جلوگیری از پیری با مهار یک آنزیم!

جلوگیری از پیری با مهار یک آنزیم!
پنج‌شنبه 23 آذر 1396 - 14:38

محققان برای جلوگیری از پیری ، از مهار آنزیمی که در بدن تمام پستانداران وجود دارد خبر دادند. به گفته آنها این آنزیم پتانسیل ضد پیری دارد و می‌تواند طول عمر را افزایش دهد.

العالم - گوناگون

تاکنون محققان توانسته‌اند برای جلوگیری از پیری، این آنزیم را در بدن مگس‌ها و کرم‌ها امتحان کنند و این امر نتیجه بخش نیز بوده است و طول عمر آنها افزایش پیدا کرده است. این آنزیم در بدن انواع پستانداران از جمله انسان‌ها نیز وجود دارد.

پیری چیست و چرا بدن پیر می‌شود؟

در تعریف پیری باید گفت که پدیده‌ای طبیعی است و به دلیل تغییرات بیولوژی، فیزیولوژی، بیوشیمی و اناتومی در سلولهای بدن اتفاق می‌افتد. اگر بخواهیم مسئله پیری را از نظر تئوری بررسی کنیم باید گفت که، پیری از زمان تولد شروع می‌شود و در سراسر طول زندگی ادامه خواهد داشت.

این تغییرات به تدریج و به مرور زمان بر عملکرد سلول‌ها اثر می‌گذارد. تحولات پیری بیشتر با افزایش احتمال مرگ و میر همراه است البته لزوما علت مرگ نیست!

پیری روندی انکارناپذیر است اما می‌توان گفت که سرعت آن در افراد مختلف، متفاوت است. براساس نتایج یک تحقیق بین‌المللی، سرعت پیر شدن افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است. براساس این تحقیقات، روند پیری در سنین متفاوت و با سرعتی متفاوت آغاز می‌شود.


کشف آنزیمی برای جلوگیری از پیری

محققان با هدف تلاش برای افزایش طول عمر پستانداران و همچنین جلوگیری از پیری ، اقدام به کشف این آنزیم جدید نموده‌اند. مثبت بودن نتیجه تست این آنزیم در بدن سایر پستانداران نشان می‌دهد که این مکانیسم می‌تواند نوید دهنده کشف درمان‌های ضد پیری جدید و جلوگیری از پیری باشد.

این آنزیم که Pol lll  نام دارد، آنزیمی است که برای رشد سلول‌ها بسیار ضروری است و تقریبا این آنزیم در تمام سلول‌ها و در بدن تمام پستانداران وجود دارد.

محققان کالج دانشگاهی لندن، دانشگاه کنت و دانشگاه خرونینگن پس از اینکه دریافتند که داروی مهارکننده ایمنی راپامایسین برای مهار  Pol lllتوانسته تا طول عمر چندین مدل حیوان از جمله موش‌ها را افزایش دهد، تصمیم به بررسی این آنزیم برای جلوگیری از پیری و کند کردن روند آن نمودند.

آنزیم Pol lll توسط تکنیک‌های مختلف ژنتیکی در بدن مگس‌ها و کرم‌ها مهار شد. وقتی که فعالیت آنزیم Pol III در اندامگان بالغ پستانداران بررسی شده شدیدا کاهش یافت، افزایش طول عمر ۱۰ درصدی در آزمایشات مشاهده شد.

دنی فیلر اولین نویسنده این مطالعه در مورد این کشف اعلام نمود که آنها یک نقش اساسی برای Pol III در مگس بالغ و کرم‌ها کشف کرده‌اند. به گفته وی فعالیت این آنزیم منعکس کننده عملکرد سلول‌های بنیادی، سلامت روده و بقای حیوانات است.

وی ادامه داد که آنها قصد دارند تا در ابتدا فعالیت این آنزیم را مهار کنند. وی تاکید نمود که چون آنزیم Pol III  ساختار و عملکرد مشابهی در بین گونه‌های مختلف دارد، آنها نقش این آنزیم را در پستانداران و انسان‌ها بررسی کرده‌اند، زیرا منجر به کشف درمان‌های مهم خواهد شد.

دنی فیلر اعلام نمود که گام بعدی این تحقیق، به دست آوردن درک کاملی از چگونگی مهار آنزیم Pol III  برای افزایش طول عمر حیوانات و جلوگیری از پیری است. به گفته محققان کشف این آنزیم، امیدی برای کشف درمان‌های ضد پیری و جلوگیری از پیری در آینده خواهد بود.

به گفته دکتر جنیفر تولت از دانشگاه کنت اینکه بتوان یک تنظیم ژنتیکی داشت و بر سلامت روده و افزایش طول عمر تاثیر مثبت گذاشت بسیار شگفت انگیز است. وی تاکید نمود که درک بیشتر مولکول‌های زمینه‌ای در اینجا وعده راه‌های جدید برای درمان‌های ضد پیری و جلوگیری از پیری خواهد بود.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها