برنامه حامیان تروریستها برای سازماندهی آنان در سوریه

برنامه حامیان تروریستها برای سازماندهی آنان در سوریه
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393 - 15:17

یک منبع امنیتی فرانسوی، از برنامه کشورهای اروپایی و آمریکا برای سازماندهی مجدد گروه های تروریستی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع امنیتی فرانسوی فاش کرد که وزارتخانه های خارجه کشورهای اروپایی به همراه آمریکا، پس از نشست بروکسل که دوهفته پیش برگزار شد، با همکاری اردن و ترکیه، یکپارچه سازی اتاق های عملیات در ترکیه را در دستور کار قرار دادند، تا بتوانند به طور مشخص، گروه های تروریست فعال در سوریه را از یکدیگر متمایز کنند، و تا حد امکان، کنترل آن ها را از دست عربستان و ترکیه بازگیرند.

در همین راستا، گروه های تروریستی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول، "میانه رو" خوانده شد که با محوریت "جبهه انقلابیون سوریه" فعالیت دارند و ریاست آن را "جمال معروف" به عهده دارد. این گروه، به عنوان محور میانه روی، جایگزین "ارتش آزاد" که اکنون از هم پاشیده، در نظر گرفته شده است.

گروه دوم، را گروهک هایی تشکیل می دهد که به سازمان اطلاعات عربستان و قطر وفادارند. این گروهک ها نیز در دایره گروه های مشمول مبارزه با تروریسم نخواهند بود، حتی اگر رویکردی همسو با القاعده داشته باشند. مانند گروه "احرار الشام". البته به این شرط که با "ابوبکر بغدادی" سرکرده "داعش" یا "ابومحمد جولانی" سرکرده "جبهه النصره"، بیعت نکرده باشند.

به گفته این منبع، کارشناسان مبارزه با تروریسم، پیشنهاد کردند که سازمان های اطلاعات عربستان و قطر از نفوذ خود در "جبهه اسلامی" و به ویژه گروه های "احرار الشام"، "گردان های الفرقان"،"جیش المجاهدین" و "لواء الاسلام" استفاده کند تا فرایند بازسازی ساختار گروه های مسلح در سوریه که از چند هفته پیش در دستور کار قرار گرفته است، با شتاب بیشتری اجرا شود؛ و این گروه ها به جای مبارزه با داعش، به مبارزه با جبهه النصره بپردازند. زیرا این گروه، بیش از گروه های مسلح دیگر، مبارزان اروپایی و بیگانه را جذب کرده است. اروپایی ها و آمریکایی ها در مقابل وعده دادند که روند تحویل دستگاه های ارتباطات و شنود پیشرفته را سرعت بخشند و پرسنلی را برای فعالیت در این مجال و مبادله اطلاعات با اتاق عملیات و اطلاعات در انطاکیه در نظر بگیرند.

این منبع می افزاید: سازمان های اروپایی و عربستانی اکنون درک می کنند که گروه های مسلح ِ مورد حمایت عربستان، قطر، سلفی های کویت و سازمان اطلاعات ترکیه، باید به سدی در برابر نفوذ عناصر مسلح اروپایی به کشورهای اروپا تبدیل شوند، به همین سبب فرایند رهایی از این عناصر در سوریه و جلوگیری از بازگشت آن ها به اروپا به اولویتی مهم تبدیل شد.

بر اساس این گزارش، پنج کشور اروپایی ِ صادر کنندۀ جنگجو به سوریه، با آمریکا، اردن، ترکیه و عربستان، اتاق عملیات امنیتی مشترک تشکیل دادند تا به راهبری عملیات نظامی دستکم 3 هزار جنگ جو بپردازند که اکثر آن ها از انگلیس، فرانسه، هلند، آلمان و بلژیک آمده اند. این کشورها می خواهند عناصر مسلح را به سمتی که می خواهند سوق دهند تا هر قدر بتوانند از این افراد را در سوریه بکشند.

به نظر می رسد شتابزدگی غرب در تشکیل جبهه جدید برای مقابله با داعش و جبهه النصره، به این دلیل است که احتمالا جبهه النصره در ماه های آینده از هم خواهد پاشید. زیرا این گروه در درگیری با داعش، اکثر فرماندهان خود را از دست داد و احتمال دارد جبهه النصره، به زودی به سراغ دیگر گروه هایی برود که در حومه حلب با بغدادی بیعت نکرده اند.

جبهه النصره، به همراه گروه "احرار الشام" تاکنون در حکم نوک پیکان حملات داعش بوده است و احتمال دارد از دست دادن دیر الزور که مهم ترین کانون فعالیت این گروه به شمار می رفت، به پیشروی داعش در سمت شمال منجر شود. در این صورت جنگ به حلب کشیده خواهد شد و چنین روندی، زمینه ضربه زدن به این گروه ها را بیش از پیش فراهم خواهد کرد. اگر وضع به این منوال ادامه پیدا کند و به حومه حلب کشیده شود، مناطق و خطوط امدادرسانی دچار هرج و مرج خواهد شد و راهبرد اطلاعاتی ترکیه، عربستان و غرب در فرسودن توان ارتش سوریه در جبهه حلب با شکست مواجه خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها