یلدریم: قدس تنها نیست، هیچ تصمیم نادرست درباره این شهر را نخواهیم پذیرفت

یلدریم: قدس تنها نیست، هیچ تصمیم نادرست درباره  این شهر را نخواهیم پذیرفت
يکشنبه 3 دی 1396 - 17:14

یلدریم طی سخنرانی در ششمین نشست حزب عدالت و توسعه در استان بارتین افزود: قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرده اند، اما جوانان بدانید که این شهر تنها نیست و هر تصمیم اشتباهی در خصوص این شهر را مردود می دانیم.

العالم - ترکیه 

نخست وزیر ترکیه بیان کرد: رئیس جمهوری آمریکا با غرور برگه ای را در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی امضا کرده و ادعا می کند که فرقی میان اسرائیل و قدس و آمریکا وجود ندارد ولی ما نیز می گوییم که قدس تنها نیست.

وی اظهار کرد: تمام سران و وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول گردهم آمده و یکصدا در برابر این تصمیم یک جانبه و مغایر با حقوق بین المللی موضع گرفته و اعلام کردند که این تصمیم را به رسمیت نمی شناسند و قدس پایتخت فلسطین است.

وی ادامه داد: این کشورها سپس موضوع را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کردند که در آنجا نیز 14 عضو شورای امنیت این تصمیم آمریکا را محکوم کرده و به رسمیت نشناختند.

وی اضافه کرد: به علت وتوی پیش نویس قطعنامه مطرح شده در خصوص قدس در شورای امنیت سازمان ملل از سوی آمریکا، این پیش ‌نویس در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده و پس از آن رییس جمهوری آمریکا کشورهای عضو را به قطع کمک های مالی تهدید کرد.

یلدریم گفت: آمریکا خواست از قدرت خود استفاده کند، اما نمی دانست که هر چه قدر هم قدرتمند باشند، کشورهای عضو سازمان ملل با پرچم، زمین و حاکمیت ملی مستقل، خودشان تصمیم خواهند گرفت و سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.

وی ترکیه را حامی حل مشکلات منطقه و بی گناهان و آسیب دیدگان عنوان کرد و افزود: ترکیه باید برای خود و برای حل بحران ها و مشکلات منطقه قدرتمند شود.

وی تاکید کرد: امروز مشخص شد که دیگر برنامه ها و پروژه هایی که صد سال قبل بدون اراده مردم برای منطقه در نظر گرفته شده بود، قابل اجرا نیست و کسی نمی تواند از هزاران کیلومتر دورتر برای ما تعیین تکلیف کند.

وی همچنین در کنگره حزب عدالت و توسعه در شهر آدی یامان گفت: 128 عضو سازمان ملل متحد قاطعانه مقابل تصمیم آمریکا ایستادند و ثابت کردند که دنیا بزرگتر از یک کشور است.

نخست وزیر ترکیه اظهار کرد: دیگر قرار دادن کشورهای دنیا در مقابل عمل انجام شده کارآیی نخواهد داشت چرا که وجدان جهانی به حرکت درآمده است.

وی اضافه کرد: غلبه واقع بینی و عقل سلیم در سازمان ملل متحد، امید به حل و فصل مسئله قدس را افزایش داده و این پیروزی، تنها متعلق به قدس و فلسطین نیست و به تمام بشریت تعلق دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها