ناکامی رژیم صهیونیستی برای حفظ تروریسم در سوریه

ناکامی رژیم صهیونیستی برای حفظ تروریسم در سوریه
يکشنبه 17 تير 1397 - 19:51

ارتش سوریه با تسلط بر بیشتر مناطق درعا از جمله بخش های شرقی و غربی این استان جنوبی سوریه سبب شده رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی که بخشی از آن در استان درعا واقع شده برای حفظ تروریسم در نوار مرزی خود با ناکامی رو برو شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

شهر درعا که ناآرامی های هفت سال پیش در سوریه از آنجا آغاز شد، یکی از مراکز تمرکز مخالفان و گروه های مسلح تروریستی با پشتوانه اردن و رژیم صهیونیستی است. 
تروریست های حاضر در استان های درعا و قنیطره ارتباط تنگاتنگی با رژیم صهیونیستی دارند و علاوه بر دریافت کمک های نظامی، زخمی های خود را نیز در بیمارستان های سرزمین اشغالی فلسطین مداوا می کنند. 
همزمان با پیشروی سریع نیروهای ارتش سوریه در استان درعا واقع در جنوب این کشور، از یک هفته قبل ارتش رژیم صهیونیستی تجهیزات زرهی خود را در جولان اشغالی مستقر و نیروهای خود را تقویت کرده است. 
رژیم صهیونیستی در حالی با هراس اقدام به محافظت از مرزهای فلسطین اشغالی کرده که عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور همچنان با سرعت ادامه دارد. 
ارتش سوریه طی چند روز گذشته بر اساس سیاست هویج و چماق ضمن در پیش گرفتن مصالحه با تروریست ها در صورت مخالفت و مقاومت آنان دست به سلاح برده و اقدام نظامی انجام می دهد و همین موضوع نیز موجب شده است تا پیشروی سریعی در مناطق مختلف استان درعا داشته و تروریست ها نیز به فروپاشی خطوط دفاعی خود اعتراف کرده اند. 
بر اساس اعلام مسوولان سوری خونریزی کمتر اساسی ترین سیاست ارتش سوریه در استان درعا است و این امر نیز به خاطر نقش مردم درعا در ایجاد سوریه جدید به دنبال پایان سیاست های استعماری در این کشور از سوی فرانسه است.
ارتش سوریه با تسلط یافتن بر مرزهای کشورش با اردن به ویژه گذرگاه مهم و استراتژیک نصیب - جابر در استان درعا سرنوشت متصور شده برای آن را از سوی تل آویو دگرگون کرد.
رژیم صهیونیستی در تلاش بود تا با استفاده از باقیمانده تروریست ها و ایجاد یک گروه جدید مانند برخی مناطق لبنان در گذشته نسبت به ایجاد منطقه بی طرف در جنوب این کشور اقدام کند که اقدام اخیر ارتش سوریه این نقشه را نقش بر آب کرد. 
ارتش سوریه در حالی عملیات پاکسازی استان درعا در جنوب این کشور را با قدرت ادامه می دهد که تروریست ها و حامیان آنان به ویژه رژیم صهیونیستی نیز آخرین تلاش های خود را برای حفظ مناطق تحت تسلط آنان به کار بسته است. 
بر اساس یک تجربه هفت ساله همواره پس از تنگنا قرار گرفتن تروریست ها در سوریه، حامیان منطقه ای و بین المللی تروریست ها به ویژه رژیم صهیونیستی برای نجات آنان دست بکار می شوند. 
هم اینک ارتش و نیروهای مسلح سوریه به طور کامل شرق استان درعا را از وجود تروریست ها پاکسازی کردند که آخرین آن تسلط بر گذرگاه مرزی نصیب هم مرز با اردن است. 
غرب استان درعا که بخشی از آن هم مرز با جولان اشغالی است هنوز از وجود تروریست ها پاکسازی نشده و در این مناطق بیشتر گروه تروریستی تحریر الشام(جبهه النصره سابق) و بخشی نیز تروریست های داعشی مستقر هستند. 
گروه تروریستی دیگری در جنوب غرب استان درعا به نام جیش خالد بن ولید وجود دارد که با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است و از زیر مجموعه های آن به شمار می رود. 
این گروه نیز مانند همه گروه های تروریستی در منطقه ای کوچک به نام حوض یرموک در استان درعا حضور دارد که بدون کمک های رژیم صهیونیستی امکان بقا ندارد. 
کمک های رژیم صهیونیستی به این گروه ها در طول دوران بحران سوریه با قدرت ادامه داشته است و قبل از آغاز حمله ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی از بندر عقبه اردن برای آنان ارسال شد.
قطعا برای رژیم صهیونیستی همسایه بودن با تروریست هایی که در طول هفت سال مورد حمایت قرار داده بهتر از همسایگی با دولت سوریه است که اکنون با تجربیاتی که در جنگ هفت ساله کسب کرده و با حضور هم پیمان های وفا دار به یکی از قدرت های منطقه ای تبدیل شده است. 
اما تحولات میدانی امروز رژیم صهیونیستی را وادار به پذیرش حقیقتی تلخ کرده است و از این پس کابوس بازگشت ارتش سوریه به مرزهای مناطق اشغالی، این رژیم را رها نخواهد کرد. 
واکنش رژیم صهیونیستی به این واقعیت در گرو چگونگی تحولات میدانی و توافق های پشت پرده به طرف های با نفوذ در داخل سوریه از جمله روسیه است که امروز به ضامن عدم تعدی به ارتش به جولان تبدیل شده است. 
دخالت های رژیم صهیونیستی در چند روز آغاز عملیات ارتش سوریه به نحو چشمگیری نسبت به تجاوزهای این رژیم همزمان با عملیات های قبلی ارتش یا همزمان با حمله تروریست ها به مواضع سوریه در مراحل قبلی بحران کاهش یافته است و این امر نشان از برخی توافق های پشت پرده دارد.
در همین ارتباط نیز برخی از تروریست ها به دنبال حرکت ارتش سوریه بر خط مرزی امیدهای خود را به ادامه حمایت های اردن و تل آویو از دست داده و مجبور به تسلیم شدند و حتی برخی از آنان از توافق سخن گفتند. 
البته مناطق غربی درعا برای رژیم صهیونیستی نسبت به مناطق شرقی آن به خاطر نزدیک بودن به سرزمین های اشغالی سوریه و فلسطین از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
هرچند با تسلیم شدن رژیم صهیونیستی به این واقعیت، احتمال چندانی برای دخالت در حوادث اخیر استان درعا وجود ندارد ولی در روزهای آینده همچنان باید این احتمال را دور از ذهن ندانست. 
بویژه اینکه این رژیم برای دور نگه داشتن ارتش سوریه از مرزهای فلسطین اشغالی و حداقل ابراز قدرتی موقت یا حفظ آبروی نمانده خود ممکن است دست به هر اقدامی هر چند محدود بزند. 
عملیات ارتش سوریه با این وجود برای پاکسازی غرب درعا از وجود تروریست ها سخت تر می شود اما نیروهای مسلح این کشور تمام توان خود را برای پاکسازی کامل این استان بکار بسته اند. 
عملیات در غرب استان درعا با وجود فشارهایی که احتمال دارد در روزهای آینده توسط کشورهای حامی منطقه ای و بین المللی بر دولت سوریه به وجود بیاید همچنان با شدت بیشتر ادامه خواهد داشت. 
رژیم صهیونیستی می داند که در طرح توطئه آمیز تروریستی که در سوریه در حال اجرا بود، نقش اصلی را برعهده دارد به همین خاطر سرنوشت این نبرد در استان درعا برای این رژیم بسیار مهم است. 
بی دلیل نیست که تروریست ها که متوجه شکست های پی در پی خود در جنوب شده اند برای بازکردن جبهه جدیدی در مناطق شمالی این کشور به خصوص حما و حمص دولت سوریه را تهدید می کنند غافل از این که بزودی باید شاهد مواجهه آنان با ارتش سوریه به دنبال پایان عملیات در درعا بود.
استان های درعا و سویدا در جنوب سوریه به خاطر هم مرزی با اردن و رژیم صهیونیستی (قنیطره و بلندی های اشغالی جولان) و برخورداری از موقعیت راهبردی برای دولت سوریه و مسیر تجاری بین سوریه ، اردن ، لبنان و برخی کشورهای عرب از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتش سوریه به خاطر اهمیت جنوب متوجه درعا شده تا این منطقه را نیز به دیگر مناطق آزاد شده متصل کرده که با آزاد سازی گذرگاه مرزی نصیب توسط ارتش بار دیگر همکاری های اقتصادی با اردن به زودی از سر گرفته می شود. 
به گزارش ایرنا، با پیروزی های اخیر ارتش سوریه و تغییر رویکرد اردن در قبال بحران سوریه، به زودی گذرگاه نصیب در مرز دو کشور به صورت رسمی بازگشایی خواهد شد. 
اردن در ماه های اخیر به خاطر افزایش مشکلات اقتصادی و بسته شدن گذرگاه نصیب در چند سال گذشته همواره خواستار بازگشایی این گذرگاه بوده است. 

پربیننده ترین خبرها