حمایت سوئیس و ایتالیا از مذاکرات برقراری آتش‌بس در غزه

حمایت سوئیس و ایتالیا از مذاکرات برقراری آتش‌بس در غزه
شنبه 20 مرداد 1403 - 21:17

سوئیس و ایتالیا از بیانیه سه جانبه قطر، مصر و ایالات متحده آمریکا برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه حمایت کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ویولا آمهرد رئیس‌جمهور سوئیس در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) نوشت: سوئیس از درخواست آمریکا، قطر و مصر برای توافق آتش‌بس در غزه بدون به تاخیر انداختن آن، حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری سوئیس افزود که رنج [مردم غزه] باید پایان یابد، همه اسرا آزاد شوند و روند ارائه کمک‌های بشردوستانه بدون مانع تسهیل شود.

آمهرد تاکید کرد که برقراری آتش‌بس نه تنها برای توقف فوری خشونت‌ها، بلکه برای هدف گسترده‌تر یعنی کاهش تنش‌ها در منطقه‌ ضروری است.

در طرف ایتالیایی، دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایتالیا از تلاش‌های آمریکا، مصر و قطر برای دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها مطابق با قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: آتش‌بس در غزه برای پایان دادن به رنج غیرنظامیان، تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه لازم و تسهیل روند تنش‌زدایی در منطقه ضروری است. ایتالیا از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که بدون ایجاد تاخیر بیشتر، درخواست میانجی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات در دوحه در ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) با هدف نهایی کردن توافق را بپذیرند.

آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از رژیم اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش‌بس را در ۱۵ آگوست (۲۵ مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.

دوحه و قاهره پیش از این میزبان مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند، با این وجود ماه‌ها مذاکره نتیجه ای برای برقراری آتش‌بس نداشته است.

در این بیانیه آمده است که زمان آن رسیده که توافق آتش‌بس صورت گیرد و اسرا آزاد شوند. این سه کشور طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنند و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.

این بیانیه افزود: این توافق بر اساس اصولی است که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) بیان و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل آن را تایید کرد. دیگر زمانی برای تلف کردن و یا بهانه ای از هیچ طرف برای تاخیر بیشتر وجود ندارد. زمان آزادی گروگان‌ها (اسرا)، آغاز آتش‌بس و اجرای این توافق فرا رسیده است.

به گزارش ایرنا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی اسرا در خرداد ۱۴۰۳ با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

تاکنون مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و مذاکره کننده این جنبش برای توافق آتش‌بس، بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید. در همین حال، السنوار پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد.

پربیننده ترین خبرها