سرمایه گذاری آمریکا برای کمک به مخالفان در کشورهای خاورمیانه

سرمایه گذاری آمریکا برای کمک به مخالفان در کشورهای خاورمیانه
سه شنبه 6 ارديبهشت 1390 - 15:12

دولت امريکا بيست و پنج ميليون دلار براي کمک به گروههاي مخالف در هر کشوري که ان کشور با سياستهاي واشنگتن مخالفت مي کند اختصاص داده است.

احمد فرحات گزارشگر شبکه تلويزيوني  المنار  در گزارشي گفت: دولت امريکا پس از زير نظر گرفتن انقلابهاي مردمي در تونس و مصر و ليبي و   تلاشهايش براي  احياي نقشه خاورميانه و مصادره اين  انقلابها  در تعامل  با انقلابهاي  عربي به نقطه اول بازگشته و  از سوريه اغاز کرده است . 

ما شيوه و محتواي تعامل امريکا با سوريه کاملا متفاوت است و اين را از سخنان ميشل فلورنوي معاون وزير جنگ اين کشور مي توان فهميد  فلورنوي براي ثبات سوريه چند شرط تعيين کرده است که قطع کردن ائتلافش با ايران در صدر اين شروط قرار دارد.
فرحات گفت واشنگتن مي خواهد بدون توسل به اهرم نظامي يعني از طريق ابزارهايي که به قدرت الکترونيکي نرم شهرت يافته است در سوريه تغييرات ايجاد کند .
قدرت  الکترونيکي نرم نيز از دستگاههاي پيشرفته مخابراتي و جديدترين  فناوريهاي تصويربرداري و رسانه اي تشکيل شده است.
روزنامه اسرائيلي جروزالم پست فاش کرد واشنگتن در مرحله مقدماتي تلاش مي کند نظام را از طريق تغذيه و تشويق مخالفان و متحد کردن شعارها و مرتبط کردن انها با وسايل ارتباطاتي الکترونيکي تغيير دهد ولو انکه اين مرحله  يک سال يا بيشتر طول بکشد و در صورتي که اين شيوه شکست خورد دولت امريکا از اهرمهاي فشار در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و ديگر مراکز قدرت منطقه اي و بين  المللي استفاده مي کند.
به موازات اين تلاشها در واشنگتن  صحبت از چماق تحريمها عليه دولت  سوريه اغاز شده است به خصوص انکه سازمانهاي امنيتي سوري وسايل ارتباطاتي جديد و سلاحهايي از گروههاي مسلح کشف و ضبط کرده اند.
از طرف ديگر روزنامه وال استريت ژورنال نيز به نقل از مقامات امريکايي اعلام کرد دولت باراک اوباما رئيس جمهور امريکا اماده مي شود تا فرماني  را صادر کند که به اوباما اجازه مي دهد دارايي هاي شماري از مسئولان سوري را مسدود کند و جلوي هرگونه فعاليت انها را در امريکا بگيرد در صورتيکه تدابير سابق اين کشور هرگونه تعامل سوريه را با بازار امريکا  متوقف کرده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها