عزل مرسی و زلزله در حزب حاکم ترکیه

عزل مرسی و زلزله در حزب حاکم ترکیه
پنج‌شنبه 20 تير 1392 - 15:25

العالم - روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور"نوشت: عزل محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر زلزله ای را در میان شرکای اخوان المسلمین در ترکیه به راه انداخت.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم این روزنامه افزود: پیام های شدید اللحنی که از ترکیه در واکنش به عزل مرسی شنیده شد، نشانگر آن است که سران آنکارا که دارای ریشه های مشترک با جنبش اخوان المسملین اند با یک زلزله سیاسی رو در رو شده اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری زیاد حزب حاکم ترکیه در مصر دوره مرسی و حمایت های سیاسی و مالی این حزب از نخستین دولت برآمده از رای مردم در مصر می نویسد: حزب حاکم ترکیه در دولت محمد مرسی روح ایدئولوژی مشترک میان آن دو ( حزب حاکم ترکیه و اخوان المسلمین مصر) را می دید و وجود چنین دولتی را سندی برای مقبولیت مردمی اسلام سیاسی [خویش] به شمار می آورد.

کریستین ساینس درباره واکنش رجب طیب اردوغان به عزل مرسی هم نوشت: نخست وزیر ترکیه از عزل مرسی چنان با شدت انتقاد کرد که گویی حزب خودش(حزب آزادی و توسعه) هدف قرار گرفته است؛ دولت های پیش از اردوغان در ترکیه که دارای گرایش های اسلامی بودند نیز با کودتاهای نظامی بسیاری مواجه شده بودند.

این روزنامه می افزاید: حزب عدالت وتوسعه ترکیه اکنون تقریبا تنها شده است؛ عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت متعهد شده اند که 12 میلیارد دلار به نظام پس از مرسی در مصر پرداخت کنند. این در حالی است که کمک های مالی (قرض ها و قراردادهای تجاری) ترکیه به دولت مرسی 2 میلیارد دلار بود. قطر، دیگر حامی مرسی، اما که از ثروتمندترین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است تاکنون تقریبا موضع سکوت را در قبال تحولات اخیر مصر اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر مصطفی اکیول، تحلیلگر سیاسی نشریه "حریت" ترکیه، درباره حوادث اخیر مصر گفت: بسیاری از مردم ترکیه اکنون حوادث مصر را از منظر اوضاع ترکیه مطالعه می کنند. اردوغان و حزبش با قدرت از مرسی حمایت می کنند و این در حالی است که مخالفان اردوغان در این باره به حزب حاکم می گویند: بنگرید؛ اشتباهاتی که مرسی در مصر کرد همان هایی است که شما در اینجا انجام می دهید؛ ببینید آنجا چه اتفاقی افتاد.

کریستین ساینس در این باره می نویسد: مخالفان مرسی که از اواخر ماه می میلادی با جمعیت دهها هزار نفری شان به خیابان ها آمدند می گویند اردوغان دستیابی اش را به اکثریت آراء صندوق ها مجوزی برای نادیده گرفتن احزاب و گروه های سیاسی کوچک تلقی کرد؛ از همین رو بعد استبدادی دولت اردوغان تشدید شد و شعارها ضد وی افزایش یافت.

کریستین ساینس مانیتور آنگاه در مقام مقایسه اردوغان و مرسی بر می آید و می نویسد: مرسی با دستیابی به فقط 51 درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری روی کار آمد و وعده تشکیل دولتی متشکل از همه جریان های سیاسی را داد؛ او اما به نفع اخوان المسلمین کار کرد و برنامه های "اسلامگرایانه" این جماعت را در مصر در دستور کار قرار داد و به نوعی جبهه بزرگ سکولارها را نادیده گرفت؛ جبهه ای که نقش سرنوشت سازی در براندازی دیکتاتور مصر، حسنی مبارک، ایفا کرده بودند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها