مخالفت احزاب قوی با کابینه پیشنهادی تونس

مخالفت احزاب قوی با کابینه پیشنهادی تونس
سه شنبه 7 بهمن 1393 - 08:50

خبرنگار شبکه العالم در تونس گزارش داد: احزاب قوی در پارلمان این کشور با کابینه پیشنهادی حبیب الصید، نخست وزیر جدید تونس، مخالفند.

خبرنگار شبکه العالم روز سه شنبه گزارش داد، شماری از احزاب تونس به ویژه حزب النهضه، جبهه خلق و حزب آفاق تونس که در پارلمان این کشور حضوری موثر دارند، نمی خواهند به کابینه پیشنهادی نخست وزیر جدید تونس رای اعتماد بدهند این احزاب با تصمیم نخست وزیر جدید در خصوص حضور نداشتن نمایندگان احزاب در کابینه پیشنهادی مخالف هستند. تصمیم این احزاب باعث شد نشست رای اعتماد به دولت جدید به تعویق افتد.
"الحبیب الصید" روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی درباره ترکیب کابینه اش گفته بود که کابینه وی یک "کابینۀ فن سالار ملی" است.
نخست وزیر جدید تونس، کابینه ای خالی از نمایندگان"جنبش النهضه" را که دومین فراکسیونِ بزرگ پارلمان به شمار می رود، معرفی کرده است.
با توجه به مخالفت های احزاب تونس با کابینه جدید، حبیب الصید، رایزنی هایی را آغاز کرده است تا از خشم احزاب معترض کاسته شود و تونس بار دیگر شاهد بحران سیاسی دیگری نشود.
"منیره الشریفی" خبرنگار العالم در تونس خاطرنشان کرد، فهرست وزرای پیشنهادی کابینه حبیب الصید نخست وزیر جدید تونس با مخالفت احزاب موثر در پارلمان این کشور روبرو شده است. مشخص نیست جلسه پارلمان برای دادن رای اعتماد به دولت جدید چه زمانی برگزار خواهد شد. رایزنی هایی برای گفتگو با احزاب مخالف برای دادن رای اعتماد به دولت آغاز شده است.
جنبش النهضه نیز به دلیل مشارکت ندادن این حزب در دولت جدید تصمیم گرفت به دولت جدید رای اعتماد ندهد. این جنبش تاکید کرد برنامه سیاسی دولت جدید ضعیف است. النهضه با این موضع گیری می خواهد تا نخست وزیر جدید تغییراتی در فهرست وزرای خود ایجاد کند. بیشتر احزاب سیاسی که در پارلمان حضور دارند رایزنی های گسترده ای را برای تصمیم گیری درباره فهرست پیشنهادی کابینه جدید آغاز کرده اند. جبهه خلق نیز مخالف دادن رای اعتماد به این فهرست است و برنامه کاری دولت پیشنهادی را برای مرحله آینده مبهم می داند.
"یاسین ابراهیم" رییس حزب "آفاق" نیز گفت: ما موضع خود را روز جمعه مبنی بر شرکت نکردن در نشست پارلمان اعلام کردیم. اختلاف اساسی ما درباره این پرسش بوده که آیا دولت جدید یک دولت با حضور نمایندگان احزاب بوده یا فن سالاران است.
"عبدالفتاح مورو" نماینده پارلمان تونس از جنبش "النهضه" هم اظهار داشت: پیش بینی می کنیم تغییراتی در فهرست پیشنهادی وزرا رخ دهد. نخست وزیر با این فهرست پیشنهادی، مخالفت خود را با گروه های سیاسی موثر در کشور نشان داده است. فکر نمی کنم نخست وزیر بخواهد ماجراجویی کند.
"احمد الصدیق" رییس فراکسیون حزب جبهه خلق در پارلمان تونس، خاطرنشان کرد: ابهامات زیادی درباره همه وزرای پیشنهادی به ویژه وزارتخانه های حاکمیتی وجود دارد. این کابینه پیشنهادی هیچ برنامه ای ندارد.
خبرنگار العالم افزود: تشکیل نشدن دولت جدید در تونس به بحرانی جدید در این کشور تبدیل خواهد شد و هر احتمالی برای سرنوشت دولت جدید مطرح است. چگونگی تشکیل این دولت به نتیجه رایزنی احزاب موجود در پارلمان با نخست وزیر جدید بستگی دارد.
کابینه پیشنهادی الصید، نخست وزیر جدید تونس، هیچ یک از اعضای جنبش النهضه یا جبهه خلق که شامل احزاب چپ گراست و همچنین حزب لیبرال آفاق تونس را در خود جای نداده و این در حالی است که این گروه ها به ترتیب، دارای رتبه های دوم، سوم و چهارم در میان سایر احزاب تونسی هستند و جنبش النهضه 69 کرسی، جبهه خلق 15 کرسی و آفاق تونس 8 کرسی در پارلمان دارند.
طبق قانون اساسی جدیدِ جمهوری دوم تونس، کابینۀ الصید باید بتواند رأی اعتمادِ اکثریتِ مطلق پارلمان، برابر با 109 رأی از 217 نماینده پارلمان را کسب کند.
این در حالی است که حزب ندای تونس، با داشتنِ تنها 86 کرسی، قادر به کسب اکثریتِ مطلق و تشکیل کابینۀ تک حزبی نخواهد داشت به همین سبب ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود تا بتواند اکثریتِ لازم را به دست بیاورد.
یاد آور می شود که "مهدی جمعه" نخست وزیر تونس روز دوشنبه،6بهمن ماه، استعفای دولت خود را تقدیم "الباجی قائد سبسی" رییس جمهوری این کشور کرد ولی مطابق قانون تا تشکیل دولت جدید همچنان اداره کشور را در دست خواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها