ارتش سوریه چگونه مناطق مهم حمص را پاکسازی کرد

ارتش سوریه چگونه مناطق مهم حمص را پاکسازی کرد
شنبه 25 آبان 1392 - 22:01

مدیر دفتر شبکه العالم در سوریه گزارش داد که ارتش این کشور با پاکسازی منطقه "مهین" توانست بر مناطق مهم و وسیعی به مسافت 31 کیلومتر مربع که از القریتتین آغاز و به "مهین" و "صدد" واقع در ریف شرقی شهر حمص نزدیک فرودگاه نظامی الشعیرات منتهی می شود، تسلط یابد.

حسین مرتضی روز شنبه خاطرنشان کرد که گروه های مسلح درچندین روز گذشته، با هدف قرار دادن منطقه استقرار ارتش با دو خودروی بمب گذاری شده که توسط دو انتحاری هدایت می شد به منطقه "بئر الغاز"،  نزدیک "صدد" و گردان الهجانه نزدیک "حوارین" به موازات منطقه مهین و سپس به منطقه صدد حمله کرده و برای مدت کوتاهی بر آن تسلط یافتند.
ارتش سوریه نیز بلافاصله با انجام عملیات نظامی، طی چند روز کاملا منطقه را پاکسازی کرد.

تسلط بر این مناطق، هدف واقعی افراد مسلح نبود بلکه می خواستند از این طریق برای رسیدن به منطقه مهین اقدام کنند. هدف اصلی افراد مسلح تسلط بر کارخانه های وزارت دفاع سوریه بود که در منطقه مهین واقع است، آنان می خواستند دومین انبار مهمات و سلاح ارتش سوریه را در این منطقه پس از کارخانه های نظامی السفیره، به چنگ آورند.

تسلط ارتش سوریه بر مهین

بنابر این گزارش، گروه های مسلح برای تامین مهمات لازم برای عناصر مسلح مستقر در القلمون که پس از تسلط ارتش سوریه بر ریف القصیر جنوبی و شرقی دیگر راهی برای رساندن مهمات نداشتند، به یکی از انبارهای سلاح ارتش در منطقه مهین چیره شوند اما سرعت عمل ارتش سوریه از دست یافتن افراد مسلح بر این انبارها جلوگیری کرد.
نیروهای ارتش سوریه به دنبال این امر، منطقه را به شدت محاصره و راههای ارتباطی اطراف آن را قطع کردند و همه خودروهای درحال حرکت گروه های مسلح را هدف قرار دادند و بدین ترتیب از انتقال مهمات توسط افراد مسلح به مناطق القلمون جلوگیری کردند.
ارتش سوریه با هوشیاری و محاصره همه منطقه و اجرای عملیات دورزدن؛ حلقه محاصره را بر حدود سه هزار نیروی مسلح را که به گروه های جبهه النصره ، گردان موسوم به الخضرا و گردان المغاویر تقسیم شده بودند، تنگتر کرد.
ارتش از چندین محور افراد مسلح را محاصره کرد و درهمین حال یگان هایی از ارتش سوریه عملیات جدا کردن یبرود از شهر قاره را به اجرا گذاشتند که گذرگاه اصلی افراد مسلح در مسیر القلمون برای انتقال از محور دیر عطیه ،النبک ،قاره ،الرحیبه ،جیرود ،الناصریه به محور جرود ،رنکوس ،صیدنایا ،معلولا ،جرود عرسال ،الزبدانی و وادی بردی بود.
این درگیری ها در چندین محورآغاز شد و ارتش سوریه به منطقه حوارین و الحدث وارد شد و سپس به پاکسازی منطقه مهین ادامه داد و در محور جنوبی  نیز نیروهای ویژه ارتش سوریه به منطقه الحمیره واقع در شرق دیرعطیه حمله ور شدند که پناهگاه مهمی برای افراد مسلح و گروههای مختلف مخالفان مسلح به ویژه جیش الاسلام که مورد حمایت مستقیم  عربستان سعودی است، به شمار می رفت و بسیاری از افراد مسلح  نیز به تازگی بدانجا پناه برده بودند.
دیرعطیه هم که ورودی شهر القلمون به شمار می رود که گروههای مسلح در آنجا با حمله ناگهانی ارتش سوریه مواجه شدند، پیشتر این منطقه تحت نفوذ کامل گروه های مسلح و به عنوان عمق استراتژیک برای رسیدن به الزبدانی و از آنجا به عرسال بود. 

اهمیت استراتژیک منطقه مهین به خاطر موقعیت آن است. این منطقه میان حومه شرقی حمص و جنوب شرقی و حومه شمالی و غربی دمشق قرار دارد و آن را به  یک مرکز حیاتی برای گسیل گروههای مسلح  تدمر و السخنه از طریق صحرای سوریه که تا مرزهای اردن و عراق به سمت القلمون امتداد یافته،تبدیل کرده بود و از سوی دیگر دومین و مهم ترین انبار مهمات ارتش سوریه پس از کارخانه های نظامی منطقه السفیره است.

بر اساس اعلام یک منبع نظامی تصاویری که گروههای مسلح از طریق شبکه اینترنت از تسلط بر انبارهای نظامی مهین پخش کردند صرفا برای تقویت روحیه افراد مسلح پس از ضرباتی بود که در کوه های منطقه تدمر، القریتین والسخنه در ریف حمص شرقی دریافت کردند.
گروههای مسلح در این حمله فقط توانستند بر بخش کوچکی از انبارهای مهمات مهین "انبار شماره چهارم" دست یابند اما نتوانستند مهماتی از آن خارج کنند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها