مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان: 

سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است

سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است
يکشنبه 18 شهريور 1397 - 20:10

علیرضا جلالزایی در مراسم جشن ملی شدن ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی اظهار کرد: سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ  است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران، مردم و مسئولان است. 

العالم - ایران / فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه گاها حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری شده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش میرسد، افزود: اقداماتی انجام شده تا از سودجویی دلالان جلوگیری شود و یکی از این اقدامات شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعتگر است تا بواسطه این پوشش تحت نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرند و از سودجویی از دسترنج صنعتگران جلوگیری شود. 

این مسئول ادامه داد: اگر امروز ایرانشهر این عنوان را کسب کرد زحمات مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان موثر بوده و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند. 

وی گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که باعث شد ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به جایگاه واقعی خودش برسد. 

جلالزایی بیان کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم شود تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن دوز است مرتفع شود.

وی افزود: با ثبت ایرانشهر زمینه ای فراهم شده تا بتوانیم صادرات چمدانی محصولات سوزن دوزی را به صادرات گمرکی تبدیل کنیم. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها