شخصیتی کاریزماتیک در انتخابات عراق با شعار "اصلاح"

شخصیتی کاریزماتیک در انتخابات عراق با شعار
جمعه 29 فروردين 1393 - 18:01

"ابراهیم جعفری" اولین نخست وزیر منتخب پس از سرنگونی رژیم صدام، در انتخابات پارلمانی ۳۰ آوریل عراق با ائتلاف "الاصلاح الوطنی" (اصلاح ملی) وارد این کارزار شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ائتلاف "اصلاح ملی" به ریاست ابراهیم جعفری نخست وزیر اسبق عراق با شعار "اصلاح هدف ماست" در سومین انتخابات پارلمانی پس از سقوط دیکتاتور این کشور، شرکت می کند.

* برنامه انتخاباتی ائتلاف اصلاح ملی
این ائتلاف با آوردن آیه 88 سوره هود، هدف خود را اصلاح امور در عراق دانسته است.
ائتلاف اصلاح ملی در ابتدای برنامه انتخاباتی خود تاکید کرده است عراق به سبب جایگاه مهم تاریخی و موقعیت استراتژیکی و داشتن ثروتهای متعدد از جمله ثروت نفت شایستگی قرار گرفتن در صدر کشورهای جهان از نظر سطح معیشتی برای شهروندان و فراهم کردن انواع خدمات اعم از انرژی، خدمات بهداشتی، فرصتهای تحصیل،  تامین مسکن، جاده سازی، امنیت و ثبات و کنترل منافذ مرزی و دستگاه قضایی عادلانه در مقابله با پدیده های فساد را دارد.
آنچه مانع تحقق این اهداف می شود، تصویب نشدن قوانین عادلانه در پارلمان، عدم انجام نقش نظارتی، نبود برنامه ریزی و پدیده فساد در زمینه اجرایی و انواع فساد در دولت به سبب سهمیه بندی میان برخی گروههای سیاسی است.
فساد تنها با اصلاح شکست می خورد، اصلاح با فرهنگ و با برنامه ریزی و اجرا.
در ابتدای این برنامه به رای دهندگان عراقی توصیه شده است به کسانی رای بدهند که با شجاعت با تروریسم می جنگند و برای برقراری امنیت و نیز ایجاد پلهای ارتباطی میان عراق و جهان بدون تاثیرپذیری از  اراده بیگانگان تلاش می کنند.
تاکید بر مبارزه با انواع فساد اداری، اخلاقی، اقتصادی و سیاسی، اشاعه فرهنگ ترجیح منافع عمومی، همکاری میان همگان برای حل مشکلات شهروندان و تحقق خواسته های آنها
* وعده های انتخاباتی
-  به کارگرفتن نهایت تلاشها برای بهبود شرایط معیشتی شهروندان به ویژه فقرا.
-  ارتقای سطح خدمات  عمومی و توجه خاص به خدمات بهداشتی و افزایش تعداد مدارس و بهبود شرایط آموزشی.
-  پایبندی به قانون اساسی و اجرای قانون به شکل عادلانه و عدم تبعیض میان شهروندان.
- اولویت بخشی در کار به صورتی که متناسب با اهتمام شهروندان باشد.
-  پایبندی به وعده ها و شعارهایی که پیش از پیروزی داده شده است.
- توجه به موضوع امنیت به طوری که مردم استانها در پناهگاه امن قرار داشته باشند و از شر تروریسم در امان باشند.
* برنامه انتخاباتی ائتلاف اصلاح ملی
برنامه اصلاح سیاسی : تشکیل دولت اکثریت سیاسی نه بر اساس سهمیه یا طایفه، زیرا دموکراسی واقعی، دموکراسی اکثریت سیاسی است که صندوقهای رای مشخص می کند و مبتنی بر مشارکت مردمی در تصمیم گیری سیاسی است، نه دموکراسی توافقی که نتیجه آن، سهمیه بندی طایفه ای است که همچنان غده سرطانی در پیکره روند سیاسی به شمار می رود.
تعدیل قانون اساسی: بر ضرورت انجام تغییرات در قانون اساسی و تلاش برای توسعه آن به شیوه قانونی برای تقویت وحدت ملی و حفظ حاکمیت عراق و تحول نظم سیاسی آن و نیز بازنگری در نظام پارلمانی عراق و مطالعه نیاز به تغییر شکل نظام سیاسی عراق و تصویب قانون احزاب تاکید می کنیم.
اشاعه فرهنگ تسامح سیاسی و اجتماعی: بر ضرورت جرم دانستن و تحریم طایفه گری(تدوین قانون جرم دانستن طایفه گری، تعصب نژادی، تروریسم و تکفیر).
سیاست خارجی واقع بینانه و متوازن: ماموریت ساخت عراق و نجات طرح سیاسی آن به سیاست خارجی واقع بینانه و متوازن با اتکا بر  احترام به اراده ملت و حفظ هویت ملی و تکیه بر منافع مشترک و احترام متقابل نیاز دارد و همانطور که عراق بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر تاکید می کند و به حاکمیت آنها احترام می گذارد، کشورهای دیگر هم باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته و درامور داخلی آن دخالت نکنند.
ضرورت کاهش تعداد وزارتخانه ها در دولت آینده به منظور کاهش بودجه عمومی برای وزارتخانه ها و انتقال بخش زیادی از بودجه جاری به بودجه سرمایه گذاری.
* برنامه اصلاح امنیتی
ائتلاف اصلاح ملی بر ضرورت بررسی عوامل و دلایل واقعی که در پس از هم گسیختگی امنیتی قرار دارد، از طریق فراهم کردن فرصتهای شغلی برای جوانان بیکار و گسترش فرهنگ وحدت ملی برای تعمیق روابط میان شهروندان بر اساس محبت و اعتماد و ترویج فرهنگ امنیتی میان مردم و نیز تلاشهای امنیتی فراگیر و استفاده از بعد تکنولوژی در حل بحران امنیتی تاکید می کند.
* برنامه اصلاح قانونی و قضایی
* برنامه اصلاح اجتماعی

* نامزدهای ائتلاف اصلاح ملی در استانهای مختلف:
حوزه انتخابیه نینوی: جاسم حسن صالح
حوزه انتخابیه کرکوک: عمار هدایت کهیه
حوزه انتخابیه دیالی: 28 نامزد از جمله موید العبیدی و علی اکرم البیاتی
حوزه انتخابیه بغداد(پایتخت): 136 نامزد که شاخص ترین نامزدها در این حوزه، ابراهیم الجعفری رئیس ائتلاف اصلاح ملی و شخصیتهایی همچون کاظم ثامر و حیدر الساعدی به شمار می روند.
حوزه انتخابیه استان بابل: ائتلاف ملی در این حوزه، 34 نامزد معرفی کرده است که از جمله می توان به فاضل هادی الزاملی و حیدر المولی اشاره کرد.
حوزه انتخابیه واسط: ائتلاف اصلاح ملی در این حوزه، 24 نامزد معرفی کرده است که از جمله می توان به عبدالعزیز جمعه الزاملی و مجید سالم مخور الوا اشاره کرد.
حوزه انتخابیه کربلای معلی: 22 نامزد از جمله محمد الهنداوی و ایاد السندی.
حوزه انتخابیه نجف اشرف: 24 نامزد از جمله علی عباس فرحان المهنا البغدادی و عقیل حسون حسن الزهیری
حوزه انتخابیه القادسیه: 21 نامزد از جمله سلمان العلوی و علی حمیدی الالوسی.
حوزه انتخابیه المثنی: 14 نامزد از جمله عبدالمنعم سید صالح الشرع و شیخ محمد عبدالحسن العیساوی.
حوزه انتخابیه ذی قار: 37 نامزد از جمله فاضل کاظم الغالبی و هلال حسین السهلانی.
حوزه انتخابیه میسان: 22 نامزد از جمله وائل سلمان کریم  الشرع و عباس سعدون العبودی.
حوزه انتخابیه بصره: 46 نامزد از جمله فضیله الربیعی ، صلاح جاسم جبر البخیتاوی و کاظم عطشان المریانی.

* مرد کاریزما و آرام ترین سیاستمدار عراق
ابراهیم عبدالکریم حمزه الأشیقر الجعفری متولد 1947 میلادی در کربلای معلی است وی سابقهٔ دبیرکلی حزب الدعوه، نخست‌وزیری دولت موقت عراق، معاونت رئیس‌جمهوری عراق، و عضویت و ریاست حکومت انتقالی عراق پس از سقوط رژیم صدام را در کارنامه خود دارد.
جعفری در سال 2008 از حزب الدعوه خارج شد و حزبی به نام جریان اصلاح ملی را پایه‌گذاری کرد، این جریان در انتخابات پارلمانی عراق 2010 همپیمان مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر در ائتلاف ملی عراق بود.
در روز 31 سومین ماه سال 1980 میلادی، صدام دیکتاتور معدوم فرمان اعدام تمام افرادی را که عضو حزب الدعوه هستند با آن ابراز همبستگی یا برای آن تبلیغ می کنند، صادر کرد .
رویارویی میان الدعوه و رژیم صدام در پی این فرمان دیکتاتور معدوم به اوج خود رسید، و الدعوه بارها برای ترور صدام برنامه ریزی کرد که برزان التکریتی برادر ناتنی صدام در کتاب "تلاشها برای ترور رئیس جمهوری صدام" به آن اعتراف کرده بود.
ابراهیم جعفری از اولین افراد تحت پیگرد رژیم صدام بود؛ وی به همراه گروهی از دوستانش برای خروج از عراق برنامه ریزی کرد؛ جز ایران هیچ پناهگاه مطمئنی برای اعضای الدعوه و دیگر مخالفان رژیم صدام وجود نداشت.
جعفری و دوستانش هرگز سخن شهید الصدر را فراموش نکردند که بر ضرورت حفظ الدعوه تاکید کرده بود.
آنها در سایه کشمکشهای منطقه ای شروع به ساماندهی و تجدید ساختار حزب الدعوه کردند. الجعفری از جمله کسانی بود که بر ضرورت استقلال در تصمیم گیری الدعوه تاکید می کرد که این مساله به کاهش حمایت بین المللی از آن منجر شد.
هنگامی که مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق تشکیل شد و هدف از آن این بود که چتر سیاسی برای جنبشهای اسلامی باشد، جعفری به عنوان مسئول دفتر اجرایی آن و نماینده حزب الدعوه در آن انتخاب شد.
در سال 1989 میلادی، جعفری به لندن رفت و به فعال کردن حضور سیاسی الدعوه در اروپا پرداخت، وی یک سخنران به تمام معنا به شمار می رود، در سخنانش، فقه و سیاست را به خوبی در کنار هم قرار می ده و سعه صدر و دوراندیش است.
اقلیت عراقی خارج از کشور شاهد همایشهای اسلامی و سیاسی فراوانی با حضور وی بوده است، وی حتی رهبر معنوی بسیاری از کاروانهای حج بیت الله الحرام بود، جعفری منشور اسلامی اقلیت عراقی را نوشت. وی اصول و فقه را به خوبی فرا گرفته و حتی به تدریس علوم حوزه هم پرداخت.
می گویند ابراهیم  جعفری دارای شخصیتی کاریزماتیک است که او را حتی در میان رقبا و منتقدانش محبوب کرده است؛ و مساله نامزدی اش برای نخست وزیری از سوی ائتلاف عراق یکپارچه یک مساله ناگهانی و غیر منتظره نبود، بلکه نتیجه سالهای طولانی مبارزه بود، درباره او گفته می شود که شراکت با دیگران را به خوبی بلد است و هرگز عهد و پیمانهایی را که می بندد، نقض نمی کند.
جعفری پس از سرنگونی رژیم صدام به عنوان اولین رئیس شورای حکومت انتقالی انتخاب شد، سپس به عنوان معاون رئیس در دولت انتقالی برگزیده شد و در ادامه به مقام نخست وزیری رسید.
شخصیت ابراهیم جعفری ویژگیهای مثبت زیادی را در خود به همراه دارد و علاوه بر آن باید به رابطه گسترده اش با بسیاری از رهبران و سیاستمداران اشاره کرد.
آرام ترین سیاستمدار عراقی البته رابطه حسنه ای با مرجعیت عالی شیعیان عراق یعنی آیت الله سیستانی دارد، محبوبیتش در میان مردم هم آن قدر کم نیست که نتواند در انتخابات نقش آفرینی کند.
باید منتظر ماند که آیا این شخصیت آرام و در عین حال باهوش و دوراندیش، تاثیرگذاری خود را پس از انتخابات حساس آینده به ویژه برای حفظ انسجام و یکپارچگی اکثریت یعنی شیعیان و جلوگیری از شکاف و دودستگی میان گروههای شیعه که خواست دشمنان قسم خورده آنهاست، نشان خواهد داد؛ و آیا این احتمال که وی بار دیگر به عنوان نامزد وسط و مورد قبول همه تشکلهای مهم شیعی و گروههای وابسته به اقلیت اهل سنت و کردها ردای نخست وزیری را بر تن کند، وجود خواهد داشت یا خیر؟ باید تا زمان اعلام نتایج انتخابات 30 آوریل و فرایند پرفراز و نشیب انتخاب نخست وزیر منتظر ماند.
منبع: خبرگزاری تسنیم

پربیننده ترین خبرها