مبادله اسرا در فلسطین آغاز شد

مبادله اسرا در فلسطین آغاز شد
سه شنبه 26 مهر 1390 - 04:11

روز گذشته برخي مقامات جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) از جمله خالد مشعل راهي مصر شدند تا در مراسمي كه صبح امروز به وقت محلي براي مبادله اسرا ميان رژيم صهيونيستي و اين جنبش برگزار مي‌شود شركت كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، البته اين تنها خالد مشعل نخواهد بود كه خود را آماده اين روز مهم كرده است، بلكه برخي ديگر از رهبران فلسطيني نيز در باريكه غزه و حتي كرانه باختري رود اردن – البته سخني از مقامات تشكيلات خودگردان نيست – به همراه مردم ساكن اين دو منطقه خود را مهياي پذيرايي از 477 فلسطيني آزاد شده از اسارتگاه‌هاي رژيم صهيونيستي كرده‌اند.

در اين ميان حماس بيشترين تدارك را در باريكه غزه براي استقبال از اسراي آزادشده فلسطيني ديده است و رهبران دولت فلسطيني مستقر در غزه از عموم مردم خواسته‌ بودند تا با حضور در گذرگاه مرزي رفح، از اين اسرا استقبال گرم به عمل آورند.

منابع خبري اعلام كردند كه مبادله اسرا ساعت شش صبح به وقت محلي خواهد بود و اسرايي كه قرار است روانه باريكه غزه شوند، از زندان‌هاي كتسيعوت و هداريم به گذرگاه كرم ابوسالم انتقال داده مي‌شوند. بر همين اساس، اسرايي نيز كه قرار است راهي كرانه باختري شوند، به گذرگاه بيتونيا منتقل مي‌شوند و در همين حال، گلعاد شاليت نظامي اسراييلي نزد گروه‌هاي مقاومت فلسطين در باريكه غزه نيز از طريق گذرگاه مرزي رفح به مصر انتقال داده خواهد شد.

به گفته رسانه‌هاي اسراييلي اين مرحله از تبادل اسرا، اندكي سخت‌تر خواهد بود، بر اين اساس كه به محض اطمينان طرف صهيونيستي از سالم و زنده بودن شاليت، 27 اسير زن فلسطيني آزاد مي‌شوند و پس از تاييد خبر حضور شاليت در مصر از سوي قاهره، گروه ديگري از اسراي فلسطيني آزاد مي‌شوند كه به گفته كارشناسان مقامات اسراييلي نمي‌خواهند رودستي كه از مقاومت اسلامي در لبنان خوردند، در فلسطين هم خورده و به جاي يك جنازه، صدها اسير فلسطيني را آزاد كنند.

در مبادله امروز چند تن از اسراي معروف فلسطيني هم حضور دارند، هر چند هنوز خبري از احمد سعدات و مروان برغوثي نيست، اما وجود نام‌هايي مانند: يحيي سنوار (موسس گروه اطلاعاتي – امنيتي المجد)؛ موسي محمد عكاري، ماجد ابوقطيش، زاهر علي موسي جبارين، محمد شراتحه، محمود محمد عطون، اشرف بعلوجي، عامر ابو سرحان و... كه همگي داراي حبس‌هاي ابد هستند نشان از موفقيت چشمگير حماس و رزمندگان فلسطيني در مبادله اسرا دارد. حدود 40 نفر از فلسطيني‌هاي آزاد شده بر اساس توافق به عمل آمده ميان حماس و رژيم اسراييل حق ماندن در سرزمين‌هاي فلسطيني را ندارند و بايد به خارج از اين كشور منتقل شوند. آنگونه كه عزت‌الرشق از رهبران حماس تاكيد كرده هماهنگي‌هاي لازم براي انتقال 40 نفر از اسراي مرد و زني كه بر اساس توافق مبادله بايد به خارج از فلسطين تبعيد شوند، صورت گرفته است و كشورهاي قطر، سوريه و تركيه آمادگي خود براي پذيرش اين اسرا و انجام اقدامات لازم در زمينه اقامت آنها را اعلام كرده‌اند و اين مساله طي دو روز آينده نهايي مي‌شود. در مجموع 203 نفر از اسراي آزاد شده به خارج از محل سكونت خود منتقل مي‌شوند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها