اروپا، نتانياهو را بر سر دو راهي گذاشت

اروپا، نتانياهو را بر سر دو راهي گذاشت
پنج‌شنبه 27 تير 1392 - 10:22

العالم - طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد محدودیت هایی در زمینه تجارت با شهرک های اسرائیلی، رژیم صهیونیستی را بر سر دو راهی قطع رابطه با اروپا یا جدا شدن از اراضی اشغالی سال 1967 قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، طرح اتحادیه اروپا در ممنوعیت تجارت با اسرائیل درباره شهرک های احداث شده در اراضی اشغالی 1967، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را دچار مشکل کرده است، زیرا وی یا باید متحمل خسارات مادی ناشی از این طرح شود یا به منفک بودن اراضی اشغالی 1967 از اسرائیل اذعان کند.

این طرح در ژوئن 2013 تصویب شد و از ابتدای سال 2014 هر 22 کشور عضو اتحادیه اروپا ملزم به رعایت آن هستند.اسرائیل سال 1967 کرانه باختری رود اردن، شرق شهر قدس،غزه و بلندی های جولان در سوریه را اشغال کرد.

بنیامین نتانیاهو در حالی برای منصرف کردن سران اروپایی از اجرای این طرح، گفتگوهای تلفنی خود با آنها را آغاز کرده است که محافل سیاسی در تل آویو می گویند طرح اروپایی ها با هماهنگی آمریکا آماده شده است و هدف آن اعمال فشار بر اسرائیل برای متوقف کردن شهرک سازی و از سرگیری مذاکرات اسرائیل با تشکیلات خودگردان فلسطین است.

منابع خبری مطلع به روزنامه اسرائیلی هاآرتص گفته اند: باراک اوباما رئیس جمهوری و جان کری وزیر خارجه آمریکا از طرح اتحادیه اروپا پیش از تصویب آن مطلع بودند.

«موشه یعالون» وزیر جنگ اسرائیل روز گذشته در پی شوکی که اتحادیه اروپا به اسرائیل وارده کرد از موافقت با طرح توسعه یک شهرک امتناع کرد.

نتانیاهو دو روز پیش در واکنش به طرح اتحادیه اروپا گفته بود، ما دستورات خارجی را درباره مرزهای اسرائیل قبول نخواهیم کرد.

طرح اتحادیه اروپا بیش از صد ها میلیون دلار به بخش های تحقیقاتی و توسعه در اسرائیل ضربه خواهد زد.

در حالی که مسئولان حزب راستگرای حاکم اسرائیل طرح اتحادیه اروپا را کم ارزش جلوه می دهند و می گویند اروپا بیشتر از اسرائیل ضرر خواهد کرد، اما کارشناسان معتقدند طرح اتحادیه اروپا برای اسرائیل بسیار خطرناک است. 

پربیننده ترین خبرها