العربی الجدید مطرح کرد:

افتتاح پروژه اتصال ریلی شلمچه- بصره برای دستیابی ایران به مدیترانه

افتتاح پروژه اتصال ریلی شلمچه- بصره برای دستیابی ایران به مدیترانه
يکشنبه 12 شهريور 1402 - 14:28

العربی الجدید رسانه قطری با تاکید بر اهمیت پروژه خط آهن شلمچه-بصره را جهشی منحصر به فرد در تجارت ایران با جهان و کاستن از پیامدهای تحریم آمریکا علیه تهران توصیف کرد.

العالم - ایران

پایگاه خبری العربی الجدید نزدیک به قطر در گزارشی با عنوان «افتتاح پروژه اتصال ریلی شلمچه- بصره برای دستیابی ایران به مدیترانه» آورده است که محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز شنبه سنگ بنای پروژه اتصال ریلی ایران و عراق در گذرگاه شلمچه در استان بصره در جنوب عراق را با حضور محمد مخبر، معاون رئیس جمهور ایران بنا نهاد.

راه‌آهن شلمچه-بصره، یک کریدور استراتژیک

در این گزارش آمده است، تهران پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره را به‌عنوان یک کریدور استراتژیک می‌بیند که شهرهای ایران را از طریق سوریه به دریای مدیترانه متصل می‌کند. نخست وزیر عراق در این زمینه اعلام کرد که خط آهن شلمچه-بصره برای انتقال مسافران و زائران عتبات عالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و این یکی از چند پروژه‌ای است که برای انتقال مسافران و زائران از ایران و کشورهای آسیای میانه افتتاح شده و در ادامه به استان‌های نجف و کربلا متصل می‌گردد.

العربی الجدید افزود، عراق با تاکید بر پروژه خط آهن شلمچه-بصره در انتقال مسافران و زائران از ایران و کشورهای آسیای میانه و نیز اهمیت آن در تقویت زیرساخات‌های اقتصاد عراق و افزایش رشد آن اعلام کرد که این پروژه سال‌ها مورد بحث بوده و دو طرف در سال 2021 برای تکمیل آن توافق کردند.

مقدمه پروژه‌های حمل و نقل راهبردی

در این راستا «علی البیدر» کارشناس عراقی در گفتگو با العربی الجدید اظهار داشت، این پروژه مقدمه‌ای برای پروژه‌های حمل و نقل راهبردی است که عراق را به کشورهای همسایه و سپس کشورهای آسیای میانه وصل می‌کند. انجام این پروژه دو سال زمان می‌برد و افتتاح این خط ریلی یک جهش منحصر به فرد و پیشرفته در تجارت میان ایران و عراق و کشورهای شرقی است که می‌خواهند از خطوط ریلی ایران برای رسیدن به غرب جهان و کشورهای حوزه مدیترانه استفاده کنند.

وی در توییت خود با تاکید بر اینکه انجام این پروژه دو سال زمان می‌برد، گفت افتتاح این خط ریلی جهشی منحصر به فرد در تجارت بین ایران و عراق و کشورهای واقع در شرق جهان خواهد بود که مایلند از خطوط ریلی ایران برای دستیابی به غرب جهان و کشورهای حوزه مدیترانه استفاده کنند.

العربی الجدید در ادامه مقاله خود نوشت، عراق اجرای پروژه خط آهن با ایران را در دوره دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین عراق آغاز کرده بود. محمد شیاع السودانی اصرار زیادی برای تکمیل این پروژه داشت به ویژه اینکه با افتتاح خط آهن شلمچه-بصره، به خصوص در مراسم‌ مذهبی، فشار در سایر گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق کمتر می‌شود.

العربی الجدید تصریح کرد، ایران اهمیت زیادی به پروژه خط آهن خود می‌دهد و از فرصت ارتباط با کشورهای همسایه برای کاهش فشار تحریم‌های سنگین آمریکا استفاده می‌کند. همچنین به سفر آوریل گذشته یک هیات اقتصادی ایران به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر حمل و نقل ایران به دمشق، پایتخت سوریه اشاره کرد و گفت که در این سفر موضوع پروژه اتصال ریلی سه گانه بین ایران و عراق و سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

ین پایگاه خبری نزدیک به قطر در ادامه گزارش خود به صحبت‌های محمد مخبر و نیز «مهرداد بذرپاش» اشاره و اعلام کرد که به گفته مسئولان ایرانی طول خط آهن شلمچه-بصره 32 کیلومتر است که 16 کیلومتر آن باید از مین پاکسازی شود و طرف ایرانی پاکسازی این منطقه را آغاز کرده است.

این رسانه عربی ادامه داد، یک کیلومتر از این خط آهن از رودخانه اروندرود عبور خواهد کرد و طرف ایرانی مراحل اجرایی آن را آغاز کرده است. اجرای پروژه خط آهن شلمچه-بصره احتمالا ظرف یک سال و نیم انجام می‌شود و شاید دو سال طول بکشد. همچنین توافقی با دولت سوریه برای رسیدن خط ریلی ایران و عراق به سوریه نیز وجود دارد. این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های راهبردی راه آهن ایران است که از 40 سال قبل مطرح شده بود. از سال 2016، صحبت‌های جدی در مورد پروژه راه آهنی که شلمچه ایران را به بصره در عراق و تا بندر لاذقیه سوریه وصل می‌کند، آغاز شده است.العربی الجدید تاکید کرد ایران برای کاستن از پیامدهای تحریم‌های کمرشکن آمریکا از فرصت ارتباط با کشورهای همسایه استفاده می‌کند و در جولای ۲۰۱۹ نیز مقامات ایران به طور رسمی از اجرای پرژه اتصال بندر امام خمینی در حاشیه خلیج فارس به بندر لاذقیه سوریه از طریق خط ریلی که از خاک عراق می‌گذرد، خبر دادند.

پربیننده ترین خبرها