سه عرصه ای که با عروج آیت الله خالی ماند

سه عرصه ای که با عروج آیت الله خالی ماند
دوشنبه 20 دی 1395 - 10:28

ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام و رهبری ضایعه بزرگی برای ملت ایران است ملتی که هیچگاه تصویر بزرگمرد انقلاب را در کنار امام و رهبری و نزدیکی ویژه ایشان به امام خمینی (ره) در بحبوحه انقلاب و پس از آن فراموش نخواهد کرد.

العالم ـ یاداشت


در اعتدال، دور اندیشی و امیری آیت الله هاشمی رفسنجانی همین بس که رهبر معظم انقلاب در بخشی از پیام تسلیت به مناسبت عروج یکشنبه شب (19 دی ماه 1395) ایشان به دلیل عارضه قلبی، خاطرنشان کردند که "فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام میرسد، سخت و جانکاه است."
در بخش دیگر از پیام رهبر انقلاب همچنین آمده است: "اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد."
یکی از خصیصه های بارز و برجسته آیت الله هاشمی رفسنجانی دور اندیشی به دور از مصلحت نگری عافیت طلبانه بود و به شجاعت در اظهار صریح دیدگاه های خود از جمله در محضر امام خمینی (ره) معروف بود و هیچگاه مصلحت خود و حب جاه را در اظهار نظر در خصوص انقلاب و کشور بر آینده مملکت و احساس تکلیف شرعی مقدم نمی دانست و این خصیصه همواره جایگاه ویژه ای به آیت الله در نزد دوست و دشمن بخشیده بود.
شخصیتی که در کوران انقلاب و مقابله با نظام شاهنشاهی و پس از آن دوران رهبری امام خمینی (ره) و 8 سال دفاع مقدس و بعد از ارتحال امام (ره) و انتخاب حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، به عنوان سکان دار نظام جمهوری اسلامی، همواره بی بدیل و تاثیر گذار بود و اینک با عروجش جای خالی این پیر فرزانه بیش از پیش نمود یافته است.
با رفتن این بزرگمرد انقلاب و سیاست و شتافتنش به دیار باقی، سه جایگاه مهم و برجسته که از آن آیت الله بود، اینک خالی مانده است.
جایگاه هایی چون ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و جایگاه آیت الله در هدایت جریان اصلاح و اعتدال.
جای خالی آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق قانون اساسی با انتصاب فردی از سوی رهبر معظم انقلاب پر می شود. طبق قانون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را رهبری نظام تعیین می کنند.
دومین جای خالی، جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری است که طبق ماده 79 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان، باید در استان تهران انتخابات میان دوره ای برگزار شود تا نماینده جایگزین ایشان انتخاب شود.
جای خالی سوم آیت الله رفسنجانی جایگاه و منصب حکومتی نیست، بلکه جایگاه ایشان در نزد بخشی از مردم و رهبری جریان اصلاح و اعتدال است.
بی شک مسیر پیش رو دشوار و شایسته است که این مسوولیت را در نبود آیت الله کسی بپذیرد که بتواند همانند او مصالح ملی را درموارد اختلاف دیدگاه و تفاوت های نظری بر مصالح خویش مقدم بدارد و بر این باور استوار باشد.

 

#احمد_ نیکنام

#هاشمی_رفسنجانی
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها