درخواست مقتدا صدر برای نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق

درخواست مقتدا صدر برای نظارت سازمان ملل بر انتخابات عراق
جمعه 13 مرداد 1396 - 20:07

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق جمعه شب در جمع کثیری از طرفداران خود که در میدان التحریر بغداد تجمع کرده بودند خواستار نظارت مشروط سازمان ملل متحد بر انتخابات عراق شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رهبر جریان صدر عراق با انتقاد از تصویب قانون جدید انتخابات آن را مرگ آرزوها و مطالبات ملت برای تغییر و اصلاحات کشور توصیف کرد.

مقتدا صدر در سخنرانی خود افزود: تصویب قانون جدید انتخابات شورای استان ها به وسیله سیاست مداران کشور به منزله مرگ آرزوها و مطالبات ملت در تغییر و اصلاح اداری و سیاسی کشور است.

رهبر جریان صدر عراق با تاکید بر اینکه چنین قانونی عرصه را برای تروریسم داعش فراهم می کند گفت: فساد همچون تروریسم روش مندی ضد ملت و نان و امنیت و سلامت این مردم است.

صدر افزود: سیاست مداران کشور امروز با تصویب این قانون ظالمانه و باز گرداندن همان افراد در کمیسیون انتخابات دوباره صندلی قدرت را برای آنان تثبیت کرده و فرصتی دوباره برای فروش خاک عراق به دست این افراد فراهم کرده اند.

وی گفت: اینها همان گونه که پیش از این شهرهای موصل و الانبار و دیگر شهرها و مناطق عراق را فروختند دوباره کشور را به تاراج می دهند. اینها با به تاراج دادن خاک کشور جوانان و ملت شریف عراق را مجبور کردند تا شهرهای تصرف شده را با خون ارزشمند خود آزاد کنند.

وی افزود: ما هرگز در مقابل این افراد زانو نخواهیم زد و تسلیم آنان نخواهیم شد. ما هرگز خون شهدا و عزت مجروحان خود را نمی فروشیم. ما دلاوری های نیروهای امنیتی و مجاهدان قهرمانمان را فراموش نمی کنیم. ما هرگز حتی یک وجب از خاک عراق کوتاه نمی آییم و آن را ضایع نمی کنیم و برای آن هر قدر که لازم باشد فداکاری می کنیم.

رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد: سلاح فقط باید در اختیار نیروهای امنیتی باشد و فرماندهی آن نیز در اختیار کسی باشد که خاک کشور را آزاد کرد. سلاح باید در اختیار حکومت باشد و در راس آن فرماندهی نیروهای مسلح و دولت مردی قرار بگیرد که با وجود فشارهای داخلی و خارجی همچنان در مقابل دشمن ایستاده است.

رهبر جریان صدر عراق در ادامه اظهارات خود گفت: نخست وزیر عراق باید با گام های استوار و اقدامات قابل ملاحظه راه اصلاحات را تکمیل کرده و ادامه دهد تا شبح تروریسم را دور کند و با اراده ملت مظلوم و مرجعیت آن و سازمان ها و نهادهای آن هم گام و هم صدا باشد چرا که ضعف حکومت آنهم تا این اندازه و سیطره دست های آشکار و پنهان داخلی و خارجی بر آن غم انگیز و نا پسند است و نمی توان درباره آن سکوت پیشه کرد.

مقتدا صدر از ادغام نیروهای منضبط و مجاهد بسیج مردمی در نیروهای مسلح رسمی کشور و قرار دادن اختیار آنان در دست دولت به عنوان بخشی از برنامه پیشنهادی اصلاحاتی خود یاد کرد.

وی همچنین گرفتن سلاح از همه افراد حتی تشکل ها، سرعت بخشیدن در باز گرداندن آوارگان و مهاجران و باز سازی شهرهای تخریب شده ، برگزاری انتخابات در زمان معین شده در همه استان ها و حتی استان های آزاد شده بدون فرق گذاردن میان استانی شیعه نشین یا سنی نشین و یا غیر آن و فراهم نمودن فرصت رای دادن برای اقلیت ها و نظارت سازمان ملل بر انتخابات در عراق و حفظ امنیت مناطق ازاد شده و مرزها را خواستار شد.

طرفداران جریان صدر عراق در پی فراخوان روز گذشته، مقتدی صدر در اعتراض به قانون انتخابات در بغداد، عصر امروز تظاهرات و تجمعی گسترده در میدان التحریر پایتخت برپا کردند.

یادآور می شود نیروهای پلیس امروز در مناطق اطراف میدان التحریر بغداد مستقر شدند تا امنیت تظاهرات طرفداران جریان صدر را تامین کنند.

یک منبع آگاه از پلیس بغداد، روز جمعه خبر داد که پلیس بغداد، راه های منتهی به میدان التحریر را بسته است.

این میدان از حدود دو سال پیش، هر جمعه، کانون تظاهرات است و تظاهر کنندگان مبارزه با فساد و اصلاحات سیاسی و اداری را درخواست می کنند.

مقتدا صدر، روز پنجشنبه، از مردم خواسته بود با تظاهرات گسترده در میدان التحریر در مرکز بغداد و دیگر استان ها جمع شوند و به هواداران خود هشدار داد که حضور در این تظاهرات و تجمع نباید کمتر از مطلوب کمتر باشد.

پربیننده ترین خبرها