با انجام مرحله اول توافقنامه مبادله اسرا؛

پيروزي تاريخي ملت فلسطين رقم خورد

پيروزي تاريخي ملت فلسطين رقم خورد
چهارشنبه 27 مهر 1390 - 07:00

رام الله (العالم) ـ مديرکل موسسه حق در رام الله با بيان اين که پيروزي فلسطينيان در تبادل اسيران آغاز مرحله اي جديد در تاريخ و مبارزه مردم اين سرزمين است، ابراز اميدواري کرد که گروه هاي فلسطيني با يک اراده سياسي واقعي مصالحه و آشتي ملي را به سرانجام برسانند.

شعوان جبارين روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم در باره جشن ديروز (سه شنبه) ملت فلسطين به مناسبت آزادي اسيران و انجام مرحله اول توافقنامه مبادله اسرا با رژيم صهيونيستي تصريح کرد: تبادل اسيران مي تواند آغازي براي فراهم شدن فضاي داخلي مثبت باشد و نيز نقطه حرکت براي توافق بر سر تعيين تاريخ و راهکار و برنامه مشخصي در زمينه تحقق آشتي ملي باشد.

وي افزود: اين روز روز بزرگ و شادي آفريني بود چرا که ديديم فرزندان سرزمين فلسطين که جواني خود را فداي ميهن کردند، اينک بين خانواده خود هستند.

مديرکل موسسه حق در رام الله در عين حال به غم و اندوه ناشي از در بند بودن بيش از 5 هزار اسير فلسطيني ديگر در زندان هاي اسراييل و نيز تبعيد برخي از اسيران آزاد شده از فلسطين اشاره کرد که خود مجازات ديگري براي آنان است. گويي که اين دسته از اسيران آزاد شده از مجازات زندان رژيم صهيونيستي به مجازات تبعيد منتقل شده اند.

16 اسير فلسطيني كه از زندان هاي رژيم صهيونيستي آزاد شده اند، سه شنبه شب از طريق قاهره پايتخت مصر وارد فرودگاه بين المللي دمشق شده و مورد استقبال جمعي از مقامات گروه هاي فلسطيني و فلسطيني هاي مقيم سوريه قرار گرفتند.

اين عده از مجموع 40 اسير فلسطيني هستند كه رژيم صهيونيستي پس از آزادي آنان با ورودشان به فلسطين اشغالي مخالفت كرده است.

جبارين ابراز اميدواري کرد که شادي مردم فلسطين در جشن آزادي اسرا با پايان يافتن چنددستگي تکميل شود و خاطرنشان کرد: محاصره نوار غزه به موجب قوانين بين المللي جنايت است و رژيم اشغالگر تا اين لحظه مساله گلعاد شاليت را بهانه کرده بود و اکنون نيز بهانه هاي ديگري پيدا خواهد کرد.

وي تصريح کرد که محاصره غزه هيچ ارتباطي با شاليت ندارد بلکه برنامه سياسي طولاني مدت اسراييل است که مي خواهد نوار غزه را از کرانه باختري جدا کند تا وحدت خاک فلسطين و مردم اين سرزمين را براي هميشه از بين ببرد.

جبارين توضيح داد که جدايي نوار غزه و تسلط اسراييل بر کرانه باختري همان چيزي است که رژيم اشغالگر براي آن تلاش مي کند تا به هر گونه اقدامي براي تشکيل دولت مستقل فلسطين ضربه بزند.

مديرکل موسسه حق در رام الله گفت: اقدامات رژيم صهيونيستي در شرايطي صورت مي گيرد که مردم فلسطين هم اکنون در تلاش هستند تا کشور خود را بر اراضي اشغالي سال 1967 در کرانه باختري و نوار غزه و به پايتختي قدس تشکيل دهند.

وي تاکيد کرد که محاصره نوار غزه موضوعي سياسي است و پيش بيني نمي شود که رژيم اشغالگر در روزهاي آتي سياست خود را در قبال نوار غزه تغيير دهد.

جبارين افزود: اگر جامعه بين الملل ادامه جنايت محاصره نوار غزه را بپذيرد، لکه ننگي براي آن خواهد بود زيرا اين جنايت بر همه جنبه هاي زندگي مردم فلسطين در غزه تاثير منفي گذاشته است.

ديروز (سه شنبه) بر اساس توافقنامه مبادله اسرا ، 477 اسير فلسطيني از جمله 315 اسير محكوم به حبس ابد و شماري از اسراي مشمول حكم هاي بسيار طولاني مدت آزاد شدند.

قرار است در مرحله دوم كه در دو ماه آينده انجام مي شود 550 اسير فلسطيني ديگر آزاد شوند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها