فشار تحریم کنندگان قطربرای تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه

فشار تحریم کنندگان قطربرای تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه
جمعه 2 تير 1396 - 07:54

منابع خبری عربی از درخواست کشورهای تحریم کننده قطر از دوحه برای تعطیلی پایگاه (نظامی) ترکیه در این کشور خبردادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پیش از این شبکه العربیه تعطیلی شبکه الجزیره و همچنین تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر را از مطالبات دیگر این کشورها عنوان کرده بود.

یکی دیگر از خواست های مهم این کشورها از دوحه قطع روابط با ایران بوده است.

کشورهای تحریم کننده قطر به این کشور ده روز فرصت داده اند تا درخواستهایشان را به اجرا در آورد.

یادآور می شود در پی توافق امنیتی آنکارا و دوحه، ترکیه امسال سربازان خود را در پایگاه نظامی جدیدش در قطر مستقر کرده است.

به دنبال تحریم قطر و بروز تنش میان قطر و برخی کشورهای عربی و درراس آن عربستان سعودی، منابع خبری درهفته های گذشته از اعزام نیروهای بیشتر ترکیه ای به دوحه خبردادند.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه که اردیبهشت ماه امسال در دیداری رسمی در دوحه گفت اولین پایگاه نظامی ترکیه در منطقه خاورمیانه با هدف انجام عملیاتی خاص صورت نگرفته بلکه هدف از راه اندازی آن «حفظ ثبات» است.

احمد دمیروک سفیر ترکیه در قطر در ماه دسامبر 2015 (آذر 1394) به رویترز گفته بود این اولین پایگاه نظامی ترکیه در خارج کشور محسوب می‌شود که در آن 3 هزار نیروی زمینی به همراه یگان‌های هوایی و دریایی، مربیان نظامی و نیروهای عملیات ویژه مستقر می‌شوند.

راه اندازی پایگاه نظامی ترکیه در قطر در چارچوب توافق سال 2014 میان دو کشور صورت گرفته است. این توافق در ماه ژوئن به تایید پارلمان ترکیه رسید.

ترکیه و قطر هر دو از اخوان المسلمین در مصر و تروریست‌های مخالف دولت سوریه حمایت می‌کنند و مداخله نظامی روسیه در سوریه را محکوم کرده‌اند.

قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، میزبان بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در منطقه خاورمیانه، پایگاه العدید، است. در این پایگاه نظامی حدود 10 هزار نیروی نظامی مستقر هستند.

پربیننده ترین خبرها