در نخستین ساعات سرنگونی جنگنده روس چه گذشت؟

در نخستین ساعات سرنگونی جنگنده روس چه گذشت؟
سه شنبه 3 آذر 1394 - 19:38

صبح روز سه شنبه سوم آذر ماه، جنگنده های ترکیه یک فروند بمب افکن سوخوی – 24 روسیه را بر فراز سوریه در نزدیکی مرزهای این کشور با ترکیه و از پست سر هدف قرار داده و سرنگون کردند و بلافاصله پس از این اقدام، به ناتو اطلاع دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه خبری العالم، مقامات ترکیه ابتدا اعلام کرده بودند که جنگنده ناشناس را هدف گرفته اند اما پس از اعلام هویت این هواپیما و مشخص شدن تعلق آن به روسیه، مقامات ترکیه سراسیمه موضوع را به ناتو اطلاع دادند.

- به دنبال اقدام ترکیه، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای هدف قرار گرفتن جنگنده خود از سوی ترکیه را تایید کرد.

- رسانه های گروهی ترکیه پس از این حادثه، عکس ها و نوارهای ویدیویی سرنگون شدن یک فروند جنگنده ناشناس را منتشر کردند و پس از آن منابع نظامی ترکیه از سرنگون شدن جنگنده روسیه توسط نیروی هوایی خود سخن به میان آوردند.

- سپس نخست وزیر ترکیه به همراه رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح و وزیر خارجه این کشور اوضاع در مرزها را مورد بررسی قرار داد و از وزیر خارجه خواسته شد تا با نمایندگان ناتو در سازمان ملل در خصوص تحولات اخیر گفت وگو کند.

- وزارت دفاع روسیه نفوذ این جنگنده به حریم هوایی ترکیه را تکذیب و تاکید کرد: دو خلبان این هواپیما موفق شدند قبل از ساقط شدن هواپیما از آن به بیرون بپرند.

- ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه مدعی شد که قبل از سرنگون کردن این جنگنده 10 بار به آن هشدار داده شده بود که وارد حریم هوایی ترکیه شده است.

- ناتو اعلام کرد که پیامدهای حادثه هدف قرار گرفتن جنگنده روسیه را مورد بررسی قرار خواهد داد. سازمان ملل متحد درباره این که مبادا سرنگون شدن جنگنده روسیه اوضاع را پیچیده تر کند، هشدار داده بود.

- کرملین نیز خاطرنشان کرد، اطلاعاتی دارد که ثابت می کند جنگنده روسیه در طول پرواز خود بر فراز حریم هوایی روسیه قرار داشت و پیش بینی می شود پوتین به زودی ارزیابی خود را از این حادثه ارایه دهد.

- مخالفان سوریه یک نوار ویدیویی منتشر کردند و در آن مدعی شدند که یکی از خلبان ها در این حادثه جان خود را از دست داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها