پشت‌پردۀ توقف یک قانون جنجالی در کنگره

پشت‌پردۀ توقف یک قانون جنجالی در کنگره
چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395 - 12:00

سرانجام "لیندسی گراهام" عضو جمهوری خواه مجلس سنا اعتراف کرد، همان کسی است که با تصویب پیش نویس قانون جنجالی محاکمه دولتهای بیگانه مرتبط با حملات 11 سپتامبر، مخالفت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گراهام نماینده ایالت کارولینای جنوبی است و اخیرا از رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره گیری کرده است.
موضوع غافلگیرکننده در این ماجرا، این است که گراهام در تدوین این پیش‌نویس مشارکت کرده بود.
گراهام در گفتگو با شبکه "سی ان ان"  اذعان کرد که مانع تصویب این قانون شد، و در حال برطرف کردن نگرانی‌ها درخصوص تغییرات دیرهنگامی است که در این پیش‌نویس اعمال شده.
گراهام اظهار داشت که می‌خواهد اطمینان یابد، آمریکا به خاطر اقداماتش از سوی بعضی طرفهای هم پیمان پست خود در محیط پیچیده و متغیر خاورمیانه مورد بازخواست قرار نگیرد.
از سوی دیگر "پل رایان" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره پیامدهای غیرعمد این قانون هشدار داد.
این قانون می تواند زمینه را برای شکایت خانواده های قربانیان از عربستان به دلیل نقش داشتن در حملات تروریستی 11 سپتامبر فراهم کند.
رایان تأکید کرد که مجلس نمایندگان در تصویب این پیش‌نویس شتابزده عمل نخواهد کرد.
عقب نشینی کنگره از تصویب این قانون، یک روز پس از تأکید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر خودداری از امضای آن صورت می گیرد. اقدامی که حاکی از تن دادن آمریکا به تهدیدهای عربستان است.
مقامات سعودی، دولت باراک اوباما را تهدید به خروج دارایی های خود به ارزش 750 میلیارد دلار از امریکا کردند.
به نظر می رسد مواضع آمریکا دراین خصوص تغییر کرده و در مقابل عربستان دست به عقب نشینی زده است. جاش ارنست، مسؤول ارتباطات رسانه‌ای دفتر رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به روابط طولانی با عربستان سعودی گفته است که "با توجه به نگرانی‌های موجود، دشوار بتوان وضعیتی را تصور کرد که رئیس جمهور حاضر به امضای مصوبه‌ای از این قبیل باشد." وی افزوده است که "کشوری مانند عربستان سعودی با یک اقتصاد بزرگ و مدرن از بی‌ثباتی در بازارهای مالی جهان سودی نخواهد برد، و آمریکا هم همین طور."
براساس تحقیقات صورت گرفته، حملات ١١ سپتامبر توسط 19 نفر انجام گرفت که 15 تن از آنان از اتباع سعودی بودند هر چند شواهدی از ارتباط دولت یا نهادهای دولتی آن کشور با این حملات ارائه نشده و ادعایی رسمی در این زمینه صورت نگرفته است. در عین حال، برخی اعضای کنگره تلویحا از ارتباط برخی از مقامات سعودی با عاملان این حملات سخن گفته‌اند.
زکریا موسوی، فردی که بعدا در ارتباط با این حملات دستگیر شد و از او با عنوان "نفر بیستم" نام برده می‌شود، به مقامات آمریکایی گفته است که برخی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی در دهه ١٩٩٠ از القاعده حمایت مالی می‌کردند.

"منصور الترکی" سخنگوی وزارت کشور سعودی حدود 3 ماه قبل در اقدامی بی‌سابقه به جمع آوری کمکهای میلیاردی در این کشور برای کمک به گروه تروریستی القاعده در افغانستان اذعان کرد.
وی با اعلام اینکه این کمکهای میلیاردی با استفاده از نظام مالی عربستان جمع آوری شده، در مصاحبه با شبکه "بی بی سی" مدعی شد که عربستان به هیچکدام از گروه‌های تروریستی کمک مالی نکرده است.
وی برای توجیه نحوه جمع آوری این کمکهای مالی خاطرنشان کرد که برخی افراد مردم را قانع کردند که تحت پوشش کارهای خیریه به آنان پول بدهند.

"باراک اوباما" امروز چهارشنبه به ریاض می‌رود، و قرار است با پادشاه و سایر مقامات سعودی دیدار و گفتگو کند.

پربیننده ترین خبرها