عراق خواستار خروج نیروهای آمریکایی است/ واشنگتن تعلل می کند +فیلم

سه شنبه 27 شهريور 1403 - 15:24

دولت عراق تاکید کرد "با وجود آنکه نیازی به حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق نیست، واشنگتن به بهانه موسوم به "مشارکت پایدار" به تعلل در خروج از این کشور ادامه می دهد.

العالم - عراق

مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد گفت "اظهارات محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، جدید نیست و این موضع بغداد حداقل به بیشتر از 3 سال پیش باز می گردد .

وی در ادامه گفتگوی خود با شبکه العالم توضیح داد "بهانه قبلی برای بقای این نیروها که مبارزه با گروهک تروریستی داعش بوده، دیگر وجود ندارد و تقریبا در همه ی طرفهای عراقی این اجماع وجود دارد که نیازی به حضور آمریکا در عراق نیست، و ارزیابی های امنیتی عراق نیز بر که این نکته تاکید دارد که نیروهای عراقی با تمام تشکیلات خود قادر به تامین امنیت کشور و مقابله با هر تهدیدی هستند.

وی خاطرنشان کرد "عراق بارها خواستار پایان حضور این نیروها شده است، اما آمریکا با عناوینی چون گمشارکت پایدار" و "نیروهای مستشاری" عقب‌نشینی وخروج نیروهایش را به تعویق انداخته با این حال انتظار می‌رود بین دو طرف در هفته ها یا ماه های آینده در خصوص این پایان دهی حضور آمریکا در یک دوره دو ساله تفاهمنامه ای امضا گردد.

مدیر دفتر شبکه العالم در بغداد در پایان تصریح کرد ت"تغییرات سیاسی آمریکا به ویژه با روی کار آمدن دولت جدید در آن ممکن است بر اجرای توافق تاثیر بگذارد و این نشان می دهد که واشنگتن همچنان کنترل پرونده را در دست دارد و همین نکته بدبینی های گسترده ای را در محافل و کارشناسان عراقی که معتقدند آمریکا تنها با زور عقب نشینی می کند، به دنبال داشته است.

پربیننده ترین خبرها