شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان

شکایت خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر از عربستان
سه شنبه 1 فروردين 1396 - 12:43

خانواده ها و بازماندگان قربانیان حملات 11 سپتامبر آمریکا به صورت گروهی از عربستان سعودی به اتهام حمایت همه جانبه از گروه تروریستی "القاعده" شکایت کردند.

العالم - آمریکا

سایت "BuzzFeed" سندی 135 صفحه ای را از شکایت قضایی 800 نفر منتشر کرد.
در این شکایت که به همراه اسنادی ارائه شده،  اسامی کشته شدگان و مجروحان حملات 11 سپتامبر و اعضای خانواده و بستگان آنان آمده است.
این شکایت گروهی دیروز (دوشنبه) به دادگاه فدرال منهتن ارائه شد.

امضا کنندگان این شکایت، درخواست کرده اند که از عربستان سعودی به دلیل ضرر و زیانهایی که به آنها وارد شده است غرامت مالی دریافت شود.
در این شکایت، بعضی سازمان های به اصطلاح خیریه و سازمانها و نهادهای دولتی سعودی به ارتباط با "اسامه بن لادن" سرکرده القاعده متهم شده اند.
امضا کنندگان این شکایت، دولت عربستان را متهم کرده اند که از ارتباط حداقل 3 نفر از ربایندگان هواپیماها با گروه تروریتسی القاعده، اطلاع داشده است.
در این شکایت تأکید شده است: عربستان دو چهره داشته است؛ این کشور خودش را در ظاهر مقابل آمریکا و دیگر دولتهای غربی به عنوان کشوری معرفی کرده که در حال نبرد با القاعده و تروریسم است؛ ولی درعین حال – طبق آنچه که به صورت مفصل در این اسناد توضیح داده شده است- برخی مسؤولان سعودی به صورت گسترده از القاعده حمایت مالی کرده اند.
در این اسناد که به صورت شکایت علیه عربستان ارائه شده، تأکید شده است که اگر حمایت عربستان نبود، تروریستها نمی توانستند حملات 11 سپتامبر را انجام دهند، و این کشور مسؤول ضرر و زیانی است که به امضا کنندگان شکایت وارد شده است.
کنگره آمریکا پیشتر با امضای قانونی تحت عنوان "عدالت برای مقابله با حامیان تروریسم" که با نام "جاستا" شناخته می شود، به خانواده های قربانیان 11 سپتامبر اجازه داد از عربستان در دادگاه ها شکایت کنند، چرا که اکثر عاملان این حملات از اتباع سعودی بودند.
باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا با اعلام مخالفت با قانون مذکور آن را وتو کرده بود، ولی پس از آن سنا توانست وتوی اوباما را با 97 رأی موافق در مقابل رأی مخالف، لغو کند.
نخستین شکایت علیه عربستان، در اکتبر 2016 از سوی یک زن آمریکایی مطرح شد، که همسرش را در حملات 11 سپتامبر 2001 از دست داد.

پربیننده ترین خبرها