مسیحیان کوچ کردۀ شمال عراق به بصره رسیدند + فیلم

دوشنبه 10 شهريور 1393 - 20:27

العالم - ده ها خانواده مسیحی که در پی تهدیدهای داعش و در جستجوی مناطق امن از شمال عراق کوچ کرده بودند، به بصره در جنوب این کشور رسیدند.

جامعه مسیحیان عراق نیز همانند شیعیان و اهل تسنن از جنایات گروهک تروریستی داعش بی نصیب نمانده و بسیاری از آنها برای در امان ماندن به مناطق امن عراق هجرت کرده اند.

"سمعان کصکوص"، کشیش کلیسای العذرا در بصره در گفت وگو با شبکه خبری العالم گفت: 33 خانواده مسیحی عراقی به بصره پناه آورده اند و اکثر آنان به منزل اقوام خود رفته اند.

علی رغم تلاش تعدادی از کشورهای غربی برای اعطای تابعیت به جامعه مسیحیان عراق، خانواده هایی که به بصره کوچ کردند با رد این درخواست ها بر علاقه خود برای بازگشت به خانه هایشان تاکید کردند.

یک شهروند مسیحی عراقی نیز در گفت وگو با خبرنگار شبکه العالم گفت: خانواده های مسیحی عراقی علاقمند هستند که به خانه های خود بازگردند چون این شهرها و این تاریخ و تمدن آشوری متعلق به ماست.

یک زن مسیحی نیز با چشم گریان به خبرنگار العالم، گفت: آرزویش بازگشت به خانه و شهرش است.

امروز همچنین در واکنش به اقدامات ضدانسانی تروریست های داعش، تعدادی از مردم بصره مقابل ساختمان فرمانداری این شهر تجمع کرده و خواستار قصاص بعثی هایی شدند که در فاجعه اسپایکر با مشارکت عناصر تکفیری دست به کشتار جوانان عراقی زدند.

یک شهروند عراقی از اهالی بصره در این زمینه به خبرنگار العالم گفت: پسر من مفقود شده و خبری از او ندارم لذا از دولت و پارلمان و همه خیرین عراق می خواهم که فرزندان گمشده ما را بیابند.

"جیهان الزبیدی" فعال مدنی عراقی نیز گفت: ما خواستار پیگیری قضیه اسپایکر ستیم زیرا مساله کوچکی نیست و جنایت هولناکی است که در حق فرزندان ما روا داشته شده است.

 گروه تروریستی داعش اواسط ماه ژوئن هنگام اشغال تکریت، حدود 1700 تا 2000 جوان از اهالی مرکز و جنوب عراق را که در پایگاه "اسپایکر" واقع در شمال تکریت تحت آموزش بودند، اسیر و سپس اعدام کرد.

منابع امنیتی دلیل اعدام این افراد را مسائل قومی و مذهبی اعلام کردند و نوری المالکی نخست وزیر عراق از تشکیل یک نیروی امنیتی با عنوان "گروه انتقام شهدای اسپایکر" خبر داد که وظیفه آن تعیین هویت عاملان این جنایت و پیگرد آنهاست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها