دستاورد سران عرب از نشست کمپ دیوید چه بود؟

دستاورد سران عرب از نشست کمپ دیوید چه بود؟
جمعه 25 ارديبهشت 1394 - 20:29

یک کارشناس مسائل راهبردی عرب گفت که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بدنبال پول کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از طریق بستن قراردادهای تسلیحاتی با آنها است و به نظر می رسد که آل سعود نمی تواند منافع واشنگتن در منطقه را حفظ کند.

"محسن صالح " روز جمعه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: رئیس جمهوری آمریکا در نشست کمپ دیوید هیچ تلاشی برای رفع نگرانی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نسبت به امضای توافق هسته ای با ایران نکرد. اوباما در این نشست فقط در جمع کشورهای خلیج فارس از پایبندی خود به تامین امنیت آنان سخن گفت.

این کارشناس افزود: نشست کمپ دیوید نتیجه مطلوبی برای سران و نمایندگان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نداشت. اینها رفته بودند که از ضعف خود به آمریکا شکایت کنند.

وی گفت: آمریکا به سران و مسئولان شورای همکاری در کمپ دیوید به شیوه ای غیرمستقیم پاسخ داد؛ خصوصا در ارتباط با مسائل دشواری که از آن رنج می برند. چه بسا آنها به خاطر ناتوانی در ایفای نقش خود در محافظت از منافع آمریکا و موجودیت خودشان توبیخ شدند؛ بویژه که زرادخانه ای از سلاح های آمریکایی بسیار پیشرفته در اختیار دارند.

صالح درباره اینکه آیا واشنگتن توانست نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را از بین ببرد، گفت: سران این کشورها اساسا نگران هستند زیرا با ملت های خود و خواسته های آنها هماهنگ نیستند. اوباما به طور کامل می داند که آنها – بویژه آل سعود و تفکر وهابیت که همگان از جمله ملت آمریکا را تکفیر می کند - منبع تروریسم در خاورمیانه و چه بسا سایر مناطق جهان است.

وی افزود: آل سعود رابطه مستحکمی با دولت آمریکا دارد و ابزاری در منطقه برای حفظ امنیت و منافع آمریکا به شمار می رود اما به نظر نمی رسد که آل سعود توانسته باشد در طول تاریخ و بویژه در شرایط کنونی حافظ این منافع در منطقه و جهان باشد.

صالح درباره نگرانی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نسبت به امضای توافق هسته ای ایران گفت: رئیس جمهوری آمریکا برای امضای توافق هسته ای با ایران نه تنها تمایل بلکه اصرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: اوباما کاملا آشکار و شفاف درصدد است که با عقد قراردادهایی که به بهای خون مردم یمن، سوریه، عراق و لبنان تمام می شود، تمام دارایی کشورهای شورای همکاری را از چنگ آنان درآورد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها