واکنش  فرانسه به احضار سفیر این کشور در تهران 

واکنش  فرانسه به احضار سفیر این کشور در تهران 
پنج‌شنبه 14 تير 1397 - 18:14

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با تایید احضار سفیر این کشور در تهران به دلیل حمایت پاریس از گروهک منافقین، گفت فرانسه از این گروه حمایت نمی‌کند، اما این سازمان آزاد است به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

العالم-ایران/سیاسی

دولت فرانسه روز پنجشنبه به احضار سفیر این کشور در تهران واکنش نشان داد و اتهام حمایت از گروهک تروریستی منافقین را رد، اما بر آزادی عمل این گروه برای فعالیت در فرانسه تأکید کرد.

نشست سالانه گروهک منافقین امسال هم با حضور شماری از مقام‌های سابق آمریکایی و اروپایی در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار شد. در پی برگزاری این نشست، وزارت امور خارجه ایران سفیر فرانسه را تأکید و اعتراض ایران نسبت به حمایت پاریس از این گروهک تروریستی را به وی ابلاغ کرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی با تایید احضار سفیر این کشور در تهران، به خبرگزاری «رویترز» گفته است که به مقام‌های ایرانی «یادآوری شده است که فرانسه نه از ایدئولوژی، نه از اهداف و نه از فعالیت‌های این گروه حمایت نمی‌کند.»

این منبع افزود: «با این حال، از آنجا که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی اروپا حذف شده، مانند هر انجمن دیگری می‌تواند تا زمانی که نظر عمومی را مختل نکرده، به فعالیت‌های خود ادامه دهد.»

این هفته همزمان چند کشور اروپایی از جمله اتریش، بلژیک و فرانسه اعلام کردند طرحی برای بمبگذاری در نشست گروهک منافقین را خنثی کرده‌اند. یک دیپلمات ایرانی فعال در سفارت ایران در وین هم در آلمان بازداشت شده است. اتریش در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی قصد دارد مصونیت دیپلماتیک این دیپلمات ایرانی را لغو کند.

جمهوری اسلامی در واکنش به این حادثه که دقیقا همزمان با سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به اروپا رخ داد، سناریویی برای تحت تأثیر قرار دادن روابط اروپا با ایران توصیف کرده است. دو فرد اصلی که به اتهام حمل مواد منفجره بازداشت شده‌اند، از اعضای خود گروهک منافقین هستند.

رویترز به نقل از یک منبع قضایی فرانسوی نوشته است که بلژیک از پاریس خواسته یک فرد ایرانی‌الاصل را که در پاریس بازداشت شده، به این کشور مسترد کند. 

وی گفت: «تحقیقات در جریان است. باید مشخص شود که حامیان واقعی این حمله برنامه‌ریزی شده، چه کسانی بوده‌اند.»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها