محاکمۀ معترضان قطيف کاملا سیاسی است

محاکمۀ معترضان قطيف کاملا سیاسی است
سه شنبه 17 بهمن 1391 - 23:17

لندن، العالم - نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي عربستاني در خصوص آغاز محاكمه بازداشت شدگان در جريان اعتراض هاي منطقه القطيف گفت: اين محاكمه ها کاملا سياسي، محرمانه و بدون حضور وكلا برگزار می شود و با موازين حقوقي در تعارض است.

"حمزه الحسن" روز سه شنبه درمصاحبه با شبكه خبري العالم، گفت: محاكمه هاي بازداشت شدگان در جريان اعتراض هاي منطقه القطيف عمدا به صورت محرمانه برگزار شده است تا وكلا يا روزنامه نگاران در جلسات حضور نداشته باشند.
وي افزود: از طريق مطبوعات باخبر شديم كساني كه محاكمه مي شوند (از جمله برخي از آن ها كه تنها 17 سال سن دارند)، به اتهام شركت در تظاهرات و يا تحريك به برگزاري تظاهرات بازداشت شده اند.
الحسن گفت: دراين محاكمه ها عدالت رعايت نمي شود، زيرا نه اتهامات درست است و نه محاكمه ها به طور علني و با رعایت حقوق متهمان برگزار مي شود، درنتيجه اين محاكمه ها كاملا" سياسي است و درنهايت، حكم هاي صادره نیز ناعادلانه خواهد بود.
وي اظهار داشت: برخي از بازداشت شدگان، در تظاهرات شركت نكرده اند ولي تحت تعقيب قرار گرفتند، در حالي كه هيچ ارتباطي به تظاهرات ندارند، اما نام آن ها در ليستي كه دولت تهيه كرده، قرار دارد و اين ليست ها شبيه ليست هايي است كه نام تروريست ها در آن ثبت مي شود.
تحليلگر عربستاني تاكيد كرد: " اظهار نظر و ابراز عقيده در عربستان جرم است و اين وضعيت حاكم درجامعه اين كشور است كه مجازاتي براي اظهار نظر در نظرگرفته شده، به طوري كه اگر كسي نويسنده باشد از نوشتن منع مي شود و اگر فعال سياسي و حقوقي باشد، او را به دادگاه مي كشانند و حكومت سعودي با هرگونه اعتراض، اظهار نظر، تظاهرات برخورد مي كند.
وي افزود: اكثر تظاهركنندگان جواناني هستند كه در جريان انقلاب بوده اند و درميان بازداشت شدگان، افراد بيست سال و زير بيست سال ديده مي شوند و همچنين حدود سي كودك درميان بازداشت شدگان هستند.
الحسن از حرام و ممنوع بودن آزادي بيان در عربستان خبر داد و گفت: مصونيت هر فردي در عربستان ، بستگي به ميزان قدرت او دارد و به نظر من، حكم هايي كه دادگاه هاي عربستان صادر مي كنند، با رويكرد امنيتي مسئولان سعودي همخواني دارد و به همین دلیل اين محاكمه ها هيچ ارزشي ندارد.
وي افزود:  16 نفر در خيابان ها درجريان تظاهرات ضد آل سعود شهيد شدند و هزاران نفر در زندان هاي اين رژيم در بازداشت به سر مي برند و تعداد بازداشت شدگان دست كم 30 هزار نفر است.
5-17:57
 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها