند.

علت حادثه چه بوده است؟!

حمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بامداد امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: حادثه بدی بود که در یکی از تونل‌های معدنی زغال‌سنگ بخش خصوصی صورت‌گرفته است.

بیشتر بخوانید مروری بر حوادث مرگبار معدن در ایران

وی افزود: این حادثه در اثر تخریب و یا آتش‌سوزی نبوده است بلکه انفجار گاز متان یا خفگی ایجاد شده است.

1

واکنش رئیس‌جمهور به حادثه معدن طبس

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: رئیس جمهور به محض اطلاع از وضعیت کارگران حادثه دیده طبس، دستور پیگیری داده است.

حضرتی افزود: رئیس‌جمهور محترم به محض اطلاع از این مساله دستور پیگیری داده و استاندار محترم خراسان جنوبی و مقامات استانی از شب گذشته در محل حادثه حضور دارند و ۳ وزیر کشور، صمت و کار هم از سوی رئیس‌جمهور مسئول پیگیری دلایل وقوع این حادثه شدند و ۲ وزیر کار و صمت در حال عزیمت به محل حادثه هستند.

وی ادامه داد: این ضایعه تلخ را به جامعه کارگری کشور و همه مردم ایران تسلیت می‌گوییم.

حضور تیم‌های امدادی در محل حادثه

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: پس از وقوع حادثه انفجار در معدن جوی طبس علاوه امداد تیم های امدادی و گروهای مجهز و تخصصی مسئولان و مقامات استانی و از جمله استاندار خراسان جنوبی نیز برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس در محل حادثه حاضر شدند.

از سوی دیگر آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: امدادرسانی هم بلافاصله شروع شده توسط نیروهای امدادی شهرستان و شهرستان‌های اطراف و همچنین از مرکز استان که به منطقه اعزام شده‌اند.

آخوندی اضافه کرد: حداقل 13 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس آمبولانس در منطقه حضور دارند.

وی با بیان این که 8 گروه مجهز عملیاتی 8 نفر اچ سی معادن هستند که به‌صورت تخصصی آموزش دیده‌اند، افزود: در قالب 2 گروه در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که امدادگران هلال‌احمر، آتش‌نشانی، پزشکی قانونی و همچنین از دستگاه قضایی حضور دارند گفت: مسئولان ارشد هم ضمن هماهنگی به‌زودی به منطقه خواهند رسید و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در محل معدن حضور دارند.

به گفته وی فعالیت‌ها طوری شده که می‌توانیم در اسرع‌وقت مجروحان را به بیمارستان منتقل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: تعداد فوتی‌ها در حدی که انتظار می‌رود نباشد چون این انفجار شرایط خاصی ایجاد کرده و باعث خفگی کارگران خدومی شده که در دو معدن حضور داشتند.

آخوندی یادآور شد: عمق کار هم به 700 متر طولی است و 200 متر عمقی است که کار را سخت می‌کند، تلاش اصلی امدادگران این است که ورود گاز اچ سی این است که غلظت گاز را کم کنند چون ورود امدادگران هم با غلظت بالای 2 هزار هم خطرناک است.

پربیننده ترین خبرها