چگونه شورشیان مسجد اموی حلب را منفجر کردند+ فیلم

جمعه 6 ارديبهشت 1392 - 18:03

پس از گذشت 10 قرن از ساخت گلدسته مسجد اموی حلب که در اوایل قرن یازدهم میلادی در دوران سلجوقی بنا شد، سرانجام این مکان که جزو آثار باستانی ثبت شده در فهرست میراث بشری یونسکو محسوب می شد، در آتش جنگ در سوریه منهدم شد.

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از الحقیقه سوریه – نزدیک به مخالفان غیر مسلح - طبق معمول دو طرف یکدیگر را مسئول این انفجار دانستند اما در فیلمی نادر که متعلق به 15 مارس است، مشاهده م‌ شود که عبدالقادر صالح فرمانده گروه موسوم به لواء التوحید در حلب وابسته به اخوان المسلمین، همراه با شماری از جنایتکاران و دزدان اطرافش که از مزدوران سازمان اطلاعات ترکیه هستند، از این مسجد دیدن کرد.
این فیلم سه دلیل درباره دست داشتن این باند در انفجار مزبور، تلاش برای نابودسازی تمام مسجد با نیم تن مواد منفجره و انفجار مدرسه شرعی کنار آن ارائه می‌دهد.
در صحنه اول، یک فرد مسلح به عبدالقادر صالح می‌گوید که افراد مسلح کوشیدند با موشک 107 میلیمتری و چهار گلوله آر.پی.جی آن را منهدم کنند اما نتوانستند، وی به دروغ ادعا می‌کند ارتش تلاش کرد قبل از 15 مارس با گلوله تانک آن را منهدم کند اما مناره منهدم نشد! 
به طور حتم محال است گلوله تانک نتواند بخش بزرگی از گلدسته را تخریب کند، اما خنده‌دارتر آنکه نمی‌توان با تانک از خیابان مجاور یک گلدسته که ارتفاعش 45 متر است، هدف قرار داد، بلکه باید دستکم نیم کیلومتر از آن فاصله گرفت علاوه بر آنکه زاویه لوله تانک حداقل 45 درجه باشد.
در ادامه این گزارش آمده است: نیازی نیست گفته شود وقتی تانک در چنین فاصله‌ای قرار گیرد مسجد پشت منطقه عمرانی اطراف آن قرار گرفته و دیگر برای تیرانداز قابل رویت نیست.
در صحنه دیگر مشخص می‌شود گلدسته در جریان بازدید کاملا سالم است و فقط در یکی از ضلع‌های چهارگانه آن سوراخی وجود دارد که ناشی از تیرباز سنگین یا گلوله آر پی جی است چون گلوله توپ یا تانک به شکل منظم چنین سوراخی ایجاد نکرده بلکه دیوار را به طور کامل تخریب نموده و شکافی بزرگ با لبه‌های نامنظم ایجاد می کند.
اگر در نظر بگیریم که طول ضلع گلدسته 5 متر و ضخامت دیواره آن بیش از 40 سانتیمتر باشد روشن است نمی‌توان آن را با این شیوه از پایه منهدم کرد بلکه دستکم نیازمند جاسازی دستکم یک چهارم تن مواد منفجره در چهار قاعده آن است. 
این موضوع پیشتر در چند منطقه به وقوع پیوست، در فیلم‌های قبل از انفجار اماکن مذهبی و مساجد مشاهده شد که افراد مسلح در میان فریاد الله اکبر چند گلدسته و مسجد را با مقدار زیادی مواد منفجره منهدم کردند.
در صحنه دیگر، عبدالقادر صالح در صحن مسجد در کنار یک دستگاه قاظان (آبگرمکن) ایستاد و گفت: این از آن ماست، اولین بار که حمله کردیم از آن استفاده نمودیم تا با منفجر ساختنش، بتوانیم وارد مسجد شویم.
قاظان در سوریه، یک استوانه فلزی است که در منازل از آن به منظور گرم کردن آب حمام استفاده می‌شود و بر اساس نوع ماده منفجره و شیوه جاسازی، می توان 300 تا 500 کیلوگرم مواد منفجره را در آن جا داد.
قاظان یا استوانه‌های فلزی ساخته شده در کارگاه های محلی، شیوه اصلی افراد مسلح برای ایجاد انفجارهای بزرگ است.
در صحنه‌ای دیگر، صالح به مسیرش در مسجد ادامه می دهد، یکی از افراد مسلح با اشاره به یک پنجره می‌گوید، افراد مسلح روز 14 مارس مدرسه الشرعیه نزدیک مسجد و رستوران کنارش را منفجر کردند.
در پایان باید یادآوری نمود که عبدالقادر صالح و باند اخوانی‌ اش با اشاره ولی نعمت‌های ترک خود و رجب طیب اردوغان معروف به دزد حلب، کتابخانه خطی نادر مسجد را غارت کرده و به شهر استانبول ترکیه منتقل نمودند.
انتشار این فیلم و اثبات دست داشتن جریان مسلح وابسته به اخوان المسلمین، نشان از سیاست خاص شورشیان سوریه جهت از بین میراث ملی و مذهبی این کشور و تبدیل آن به ویرانه‌ است تا شاید از این رهگذر ترک‌ها که حساسیت ویژه‌ای به شهر حلب دارند، اندکی خوشحال شده و از اینکه این شهر را در کنترل خود ندارند، دستکم ویرانی آن را شاهد باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها