بحران در خاندان آل سعود

بحران در خاندان آل سعود
شنبه 3 تير 1391 - 09:52

روزنامه "اينترنشنال هرالد تريبيون" در گزارشي با اشاره به مرگ وليعهد سعودي و شتابزدگي پادشاه عربستان براي اعلام جانشين، به تشريح اوضاع بحراني عربستان سعودي پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، هرالد تریبیون افزود: در مقایسه با حوادثی که طی دو سال گذشته منطقه خاورمیانه را در نوردیده است، به نظر می رسد که عربستان ظاهرا جزیره ثبات و آرامش باشد.

این روزنامه افزود: عربستان همچنان از نرخ رو به رشد بیکاری رنج می برد، این درحالی است که تورم موجب شده است قدرت خرید مردم کاهش یابد.

هرالد تریبیون خاطرنشان کرد: دامن زدن حکومت در عربستان به اختلافات طایفه ای بر اقلیت شیعه در این کشور تأثیر گذاشته است .. در عربستان حدود 8 درصد از کل جمعیت 26 میلیون نفری شیعه هستند که اکثر آنها در منطقه نفت خیز الشرقیه زندگی می کنند.

هرالد تریبیون تأکید کرد: با اینکه مطالبات مردم الشرقیه مشارکت سیاسی و همزیستی مسالمت آمیز است، حکام سعودی طی زمانهای طولانی شیعیان را "کفار" تلقی کرده و حتی در برخی موارد وجود آنها را منکر شدند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: طی یک دوره ملک عبدالله اینگونه وانمود کرد که به پایان تبعیض ها علیه شیعیان توجه می کند، ولی با گسترش ناآرامی ها و درگیری ها در منطقه الشرقیه، این امیدها و آرزوها ناپدید شد.

هرالد تریبیون با اشاره به حکومت علمای وهابی زیر سلطه سلطه پادشاه عربستان تأکید کرد: اقدامات قشر حاکم موجب محدود شدن آزادی های دینی، و خشم و نارضایتی روز افزون طبقه متوسط جامعه شد، چراکه عامه مردم خواستار کاسته شدن این محدودیت ها هستند.

هرالد تریبیون ادامه داد: اشتباه بسیاری از رژیم های عربی سرکوب درخواستها برای اصلاح با وعده ها و مشوق های مالی است. امری که مسئولان سعودی نیز به خوبی با آن آشنا هستند.

این روزنامه تأکید کرد: امنیت و ثبات عربستان سعودی برای آمریکا بسیار اهمیت دارد .. به همین دلیل هیچگاه خواستار تغییر و اصلاح در این کشور نمی شود .. امری که پیامدهای معکوسی دارد زیرا نمی توان ثبات آل سعود را از طریق افراطی گری دینی و مشوق های اقتصادی به شهروندان ناراضی تضمین کرد.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها