چرا رای‌دهندگان کرکوک، سردرگم شده‌اند؟

چرا رای‌دهندگان کرکوک، سردرگم شده‌اند؟
شنبه 30 فروردين 1393 - 22:19

کرکوک، العالم ـ تنوع فهرست های انتخاباتی، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای مستقل در انتخابات کرکوک در شمال عراق، رای دهندگان را دچار حیرت و سردرگمی کرده است.

به گزارش روز شنبه خبرنگار شبکه خبری العالم، در استان کرکوک در شمال عراق رقابت شدید در تبلیغات انتخاباتی میان نامزدها در جریان است، شهر شاهد تنوع طایفه ای و نژادی و رقابت میان گروه های سیاسی است علاوه بر این، تنوع فهرست ها و تشکل های سیاسی و نامزدهای مستقل، رای دهندگان را دچار حیرت و سردرگمی کرده است.

شهر کرکوک همواره شهری استثنایی بوده است؛ زیرا به سبب تنوع اجتماعی آن که متشکل از تمام قومیت های عراق است، به عراق کوچک مشهور است و این مشخصه در نقشه انتخاباتی آن کاملا مشهود است.

در این دوره از انتخابات پارلمانی عراق که سی ام آوریل جاری میلادی (9 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، در شهر کرکوک شاهد حضور تشکلهای سیاسی متنوع و قدرتمند نامزدهای اقشار مختلف عرب، کُرد، ترکمن، سریانی ودیگر اقلیتها هستیم و پوسترها و تبلیغات انتخاباتی آنها تمام خیابانها و دیوارهای ساختمانها را فرا گرفته است.

"حسن عبدالجبوری" سیاستمدار عراقی در این باره می گوید: انتخابات کرکوک به دلیل تنوع فهرست ها و رقابت احزاب و نیز رقابتهای قومی، انتخاباتی پرشور خواهد بود.

تنوع سیاسی پیچیده در شهر کرکوک، عوامل قومی و طائفی، رای دهندگان را دچار حیرت و سردرگمی کرده است. جنبه بارز دیگر در فضای انتخاباتی کرکوک، فقدان برنامه های کامل انتخاباتی احزاب سیاسی رقیب و نیز ناآگاهی رای دهندگان از برنامه ها و دیدگاه های نامزدهاست که امکان انتخاب نامزد شایسته و باکفایت را برای آنان مشکل کرده است.

یکی از شهروندان به خبرنگار العالم گفت: شهر پر از تصاویر و آگهی ها و اعلامیه های نامزدهاست اما هیچ یک از نامزدها به معرفی برنامه ها و خط مشی سیاسی خود نپرداخته است.

شهروند دیگری با بیان اینکه نمی داند به چه کسی رای دهد، تصریح کرد: اینک به راه حلی رسیدم و آن این است که به یکی از خویشاوندان یا هم عشیره خود یا کسی که با او قومیت مشترک دارم، رای بدهم.

به نظر می رسد که وضع فعلی کرکوک با توجه به جنبه قومی و طائفی آن، بر گزینه های رای دهندگان و نقشه سیاسی آتی شهر تاثیر خواهد گذاشت.


15:30- 19-

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها