آمريكا و عربستان، بر يمن حكومت مي كنند

آمريكا و عربستان، بر يمن حكومت مي كنند
سه شنبه 13 تير 1391 - 17:54

صنعا (العالم) ـ فعال و نويسنده سياسي يمني، گفت كه آمريكا و عربستان هدايت سياسي يمن را بر عهده داشته و براي اين كشور تصميم مي گيرند.

محمد البخيتي روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم افزود: طرح كشورهاي عرب حوزه خليج فارس در باره يمن، نه تنها اركان نظام سابق و سمبل هاي فاسد را از روند سياسي دور نكرد بلكه باعث ابقايشان شد و حتي به آنان مصونيت قضايي داد.

به گفته البخيتي، آمريكا و عربستان با حمايت از اين طرح در واقع خواستار انتصاب رييس جمهور بدون اختيارات شدند تا بتوانند هدايت روند سياسي در يمن را به طور كامل در اختيار بگيرند.
 
وي تصريح كرد: عبدربه منصور هادي رييس جمهور يمن از هيچگونه اختيارات و قدرت واقعي برخوردار نيست بلكه قدرت واقعي در دست كسي است كه قدرت نظامي در اختيارش است كه همان علي عبدالله صالح رييس جمهوري سابق، هم پيمانانش و حزب اصلاح است.

اين شخصيت يمني يادآور شد: يمن قرباني بازي سياسي آمريكا شده است چون كاخ سفيد قبل از انقلاب يمن كوشيد ميان حكومت و مخالفان هوادار واشنگتن در تشكل موسوم به ديدار مشترك، رقابت ايجاد كند و همزمان به حكومت اجازه داد حوثي ها و جنوبي ها را سركوب كند كه اين سياست پس از آغاز انقلاب نيز ادامه يافت.

البخيتي حكومت و مخالفان به ويژه حزب اصلاح را به رقابت با يكديگر بر سر جلب دوستي آمريكا و امتيازات مختلف متهم كرد و گفت: چون تصميم گيرنده در يمن مشخص نيست، رييس جمهور، دولت يا افراد پشت پرده هر كدام مسئوليت را به گردن ديگري مي اندازد.
 
وي از تشكل ديدار مشترك بازنگري در مواضعش نسبت به روند سياسي در كشور و تلاش براي حل بحران داخلي از طريق تشكيل دولت تكنوكرات (وزرا تحصيل كرده و متخصص) با توافق ميان نيروهاي داخل كشور شد و همه گروه ها را مسئول اوضاع كشور برشمرد.
 3-16:42

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها