«رأی‌الیوم» بررسی کرد

آیا لغو الحاقیه‌های «الباقوره و الغمر» فریاد اعتراض اردن به «معامله قرن» است؟

آیا لغو الحاقیه‌های «الباقوره و الغمر» فریاد اعتراض اردن به «معامله قرن» است؟
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 12:06

تصمیم «عبدالله دوم» شاه اردن برای لغو دو الحاقیه معاهده صلح با رژیم صهیونیستی «وادی عربه» با مخالفت و تهدیدات رژیم صهیونیستی مبنی بر کاهش آب‌رسانی به اردن در صورت لغو این الحاقیه‌ها مواجه شد.

العالم- اردن

در پی اعلام تصمیم شاه اردن در خصوص لغو دو الحاقیه مربوط به اجاره اراضی الباقوره و الغمر، «اوری ارئییل» وزیر کشاورزی رژیم صهیونیستی تهدید کرد که آب‌رسانی به امان پایتخت اردن را از چهار روز در هفته به دو روز کاهش خواهند داد.

«الغمر» یک منطقه مرزی است که در استان العقبه در جنوب بحر المیت واقع شده و به منطقه مورد منازعه اردن و رژیم صهیونیستی معروف است و پس از امضای معاهده صلح بین دو طرف در سال ۱۹۹۴ موسوم به «وادی عربه»، این منطقه به رژیم صهیونیستی اجاره داده شده است.

منطقه الباقوره نیز یک شهرک مرزی اردن است که در شرق رود اردن واقع شده و وضعیت آن نیز همانند الغمر است. 

این تصمیم اردن که از حمایت گسترده مردمی برخوردار است از لحاظ داخلی و خارجی در زمان مناسب اعلام شد و حامل پیام‌های قوی است مبنی بر اینکه مقامات اردن در برابر فشارهای آمریکایی و اسرائیلی جهت باج‌گیری از این کشور، پذیرش طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» و چشم‌پوشی از شهر اشغالی قدس و اماکن مقدس مسیحی و اسلامی، ایستاده و به خواسته‌های ملت خود پاسخ می‌دهند.

روزنامه «رأی‌الیوم» در مقاله‌ای با اعلام مطلب فوق نوشت که اردن در شرایط اقتصادی دشواری به سر می‌برد و در سایه عمل نکردن کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به وعده‌های مالی خود، دولت اردن تصمیم گرفت به تحمیل مالیات‌ها بر مردم و لغو یارانه کالاهای اساسی روی آورد و به این مسئله توجه داشت که ملت اردن هرگز پشت دولتشان را خالی نمی‌کنند به خصوص اگر تصمیمات و سیاست‌هایی در جهت خواسته‌های ملی اتخاذ کند که مهم‌ترین آن ایستادگی در سنگر حمایت از آرمان فلسطین و مخالفت با معامله قرن است که هدف آن تبدیل اردن به وطن جایگزین در چارچوب ایجاد نظام کنفدرالی اردن و فلسطین می‌باشد به گونه‌ای که حق بازگشت آوارگان لغو ، میلیون‌ها فلسطینی در خارج از فلسطین اسکان داده شده و بار مشکلات جمعیتی فلسطین در کرانه باختری نیز به دوش اردن بیفتد.

این روزنامه افزود که طی چند روز گذشته آنهایی که با شاه اردن ملاقات داشته‌اند، حالت خشم و غضب وی به دلیل عدم وفاداری کشورهای عربی به تعهدات خود و فشارهای آمریکا و اسرائیل و اوضاع نابسامان اقتصادی اردن را لمس کرده‌اند.

یکی از کسانی که با شاه اردن ملاقات کرده، گفته است که وی به راه‌حل دو دولت و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس پایبند است و هرگز وارد هیچ مذاکره‌ای درباره ایجاد نظام کنفدرالی اردن و فلسطین نمی‌شود مگر اینکه دولت فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ تشکیل شود.

به گفته وی شاه اردن از امروز به بعد در تصمیم خود برای مبارزه با فساد، داشتن دستگاه قضایی مستقل و مبارزه با مفاسد اداری برای رسیدن به یک کشور تولیدکننده مصمم است زیرا هیچ راه نجات دیگری برای اردن جهت برقراری ثبات و امنیت در آن نیست.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که این اقدامات جسورانه اردن بر خلاف تصوراتی است که همواره اردن را تسلیم خواسته‌های آمریکا و اسرائیل و دیکته‌های آنها می‌دید و در کنار این اقدامات، بازگشایی گذرگاه نصیب-جابر در مرز سوریه را نباید نادیده گرفته که بهبود زیادی در روابط دو کشور حاصل کرده است.

نویسنده این مقاله پیش‌بینی کرد که طی هفته‌ها و ماه‌های نه چندان دور فشارهای آمریکا و اسرائیل برای تشویق اردن به صرف‌نظر کردن از تصمیمات خود در خصوص لغو الحاقیه‌های مربوط به اجاره اراضی الباقوره و الغمر، خواهیم بود و بعید نیست که آمریکا دوباره از حربه کمک‌های مالی آمریکا و قطع این کمک‌ها استفاده کند و لذا این تصمیم اردن و دیگر تصمیم‌های مشابه آن نیازمند حمایت مردمی به ویژه در زمان عادی‌سازی روزافزون روابط عربی با رژیم صهیونیستی است.

این روزنامه در پایان اشاره کرد که اردن اگرچه از جنبه اقتصادی ضعیف است اما جایگاه قوی دارد و از حمایت‌های قوی مردمی برخوردار است و ما امیدواریم که لغو الحاقیه‌های مذکور مقدمه‌ای برای لغو معاهده وادی عربه باشد.

فارس 

پربیننده ترین خبرها