شلیک به شيخ نمر

شلیک به شيخ نمر
سه شنبه 20 تير 1391 - 05:04

حمله به آيت الله شيخ نمر النمر روحاني برجسته شيعه عربستاني، نشان داد که خاندان حاکم درعربستان تحمل هيچ انتقادي را ندارند و هر گونه اعتراض را به شدت سرکوب مي‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، برخی از رسانه‌های عربی که مدعی مستقل بودن را دارند، در شماره امروز سه‌شنبه خود به این مساله پرداخته‌اند اما در این مسیر دچار نوعی دوگانگی شده‌اند، دوگانگی که ناشی از نوع نگاه آنها به مساله سوریه، بحرین و عربستان می‌شود. روزنامه القدس العربی چاپ لندن هر چند نتوانسته در برابر حادثه حمله به شیخ نمر و شهادت دو شهروند شیعه عربستانی به سادگی عبور کند، اما در پرداختن به این موضوع بر خلاف روال همیشگی خود از کنکاش پرهیز کرده و تلاش نموده تا به آرامی از کنار آن به سادگی بگذرد.  پادشاهي در این سرمقاله آمده است: عربستان سعودي طي بيش از 60 سال در ميان اوضاع متلاطم كشورهاي عربي و اسلامي پيرامونش مكاني با ثبات به شمار رفته است. در اين ميان البته موارد استثنايي محدودي نيز در اين كشور وجود داشت؛ مانند جنبش جهيمان العتيبي كه در سال 1979 مكه را چند روز اشغال كرد يا حملات گروه القاعده در دهه 90 و اوايل قرن 21.

خاندان حاكم عربستان همواره نعمت وجود اين ثبات را در زماني كه كشورهاي همسايه بويژه مصر، سوريه، عراق و يمن شاهد  بحران‌ها، جنگ‌ها و خشونت‌هاست به مردم اين كشور يادآوري مي‌كرد و  از آنها مي‌خواست در مقابل اين نعمت به خاندان حاكم اعتماد كنند و آنها را به عنوان ستون خيمه كشور بپذيرند و از برخي اشتباهاتش به خاطر حفظ اين نعمت بگذرند.

نویسنده این سرمقاله در ادامه می نویسد: سخن مسئولان سعودي تا حد زيادي درست است اما اين سخن نيز درست است كه آن ها يعني مسئولان سعودي با جانبداري از برخي طرف هاي درگيري ها و جنگ هاي داخلي بعضي كشورهاي همسايه يكي از علل بي ثباتي در اين كشورها بوده اند؛ مانند جنگ جدايي طلبانه يمن در سال 1994 و جنگ داخلي فعلي سوريه كه امير سعود الفيصل، وزير امور خارجه، اعلام كرد كه كشورش مصمم است به منظور تسريع براندازي نظام  سوريه از مخالفين اين كشور حمايت تسليحاتي كند. مقامات عربستان ديروز كشته شدن 2 معترض به بازداشت شيخ نمر النمر را در منطقه قطيف اعلام كردند.

نویسنده به ادعاهای مقامات سعودی اشاره می‌کند و می‌نویسد: يك سخنگوي دولت عربستان شيخ نمر را فتنه‌گر و حاميان وي را كه در اعتراض به بازداشت وي تظاهرات كردند، حامي ايران خواند و گفت: تظاهرات اعتراض آميز آنها با تحريك اين كشور صورت گرفته است.

شيخ نمر به خاطر انتقاداتش از خاندان حاكم و فساد اين خاندان، مطالبه برابري ميان شيعيان و شهروندان ديگر در پست ها و  مراكز عالي كشور و نيز حمله به نايف بن عبد العزيز، وليعهد متوفي عربستان، كه با مشت آهنين با تظاهرات اقليت شيعه عربستان برخورد كرد، معروف است.

روشن است كه مقامات عربستان مانند همه حكومت هاي عربي ديگر در برخورد با اين موج اعتراضات سستي به خود راه نخواهند داد و با توسل به زور آن را سركوب خواهند كرد. شاهد اين مدعي آن است كه نيروهاي امنيتي در برخورد با تظاهركنندگان قطيف، در استفاده از گلوله جنگي ترديد نكردند و دو تن را كشته و شمار ديگري را زخمي كردند كه گفته شده حال برخي از آن ها وخيم است.

نویسنده در پایان پیش‌بینی می‌کند که در روزهای آینده شاهد درگیری‌های بیشتر و احتمال کشته شدن بیشتر مردم باشیم، چرا که به باور این نویسنده شايد شليك گلوله به شيخ نمر هنگام بازداشت وي، كه به گفته بردارش در مصاحبه با بي بي سي مسلح نبود، نشانگر اين باشد كه همين اسلوب براي جلوگيري از گسترش موج اعتراضات در روزهاي آينده حاكم خواهد بود.

 

 

پربیننده ترین خبرها