ظهور علایم فراگيري اعتراضات درعربستان

ظهور علایم فراگيري اعتراضات درعربستان
شنبه 26 فروردين 1391 - 06:37

پژوهشگر سياسي سعودي با بيان اين كه اعتراضات در عربستان در حال گسترش است تاكيد كرد كه رسيدن اعتراضات به دانشگاه تبوك بيانگر بحران عميقي است كه رژيم سعودي از آن رنج مي برد.

شماري از دانشجويان تازه وارد دانشگاه "تبوك" يكشنبه 20 فروردين، مقابل يكي از در‌هاي اصلي اين دانشگاه تجمع اعتراض آميز برپا كردند و خواستار پيگيري مطالبات آموزشي و رفاهي خود شدند.

دانشجويان دختر دانشگاه تبوك نارضايتي خود را از نبود امكانات مناسب رفاهي و استاندارد نبودن فضاي خوابگاه اعلام كردند.

فواد ابراهيم شنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: استفاده از راه حل امنيتي در مقابله با اين اعتراضات نشان دهنده عجز و ناتواني رژيم از درك ماهيت آن است بنابر اين بايد انتظار داشت كه دامنه اين اعتراضات در همه مناطق و بخش هاي كشور گسترش يابد.

وي افزود: رسيدن اعتراضات در عربستان به دانشگاه تبوك انتقال طبيعي اعتراضات به جاي جاي مملكت و گستر آن در كشوري است كه از بحران هاي عميقي رنج مي برد و شامل همه بخش ها مي شود.
 
ابراهيم اظهار داشت: اعتراضات مردمي از يك منطقه به منطقه ديگر كشيده مي شود اما حكومت نمي خواهد به وجود مشكلي اذعان كند كه خود، آن را به وجود آورده است.

پژوهشگر سياسي سعودي گفت: استفاده از گزينه امنيتي در مقابله با حركت مردمي بدان معناست كه اين رژيم قدرت مقابله با پرونده هاي داخلي و اتخاذ راه حل هايي براي اينگونه مشكلات را، از دست داده است.

وي تاكيد كرد: رژيم سعودي ديگر راه حل ريشه اي براي مهار اعتراضات ندارد و همان اشتباه را تكرار مي كند و بايد منتظر اعتراضات بيشتري در مناطق و بخش هاي ديگر باشد.

ابراهيم تصريح كرد كه رژيم سعودي از بحران واقعي و بسيار عميق و خطرناكي رنج مي برد و نسل جديد و اكثريت جوانان اين بحران را درك مي كنند.

وي با اشاره به اين كه در عربستان رابطه بين طبقه حاكم و نسل هاي جديدي كه اكثريت جمعيت را تشكيل مي دهند تقريبا قطع است، اظهار داشت: اين بحران به تغيير ريشه اي در واقعيت كشور منجر خواهد شد و تا زماني كه رژيم از راه حل امنيتي استفاده كند خود را به پايان راه و كشور را به سوي پرتگاه مي كشاند. 

ابراهيم گفت: امروز جدايي بين اعتراض اجتماعي و اعتراض سياسي در عربستان امكان پذير نيست و خود رژيم هم به اين جدايي اعتقاد ندارد و به عنوان مثال اعتراض دانشجويان در دانشگاه ابها را اقدامي از پيش طراحي شده توصيف مي كند.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اين شيوه هايي كه امروز براي بيان خواسته ها و اعتراضات استفاده مي شود، سياسي است و در عربستان هميشه اين احتمال وجود دارد كه اعتراضات به علت مسائل اجتماعي و يا اقتصادي صورت گيرد و سپس جنبه سياسي پيدا كند.

ابراهيم گفت: در حال حاضر براي مهار بحران فراگيري كه كشور از آن رنج مي برد تنها بايد از تغيير اساسي و ريشه اي سخن گفت.

28/س18:53

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها