عذر بدتر از گناه عربستان

عذر بدتر از گناه عربستان
يکشنبه 25 مهر 1395 - 12:32

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به شکست همه جانبه ائتلاف تحت فرماندهی سعودی در یمن تاکید کرد که این ائتلاف باید به شکست خود اذعان کند و فوری از یمن خارج شود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب در مقاله خود در روزنامه رای الیوم به بررسی جنایت اخیر ائتلاف تحت فرماندهی سعودی در حمله به مراسم عزاداری در شهر صنعا پرداخت که در آن 146 غیرنظامی جان باخته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.
وی نوشت: اعتراف رسمی ائتلاف تحت فرماندهی سعودی به بمباران مراسم عزاداری در شهر صنعا باید گامی در مسیر اعترافی بزرگتر یعنی شکست و ناکامی این ائتلاف در تجاوزگری خود به یمن و اعلام آتش بس کامل و بی قید و شرط باشد.
عطوان، بهانه تراشی ائتلاف سعودی مبنی بر حمله هوایی به مراسم عزاداری براساس اطلاعات نادرست، و بدون اجازه نهایی فرماندهان این ائتلاف را عذر بدتر از گناه دانست، و این پرسش را مطرح کرد که چطور جنگنده ها اساسا با نقض همه قوانین و موازین اسلامی و اخلاقی و حتی قبیله ای به یک مراسم عزاداری حمله می کنند؛ حتی اگر در این مراسم فرماندهان نظامی ارتش و انصار الله یمن حضور داشته باشند؟ چطور می شود که حمله هوایی بدون موافقت نهایی فرماندهی ائتلاف انجام شده است؟ آیا این بدان معناست که بمباران شهروندان و کشتار بدون دستور صریح فرماندهان انجام می شود؟ حتی اگر تصور کنیم که علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن یا عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله در بین عزاداران حضور داشته باشند، آیا اخلاقی است که به مراسم عزاداری حمله شود و صدها نفر از عزاداران بی گناه غیرنظامی کشته و زخمی شوند؟
عبدالباری عطوان گفت: این اولین کشتار ائتلاف سعودی نیست و تا زمانی که تجاوزگری ادامه دارد، آخرین آن هم نخواهد بود.
وی تاکید کرد: این تجاوزگری باید متوقف شود و همه نیروهای سعودی و کشورهای دیگر عرب حوزه خلیج فارس فوری در چارچوب یک توافقنامه آتش بس بی قید و شرط از یمن خارج شوند و مذاکرات نه فقط برای حل و فصل سیاسی اوضاع یمن بلکه پرداخت غرامت به خاطر همه ویرانی های انجام شده در یمن و قربانیان جنایت های جنگی متجاوزان آغاز خود.
این نویسنده تصریح کرد: ما منتظر این اعتراف مهمتر ائتلاف سعودی هستیم، که بگوید این جنگ با همه این ویرانی ها و حمام خونی که به راه انداخت، در دستیابی به همه اهداف خود شکست خورد. منتظریم که از ملت یمن عذرخواهی کند و آمادگی خود را برای پرداخت غرامت و بازسازی این کشور اعلام کند.
6

پربیننده ترین خبرها